Szczegółowe kontrole w Małaszewiczach uderzyły w polskie firmy logistyczne
Na terminalu celnym w Małaszewiczach wprowadzono szczegółowe kontrole kontenerów, które wjeżdżają do Polski od strony Białorusi. Z powodu zatrzymania ładunków do kontroli samochody ciężarowe utknęły w wielokilometrowych kolejkach na drogach do Małaszewicz, gdzie czekają na odbiór towarów.

Z nieoficjalnych informacji wynika, że wprowadzenie szczegółowych kontroli towarów, które wjeżdżają do Polski od wschodu na największym „suchym porcie” na kolejowym szlaku z Chin do Europy ma być formą wywarcia nacisku na władze Białorusi ws. organizowanego przez Mińsk przerzutu migrantów na polską granicę.
Tranzyt kontenerów z Azji do UE jest źródłem dochodów dla Białorusi. Równocześnie szlak biegnący przez Białoruś i Małaszewicze jest najważniejszą odnogą kolejowego Nowego Jedwabnego Szlaku, przez który transportowanych jest większość kontenerów przewożonych z Chin do Europy drogą lądową. Polskie władze wg doniesień RMF FM liczą, że Pekin wywrze presję na władze białoruskie ws. kryzysu migracyjnego i represji wobec polskiej mniejszości.
Problem polskich przedsiębiorców
Jak dowiedział się IntermodalNews.pl szczegółowe kontrole uderzyły w polskich spedytorów i przewoźników. Rewizjom poddawane są kontenery, które w Małaszewiczach są przeładowywane z pociągów na samochody i później trafiają do odbiorców w Polsce. Z powodu braku możliwości odbioru ładunków samochody ciężarowe utknęły w wielokilometrowych kolejkach. Krajowa Administracja Skarbowa potwierdza, że prowadzone czynności kontrolne spowodowały utrudnienia w kolejowym przewozie towarów przez granicę i zapowiada działania w celu udrożnienia ruchu.
– KAS prowadzi rutynowe działania, tak aby chronić obszar celny UE i wspólny rynek przed napływem towarów lub substancji, które są przedmiotem zakazów, ograniczeń bądź nie spełniają wymogów bezpieczeństwa produktu. Ze względu na prowadzone czynności kontrolne, w dniu 2.07.2024 r. wystąpiły czasowe utrudnienia w przewozie towarów w ruchu kolejowym. Obecnie prowadzimy działania aby udrożnić ruch. Podejmowane przez KAS działania oparte są na obowiązujących przepisach prawa, unijnych i krajowych. KAS, zgodnie ze swoimi uprawnieniami, kontroluje towary wprowadzane na obszar celny UE i wyprowadzane z tego obszaru zarówno transportem kolejowym, drogowym i lotniczym – poinformowała KAS.
Kolejowe przewozy kontenerów z Chin do Europy przez granicę polsko-białoruską zyskały na popularności od początku 2024 r. z powodu problemów jakie pojawiły się w żegludze oceanicznej. W I. kw. br. przewieziono tą drogą do Polski o 88% więcej kontenerów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Czytaj też: Duży wzrost kolejowych przewozów kontenerów z Chin do Polski