Czy nowa ustawa o transporcie drogowym UE – Ukraina rozwiąże problemy polskich przewoźników?
Unia Europejska i Ukraina zaaktualizowały i przedłużyły umowę o transporcie drogowym. Ma ona pomóc Ukrainie w dostępie do rynków światowych poprzez ułatwienie tranzytu przez państwa UE i dalsze rozwijanie jej powiązań z rynkiem UE, informuje Komisja Europejska.
Po raz pierwszy umowę podpisano 29 czerwca 2022 r. w następstwie inwazji Rosji na Ukrainę na pełną skalę. Umowa znacznie zwiększyła handel drogowy między Ukrainą a UE, z korzyścią dla obu gospodarek, podkreśla KE. W opinii organizacji polskich przewoźników drogowych skupionych w Forum Transportu Drogowego, a przedstawionych w 28 lutego br. podczas spotkania w ministrem infrastruktury Dariuszem Klimczakiem i wiceministrem Pawłem Gancarzem, umowa ta w kształcie z 29 czerwca 2022 r. wymaga szeregu korekt.
Podstawowe ustalenia
Obecnie dwustronna umowa o transporcie drogowym zostaje przedłużona do 30 czerwca 2025 r. Będzie ona automatycznie przedłużona na kolejny okres sześciu miesięcy, o ile jedna ze stron nie wyrazi zgody i „nie przedstawi solidnych i wyraźnych dowodów na to, że występują poważne zakłócenia na rynku transportu drogowego lub że cele umowy wyraźnie nie są już osiągane”, informuje KE.
Aby usprawnić wdrażanie, umowa zawiera obecnie następujące postanowienia mające na celu:
- wymagać od przewoźników posiadania dokumentów potwierdzających zezwolenie na przewóz międzynarodowy i zgodność z umową,
- możliwość żądania dokumentów potwierdzających,że operacje bez ładunku są bezpośrednio związane z operacją tranzytową lub dwustronną, zgodnie z umową,
- zwiększenie przestrzegania przez przewoźników drogowego transportu towarów obowiązków wynikających z umowy, w szczególności w odniesieniu do oszustw, fałszowania dokumentów kierowcy oraz naruszeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, które mogą prowadzić do utraty praw do świadczenia usług transportowych określonych w umowie,
- wprowadzenie klauzuli ochronnej umożliwiającej zawieszenie umowy na określonych obszarach geograficznych, jeżeli na rynku transportu drogowego na tym obszarze występują poważne zakłócenia, które można przypisać umowie.
Postulaty polskiego środowiska przewoźników drogowych
Podczas spotkania w lutym z kierownictwem MI, przedstawiciele Forum Transportu Drogowego zgłosili szereg wniosków o korekty w umowie drogowej UE – Ukraina. Przede wszystkim chodziło o kwestie wyrównania konkurencyjności pomiędzy przewoźnikami unijnymi a ukraińskimi i mołdawskimi (UE zawarła podobną umowę z Mołdawią 27 lipca 2022 r.), a ponadto: zmian w przepisach dotyczących warunków prowadzenia działalności transportowej, kontroli spełniania tych warunków oraz usprawnienia procedur związanych z prowadzeniem tej działalności. Rozmowy dotyczyły także kwestii obniżenia kosztów funkcjonowania przedsiębiorców transportowych, tak aby zapewniona była konkurencyjność polskich przewoźników na rynkach unijnych i pozaunijnych.
Podczas okrągłego stołu, zorganizowanego w Polskim Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych 27 maja, prezes Jan Buczek powiedział, że „unijne przepisy bezkrytycznie i bez okresu dostosowawczego dopuściły ukraińskich operatorów na rynek UE, co jest kolejnym problemem negatywnie wpływających na obecną sytuację złą sytuację naszych członków.” Jak podkreślił, „Ci przewoźnicy w bardzo sprytny sposób wykorzystują każdy zapis umowy, każdą naszą słabość”. Czekamy na opinię przedstawicieli środowiska międzynarodowych przewoźników, czy korekty w umowie drogowej UE – Ukraina złagodziły problemy i napięcia w tej branży.