Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Spedytorze, zachowaj spokój!

W minionym tygodniu odnotowano wolniejszy wzrost stawek morskiego frachtu kontenerowego, głównie z powodu braku nowych dopłat. Ale analitycy spodziewają, że w lipcu nastąpi znów ich eskalacja. Według niektórych opinii, jeśli szczyt sezonu będzie kontynuowany w tradycyjnym okresie (sierpień-wrzesień), stawki spot na trasie Azja – Europa mogą osiągnąć  poziom 14 – 15 tys. USD/FEU. Dlatego np. analitycy Xeneta doradzają spedytorom, by wobec obecnej tendencji i prognoz „zachowali zimną krew”. Nie wysyłali teraz większych partii kontenerów.

fot. Pixabay

W ub. tygodniu Drewry’s World Container Index wzrósł tydzień/tydzień o 4 proc. – do 5 318 USD za przewóz kontenera 40-stopowego. Był już dwu i półkrotnie wyższy niż przed rokiem, choć o 49 proc. niższy od poprzedniego szczytu pandemicznego we wrześniu 2021 r. (10 377 USD).

Stawki frachtu z Szanghaju do Rotterdamu wzrosły o 7 proc. (o 455 dol.), do 7 322 USD/FEU, a do Genui o 1 proc. – do 7 102 dol. Podobne były indeksy XSI Xenety i FBX Freightos, które na trasie Szanghaj – Rotterdam odnotowały stawki odpowiednio: 6 909 i 7 001 USD/FEU. W minionym tygodniu nadal rosły też stawki frachtu spot z Szanghaju do Los Angeles i do Nowego Jorku – po 4 proc.

„Importerzy i eksporterzy z Ameryki Północnej wkraczają w niepewny okres zmienności w transporcie kontenerowym, jakiej nie widziano od pierwszych dni pandemii covid-19. Kombinacja wydarzeń – niedobory kontenerów w Azji i wynikające z nich zatory komunikacyjne, rosnąca liczba pustych rejsów wśród przewoźników oraz silny popyt, który prowadzi do gwałtownego wzrostu stawek – przygotowuje grunt pod niestabilny szczyt sezonu żeglugowego, a być może i dłużej” – ocenia Journal of Commerce.

Zapowiedzi podwyżek 

W tym tygodniu na powyższych głównych trasach wschód – zachód może nastąpić powrót do dwucyfrowych wzrostów stawek frachtu. Ich podwyżki już zapowiedzieli niektórzy przewoźnicy. Np. MSC ogłosił wprowadzenie od połowy lipca stawki FAK (za przewóz kontenera) z Azji do Europy Północnej w wysokości 9 800 USD/FEU, a do miejsc docelowych w zachodniej części Morza Śródziemnego – do 9 000 USD. Według Andy’ego Cliffa, dyrektora w Straight Consultancy – jak informuje The Loadstar – brytyjscy spedytorzy otrzymują w terminie do połowy lipca we wszystkich trzech sojuszach przewoźników oferty stawek FAK w wysokości od 9 000 do 9 800 USD za kontener 40 stopowy.

Cliff dodał, że jeśli szczyt sezonu będzie kontynuowany w tradycyjnym okresie sierpień/wrzesień, stawki spot za kontener 40ft mogą osiągnąć 14 -15 tys. dolarów. Co istotne, przewoźnicy oceaniczni zapowiadają wprowadzenie w lipcu kolejnych dopłat  na trasie z Azji i do portów Europy Północnej. CMA CGM ma zamiar wprowadzić dla przesyłek z Oceanii do Europy Północnej dopłatę PSS (za szczyt sezonu) w wysokości 1500 dol., a na trasie Indie – Europa Północna także dopłatę za miejsce (slot) w nagłych wypadkach w wysokości 500 USD. 

Inne podwyżki

Powiązanym problemem dla przewoźników i nadawców ładunków stał się  dostęp do pustych kontenerów. Jak wykazują nowe dane platformy handlu i leasingu nimi, niemieckiej Container xChange, rynek ten znajduje się pod silną inflacyjną. „Średnie ceny kontenerów w Chinach osiągnęły najwyższy poziom od dwóch lat, osiągając w końcu czerwca 3600 USD za FEU typu high-cube. Ponieważ jeszcze w okresie marzec –kwiecień kosztowały ok. 1700 dol. wskazuje to więcej niż podwojenie cen w ciągu dwóch miesięcy” – informuje portal. 

Z kolei stawki leasingu kontenerów na trasie Chiny – Europa wzrosły w ciągu pół roku aż trzykrotnie, z ok. 500 USD w listopadzie do ok. 1700 USD obecnie. Christian Roeloffs, założyciel i dyrektor generalny Container xChange powiedział, że sytuacja może się wkrótce odwrócić: „Podczas gdy ceny i stawki leasingu kontenerów znacznie wzrosły, wolumen obrotu spadł, ponieważ kupujący stają się bardziej ostrożni. Trend ten wskazuje na potencjalne odwrócenie cen w najbliższej przyszłości, ponieważ rynek dostosowuje się do obecnych zakłóceń i wysokiego poziomu zmienności” – wyjaśnił.

Dokonaj lepszych wyborów

Podczas niedawnego webinarium, zorganizowanego przez firmę doradczą Xeneta, jej analitycy odnieśli się do obaw spedytorów i udzielili im porad mających na celu złagodzenie niektórych z poważniejszych skutków obecnego kryzysu. Peter Sand, główny analityk powiedział, że okres zakłóceń z powodu pandemii covid i obecny kryzys swobodnej żeglugi Morzem Czerwonym mają różne przyczyny. Zatory covidowe były spowodowane nieoczekiwanym i bardzo dużym wzrostem wydatków konsumenckich w USA, natomiast obecny kryzys w żegludze jest spowodowały skurczeniem się mocy przewozowych. 

„Obecny wzrost stawek frachtu ma zatem więcej wspólnego z nieefektywnością operacyjną, co składnia europejskich spedytorów do zleceń przewozów z wyprzedzeniem, aby uniknąć tradycyjnego tłoku w szczycie sezonu w trzecim kwartale” – powiedział Sand. Doradził on spedytorom, by wobec obecnej tendencji i prognoz rynkowych „zachowali zimną krew”. Nie wysyłali teraz większych partii kontenerów, bo to pogłębia problemy. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close