Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Czy amerykański organ administracji ukaże przewoźników za błędne naliczanie opłat D&D?

Tagi: Alphaliner, Cosco, D&D, FMC, HMM,

Samsung Electronics America (SEA), importer towarów elektronicznych do USA, złożył w Federalnej Komisji Morskiej (FMC) szereg pozwów przeciwko kilku przewoźnikom morskim. Twierdzi, że sprzedają usługi dostawy „od drzwi do drzwi”, których nie są w stanie wykonać. 

fot. Pixabay

Sprawa dotyczy sytuacji powstałych podczas zakłóceń w łańcuchach dostaw w okresie pandemii covid-19. Jednak stała się aktualna w warunkach tegorocznych problemów spółek żeglugi kontenerowej, w tym w wywiązywaniu się z harmonogramów stałych połączeń, a jego rozstrzygnięcie może stanowić casus prawny.

Główny obwiniany – HMM

Przed kilku dniami firma analityczna Alphaliner poinformowała o najnowszym roszczeniu SEA w FMC, a skierowanym przeciwko południowokoreańskiej linii żeglugowej – HMM. Z wniosku wynika, HMM „rzekomo błędnie” nałożyła podczas pandemii aż 96 000 opłat pod wspólnym mianem zatrzymanie i przestój (D&D).nWedług Alphaliner załadowca twierdzi, że „od połowy 2020 r. HMM zaczął wielokrotnie i chronicznie nie utrzymywać sprawiedliwych i rozsądnych praktyk w związku ze swoimi zobowiązaniami w zakresie transportu, w tym na lądzie”.

SEA w zgłoszeniu do FMC wymienia jedenaście konkretnych „nieuzasadnionych działań”, które HMM podjął w omawianym okresie, a które skutkowały nadmiernymi opłatami D&D. W ocenie Alphalinera tylko ich wartość mogła „sięgać milionów dolarów”. 

Zarzuty

SEA utrzymuje, że 96 000 incydentów dotyczyło ładunków przewożonych w ramach umów door-to-door. Oznacza to, że przewoźnik zobowiązał się do odbioru, transportu i dostarczenia towarów do wymaganych miejsc przeznaczenia w głębi lądu. Tymczasem w szczytowym momencie pandemii zatory i braki sprzętowe powodowały, że ładunki często utykały w portach, a ładunki nie mogły zostać dostarczone.

Załadowca twierdzi, że zgodnie z umowami przewoźnik powinien ponosić odpowiedzialność za wszystkie opłaty związane z D&D oraz za koszty opóźnienia. Podkreśla też, że zamiast tego linia „wstrzymała dostawę ładunku do czasu uiszczenia wszystkich opłat D&D”, co jest sprzeczne z amerykańskimi przepisami dotyczącymi żeglugi.

SEA zarzuca ponadto, że HMM potęgował opóźnienia uzasadniając to brakiem dostępności transportu drogowego i kolejowego. Nie zapewnił zarazem wsparcia ani w lokalizacji kontenerów, ani ich nie lokalizował, a ponadto jednostronnie zmieniał trasę ładunku. Oprócz powyższych niedociągnięć załadowca wykazuje, że HMM „zaczął dramatycznie zwiększać kwoty za rzekome opłaty D&D wynikające z niepowodzeń HMM w transporcie śródlądowym”.

Próby mediacji

Dokument FMC przedstawia również rozmowy między SEA a HMM, które – według spedytora – odbywały się „w dobrej wierze”. HMM zdecydował się jednak nie odnosić do oferty mediacji i oznajmił, że wolałby zająć się każdą z 96 000 kwestii indywidualnie. 

W ostatniej próbie osiągnięcia ugody SEA i HMM spotkały się w lutym tego roku. W ponownym żądaniu SEA przedstawiła „istotne dane i dokumentację” potwierdzającą roszczenia (które zostały już dostarczone HMM) oraz rozszerzoną analizę szkód poniesionych w wyniku działań HMM. Złożyła ostateczną prośbę, aby HMM „zgodził się zaangażować w znaczące negocjacje ugodowe z udziałem mediatora”. Ponieważ HMM po raz kolejny odmówił udziału w mediacji, SEA złożył 5 czerwca wniosek do FMC.

Będzie ciąg dalszy

Pozew SEA przeciwko HMM jest najnowszym z serii podobnych pozwów przeciwko przewoźnikom morskim głównie azjatyckim, jak: SM Line, COSCO i jego spółce zależnej OOCL, ale także wobec izraelskiego Zim. SEA twierdzi, że COSCO po wyrażeniu zgody na zbadanie skarg SEA „nie poczynił w kolejnych miesiącach znaczących postępów w rozwiązywaniu sporów.” Dla SEA stało się jasne, że COSCO nie chciało lub nie było w stanie ocenić swoich własnych opłat, a „w znaczących przypadkach COSCO nie znało i nie mogło uzasadnić własnych opłat i faktur”, które zostały wystawione i opłacone przez SEA.

Podobne zarzuty SEA stawia Zim, szczególnie w sprawie niewywiązania się z transportu lądowego. Różnica jest taka, że w następstwie skargi załadowcy Zim zaangażował się w działania odwetowe. Zgodnie z przepisami amerykańskimi, stanowi to naruszenie przepisów FMC.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close