Indie będą miały port kontenerowy plasujący się na liście TOP-10
Po kilkunastu latach zwłoki, rząd Indii zatwierdził plany utworzenia nowego portu głębokowodnego na zachodnim wybrzeżu, na północ od Mumbaju. Jak stwierdzono w komunikacie, po jego ukończeniu stanie się on jednym z 10-ciu największych portów na świecie.

Projekt zostanie zrealizowany przez Vadhavan Port Project Limited (VPPL), spółkę celową utworzoną przez Jawaharlal Nehru Port Authority (JNPA) i Maharashtra Maritime Board (MMB) z udziałami wynoszącymi odpowiednio 74 i 26 proc. Całkowity koszt projektu, w tym składnik zakupu gruntów przez rząd, ma wynieść równowartość ok. 9 mld dolarów. Obejmie on rozwój infrastruktury podstawowej, terminali i innej infrastruktury komercyjnej w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP).
Uwarunkowania infrastrukturalne Indii
W Indiach jest siedem dużych portów, które z różnych przyczyn nie spełniają oczekiwań biznesu wraz z rosnącą wymianą towarową kraju oraz ambicji politycznych. Np. rozwój głębokowodnego portu Mumbaj(d. Bombaj), zbudowanego w 1873 r. (w 2022 r. przeładował 62 mln ton) jest ograniczony przez miasto. Ograniczenia rozwoju ma też obecnie największy w Indiach port kontenerowy – Port Jawaharlal Nehru, położony na zachodnim wybrzeżu. Jest stosunkowo młody, powstał w 1989 r. jako port satelitarny Nhava Sheva. Z pięcioma terminalami kontenerowymi praktycznie wyczerpał możliwości rozbudowy. W 2022 r. przeładował 75 mln ton. Natomiast największy Port Paradip (125 mln ton przeładunku w 2022 r.) jest położony jest na wschodnim wybrzeżu, nad Zatoką Bengalską i specjalizuje się w eksporcie węgla.
Lokalizacja nowego portu
Nowy port kontenerowy zostanie usytuowany na wybrzeżu Morza Arabskiego w miejscowości Vadhavan w pobliżu Dahanu, w stanie Maharasztra. Ma mieć naturalne warunki, by jego baseny były o 20 m głębokości, co umożliwi obsługę największych statków. Będzie to port w całości dedykowany obsłudze ładunków w kontenerach i ro-ro.
Port Vadhavan ma na celu zwiększenie przepustowości i bycie częścią ważnego korytarza handlowego między Indiami, Bliskim Wschodem i Europą. Lokalizacja, która znajduje się mniej niż 100 mil na północ od Mumbaj, ma kluczowe znaczenie, ponieważ w regionie tym są tylko dwa duże porty. Rząd zatwierdził również budowę przez Ministerstwo Transportu Drogowego i Autostrad połączenia drogowego między portem Vadhavan a autostradami krajowymi oraz połączenia kolejowego z istniejącą siecią kolejową i przyszłym Dedykowanym Kolejowym Korytarzem Towarowym,
Potencjał
Port Vadhavan ma mieć dziewięć terminali kontenerowych, każdy o długości ponad 970 m, cztery wielofunkcyjne miejsca do cumowania, nabrzeże Ro-Ro i nabrzeże Straży Przybrzeżnej. Rząd zadeklarował, że odzyska 1448 hektarów obszaru morskiego i zbuduje ponad 6 mil morskich falochronów i obszarów do składowania kontenerów lub ładunków. Port będzie miał łączną roczną przepustowość do obsługi blisko 300 mln ton ładunków. Według założeń, do 2035 r. będzie obsługiwał 15 mln TEU rocznie (I etap), a do 2040 r. wolumen ten wzrośnie do 23 mln TEU.
Historia projektu
Budowę portu w stanie Maharasztra zaproponowała po raz pierwszy w 1997 roku firma australijska, ale projekt nie został zrealizowany. Sprawa ta powróciło pod obrady rządu w 2015 r. Ostatecznie nabrała ona przyspieszenia w okresie kampanii wyborczej, a decyzję podjął ponownie wybrany premier Narendra Modi. Jest to część wizji, która ma na celu „uczynienie Indii potęgą przemysłową i partnerem handlowym świata”.