Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Kumulacja strajków w portach zachodnich

Problemy w morskim transporcie kontenerowym, mających związek m.in. z ograniczoną żeglugą Kanałem Sueskim, zatorami w azjatyckich portach załadunku i opóźnieniami w harmonogramach stałych połączeń, mogą dodatkowo zakłócić zapowiadane strajki dokerów w: Niemczech, Francji oraz we wschodnich portach Stanów Zjednoczonych. Jeśli zbiegną się w czasie, inne porty Morza Północnego, ale i Bałtyckiego, będą musiały sprostać zwiększonym operacjom. 

fot. Pixabay

Trudne rozmowy w Niemczech

Strajkiem grozą portowcy niemieccy skupieni w związku zawodowym Ver.di. Po tym, jak rozmowy przedstawicieli centrali tego związku z zarządem Centralnego Stowarzyszenia Niemieckich Operatorów Portów Morskich (ZDS) zakończyły się w dwa tygodnie temu brakiem uzgodnień, związkowcy zapowiedzieli serię strajków. Mają one zostać zorganizowane w dokach w: Bremerhaven, Hamburgu, Bremie i Emden. Centrala verdi.di stwierdziła, że nie była w stanie zapewnić „podwyżki stawek godzinowych 3 euro dla pracowników portowych od 1 czerwca, a także odpowiedniego wzrostu premii zmianowych, w tym zrekompensowania braku podwyżki premii zmianowych w układzie zbiorowym pracy z 2022 r.”. 

„Pracownicy są rozczarowani i oburzeni, że pracodawcy nie wykazali żadnych ustępstw, a jedynie odnieśli się do własnej trudnej sytuacji ekonomicznej i konkurencji z zagranicznymi portami” – stwierdziła Maren Ulbrich, jedna z uczestniczek rozmów ze strony Ver.di. 

Negocjacje będą kontynuowane w Hamburgu w dniach 17 i 18 czerwca. Zarazem wywierana jest presja na tok rozmów. Już w piątek w Emden odbył się strajk ostrzegawczy, a Ver.di zapowiedział, że jeśli ZDS nie złoży oferty w następnej rundzie negocjacji, to dojdzie do kolejnego strajku ostrzegawczego. Związkowcy przypomnieli, w 2022 r. strajki ostrzegawcze, które towarzyszyły rozmowom, sparaliżowały porty na ok. 80 godzin.

Strajki w kilku portach francuskich

W proteście przeciwko reformie emerytalnej, która podniosła ustawowy wiek emerytalny, zaangażowały się we Francji związki zawodowe reprezentujące dokerów i innych pracowników portowych. Protesty przyjmują formę jednodniowego strajku lub czterogodzinnych przestojów w pracy. Kolejne 24-godzinne strajki zaplanowano na 21 i 25 czerwca, a czterogodzinne strajki w trzy dni każdego tygodnia w tym miesiącu w: Hawrze, Marsylii-Fos, Dunkierce, Rouen, Bordeaux i Nantes Saint-Nazaire. Akcja może zostać przedłużona do lipca, jeśli związki zawodowe „nie otrzymają satysfakcjonującej odpowiedzi rządu na ich żądania”.

Rozszerzają się strajki we wschodnich portach USA

W miniony poniedziałek zawieszono w Stanach Zjednoczonych negocjacje płacowe pomiędzy US Maritime Alliance, który reprezentuje pracodawców w portach wschodnich i na wybrzeżu Zatoki Meksykańskiej oraz Międzynarodowym Stowarzyszeniem Marynarzy Morskich (ILA), które reprezentuje ok. 85 000 pracowników portowych. Pierwotnym punktem rozmów była kwestia zakresu automatyzacji portów, a tym samym redukcji pracowników. Wobec „postawy konfrontacyjnej” USMA, podobną postawę przyjęło ILA w sprawie wynagrodzeń w nowym układzie pracy, który ma wejść w życie 1 października. Powołując się na wysokie zyski linii kontenerowych, związek domaga się „znacznych podwyżek płac pracowników, proporcjonalnych do wzrostu zysku.” Według niektórych doniesień, chodzi o wzrost płac o 32 proc.

ILA oświadczyła także, że nie rozpocznie negocjacji kontraktowych przed rozstrzygnięciem sporu dotyczącego automatyzacji terminali. Szczególnie, że ma już złe doświadczenia w automatyzacji, wprowadzanej przez niektórych przewoźników. Władze ILA oskarżyły niedawno Maerska o naruszenie umów pracowniczych poprzez wdrożenie autonomicznego systemu bramek do obsługi ciężarówek w porcie Mobile. Linia żeglugowa odrzuciła oskarżenie argumentując, że działa zgodnie z umową ramową ILA – USMX.Widmo przestoju może sparaliżować operacje w 36 portach, także stanu Teksas, objętych umową USMX – ILA. Strajk prawdopodobnie nie nastąpi szybko, a raczej przez dopiero październikiem.

Skutki

Judah Levine, główny analityk Freightos – platformy rezerwacji i płatności dla międzynarodowych przewozów towarowych tak skomentowała tę sytuację dla portalu The Loadstar: – Porty docelowe w Europie Północnej i Ameryce Północnej nie odnotowują jeszcze znacznych zatorów. Zakłócenia w harmonogramach stałych połączeń kontenerowych w punktach początkowych mogą doprowadzić do gromadzenia się statków w tych węzłach, ale przy wysokim wolumenie, a ten nadal ma charakter sezonowy, a nie na poziomie obserwowanym podczas pandemii. Dlatego porty docelowe mogą być w stanie uniknąć ekstremalnych poziomów zatorów i opóźnień. 

Perspektywa ta może się jednak drastycznie się zmienić, jeśli negocjacje zakończą się fiaskiem zarówno w Niemczech, jak i we Francji. Jeśli strajki w Hawrze, Hamburgu i Bremerhaven zbiegną się w czasie, to Antwerpia i Rotterdam mogą zostać zalane przez północnoeuropejskich spedytorów, którzy będą chcieli przenieść zlecenia do portów w pełni operacyjnych.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close