Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rosną przewozy towarów niebezpiecznych na kolei

Transport kolejowy ma ogromne znaczenie dla przewozu towarów niebezpiecznych. W 2023 r. wzrosły podstawowe parametry, które charakteryzują tego typu transport – zwiększyła się zarówno masa ładunków (+3,5% w porównaniu z 2022 r.), jak i praca przewozowa (+4,4%). Większa była również liczba przewoźników. Towary niebezpieczne stanowiły niemal 14% masy wszystkich przewiezionych koleją towarów – poinformował Urząd Transportu Kolejowego.

fot. ŁK

W 2023 r. przewozy towarów niebezpiecznych wykonywało 39 przewoźników. W 2022 r. było ich mniej o 3 podmioty – 36. Masa przewiezionych ładunków wyniosła 32 mln ton wobec 30,9 mln ton w 2022 r. (wzrost o 3,5 %). W wykonanej pracy przewozowej również widać wzrost – do 11,2 mld tkm z poziomu 10,7 mld tkm w 2022 r. (+4,4%).

Przewozy towarów niebezpiecznych w rynku kolejowym stanowiły 13,8% (12,4% w 2022 r.) masy wszystkich przewiezionych w zeszłym roku towarów. Udział w wykonanej pracy przewozowej wyniósł 18,2% (17,2% w 2022 r.). Jedna tona towaru była przewożona na średnią odległość ponad 350 km (347 km w 2022 r.).

Przewozy towarów niebezpiecznych realizowane są głównie w komunikacji krajowej. W 2023 r. transport krajowy stanowił 65,4% (67,8% w 2022 r.) według masy oraz 69,9% (72,2% w 2022 r.) według wykonanej pracy przewozowej. Import tych towarów według masy kształtował się na poziomie 21,2%, eksport 9,3%, a tranzyt 4,1%. W pracy przewozowej stanowił odpowiednio 15,4%, 8,3% i 6,4%.

Główną klasą ładunków w 2023 r. były – tak samo jak w 2022 r. – materiały zapalne ciekłe (klasa 3. według RID)[1]. Ich udział w przewiezionej masie towarów wyniósł 66,7% (65,9% w 2022 r.), a w wykonanej pracy przewozowej 72,6% (72,8% w 2022 r.). Następne miejsca zajęły grupy różne materiały i przedmioty niebezpieczne (klasa 9.) – 13,8% według masy oraz 11,2% według pracy przewozowej (13,2% i 10,7% w 2022 r.) oraz gazy (klasa 2.) – 9,8% według masy oraz 7,6% według pracy przewozowej (9,8% oraz 7,6% w 2022 r.).

źródło: UTK

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close