UE i Ukraina zaktualizowały umowę o transporcie. Polskie postulaty zostały uwzględnione
Unia Europejska i Ukraina przedłużyły i zaktualizowały umowę o transporcie drogowym. Do porozumienia wpisanych zostało większość postulatów zgłaszanych przez Polskę, przygotowanych we współpracy z polskimi przewoźnikami drogowymi.

Nowa umowa podpisana została 20 czerwca przez unijną komisarz ds. transportu Adinę Valean i wiceministra infrastruktury Ukrainy Serhija Derkacza. Porozumienie będzie obowiazywać do 30 czerwca 2025 r. W stosunku do pierwszej umowy ułatwiającej ukraińskim przewoźnikom wykonywanie przewozów na terenie UE, które zostało zawarte w 2022 r. po rozpoczęciu pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę wprowadzono zmiany, które postulowała strona polska.
Przewoźnicy z Ukrainy będą musieli posiadać dokumenty potwierdzające zezwolenie na przewóz międzynarodowy i zgodność ż umową, a także dokumenty potwierdzające, że operacje które wykonują są związane z z tranzytem lub przewozem dwustronnym. Umowa zakłada zwiększenie kontroli przestrzegania przez przewoźników obowiązków wynikających z porozumienia międzynarodowego. Celem tego zapisu jest wyeliminowanie nielegalnych przewozów. Wprowadzono także klauzulę ochronną, która umożliwi krajom członkowskim zawieszenie umowy na czas określonych jeżeli na rynku transportu drogowego wystąpią poważne zakłócenia. To jest postulat, na którym zależało w szczególności polskim przewoźnikom.
— Na skutek naszych wspólnych, intensywnych działań, a w szczególności niezliczonych rozmów odbytych zarówno z Komisją Europejską, jak i innymi państwami członkowskimi, do Umowy wprowadzono szereg ważnych zmian. Mam nadzieję, że przyczynią się one do przywrócenia równowagi na rynku przewozów towarów między Unią Europejską a Ukrainą. Będziemy nadal dokładnie analizować sytuację na rynku transportu drogowego, a w razie konieczności wykorzystamy instrumenty ochronne wprowadzone do zmienionej Umowy — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Rosną przewozy transgraniczne
Jak wskazuje Komisja Europejska od wprowadzenia w 2022 umowy dwustronnej wolumen przewozów drogowych między UE a Ukrainą wzrósł o dwie trzecie — to jest odpowiednik ok 300 tys. ton miesięcznie. Wartość towarów przywożonych z Ukrainy do Unii wzrosła do 700 mln euro miesięcznie. Umowa została wprowadzona po zablokowaniu przez Rosję ukraińskich portów morskich. Jednakże część ukraińskich przewoźników zaczęła wykonywać na terenie unii przewozy kabotażowe i odbierać rynek polskim firmom, które muszą przestrzegać szeregu regulacji narzuconych przez unijne prawodawstwo, które podnoszą koszty prowadzenia działalności. Przeciwko wykonywaniu przewozów wewnątrz UE przez firmy ukraińskie, które nie spełniają unijnych regulacji w ubiegłym roku protestowali przewoźnicy na przejściach granicznych z Ukrainą. Zaktualizowana umowa dwustronna ma ograniczyć nielegalne praktyki w transporcie drogowym.
Czytaj też: Polscy przewoźnicy zawieszają protesty przed drogowymi przejściami granicznymi z Ukrainą
Obecnie najważniejszym korytarzem transportowym dla ukraińskiego eksportu stał się Dunaj. W ostatnich latach udało się znacznie poprawić przepustowość dunajskich portów rzecznych. Uruchomiono także dwa przejścia drogowe z Rumunią.
— Ukraina demonstruje praktyczne rezultaty integracji z przestrzenią gospodarczą i logistyczną UE. Jednym z takich kroków jest przedłużenie „ruchu bezwizowego transportowego”. Zapewni to pozytywną dynamikę eksportu do krajów UE, co sprawi, że będziemy bardziej zrównoważeni ekonomicznie. Ponadto wolny od zezwoleń transport towarowy przyspieszy odbiór towarów i komponentów przez ukraińskich przedsiębiorców w celu rozwoju własnej produkcji – powiedział Denys Szmyhal, premier Ukrainy.