Sankcje UE w obszarze transportu drogowego uszczelnione
Rada UE przyjęła 24 czerwca 2024 r. 14. pakiet sankcji UE wobec Rosji zawierający szereg usprawnień w zakresie zapobiegania obchodzeniu sankcji. Dzięki aktywnym działaniom Ministerstwa Infrastruktury oraz w wyniku dialogu strony polskiej z Komisją Europejską w nowym pakiecie znalazł odzwierciedlenie polski postulat w obszarze transportu drogowego.
Podczas prac nad pakietem Ministerstwo Infrastruktury konsekwentnie wskazywało na zasadność uwzględnienia postulatu dotyczącego zakazu rejestrowania na terytorium UE firm transportowych z kapitałem rosyjskim, działających w obszarze transportu drogowego. W toku negocjacji udało się wypracować zapis, który rozszerza zakaz transportu drogowego towarów na terytorium UE, w tym w tranzycie, o unijnych operatorów, w których rosyjska osoba fizyczna lub prawna posiada przynajmniej 25 proc. udziałów. Na żądanie właściwych organów krajowych przedsiębiorstwa transportu drogowego będą zobowiązane do ujawniania swojej struktury własności.
— Nasze konsekwentne i trwające od miesięcy zabiegi doprowadziły do istotnego uszczelnienia sankcji w obszarze transportu drogowego. Wprowadzony zakaz utrudni obchodzenie sankcji obywatelom rosyjskim poprzez rejestrowanie przedsiębiorstw transportu drogowego na terytorium UE oraz ograniczy ich konkurencję wobec przewoźników unijnych, w tym polskich. Jest to kolejne, po zmianie Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów, działanie zainicjowane na forum Unii Europejskiej, które wychodzi naprzeciw oczekiwaniom polskiego sektora transportu drogowego — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.