Kontenerowiec na metanol Astrid Maersk zawinął do Portu Koper
W porcie Koper zacumował drugi co do wielkości kontenerowiec na świecie napędzany ekologicznym metanolem. Astrid Maersk to drugi statek duńskiego armatora, który jako paliwo wykorzystuje metanol i jest bardziej przyjazny dla środowiska. Jej siostrzany statek, kontenerowiec Ana Maersk, został zwodowany na początku tego roku. W ten sposób jedno z największych przedsiębiorstw żeglugowych na świecie demonstruje swoje wysiłki na rzecz osiągnięcia przez swoją flotę zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2040 r.
Statek Astrid Maersk pływa na trasie AE12, łączącej Azję i Europę. Do portu w Koper przybyła wczoraj z Port Said w Egipcie i będzie kontynuować swoją podróż w kierunku Triestu (Włochy), Tangeru (Maroko) i Singapuru.
„Przybycie statku Astrid Maersk do Kopru, w Słowenii i na Adriatyk to niezwykły i niezapomniany moment, który sprawia mi ogromną przyjemność. Wprowadzenie takich, bardziej przyjaznych dla środowiska statków jest dla Maerska kamieniem milowym na drodze do dekarbonizacji transportu morskiego. Astrid Maersk wraz ze swoimi siostrzanymi statkami ucieleśnia nasze ambicje w zakresie zrównoważonego rozwoju i innowacji. Redukcja emisji i dekarbonizacja wymaga współpracy całego ekosystemu, który obejmuje klientów, partnerów, organy regulacyjne i wszystkie inne zainteresowane strony. Luka Koper jest jednym z kluczowych partnerów w tym zakresie. Jesteśmy w tym razem i dzisiejszy dzień jest widocznym dowodem, że zmierzamy we właściwym kierunku” – powiedział Ivić Vodopija, dyrektor Maersk na Europę Wschodnią.
„Bardziej niż kiedykolwiek jesteśmy zaangażowani w zrównoważony rozwój i zieloną przyszłość, ponieważ zdefiniowaliśmy to jako jeden z naszych priorytetów w nowym planie strategicznym. Dążymy do samowystarczalności energetycznej i większej niezależności energetycznej, a także cyfryzacji procesów, co jednocześnie zmniejsza nasz ślad węglowy. Lata temu rozpoczęliśmy elektryfikację urządzeń portowych, wiele maszyn wymieniliśmy już na elektryczne, które są najbardziej przyjazne dla środowiska. Największym projektem, dzięki któremu konkretnie zrobimy krok w kierunku transformacji klimatycznej, jest elektryfikacja nabrzeży, która po 2029 r. umożliwi stopniowe podłączanie wszystkich statków towarowych do prądu bezpośrednio z wybrzeża. Nasi cenieni partnerzy podzielają z nami takie samo zaangażowanie w podejmowanie decyzji o kluczowym znaczeniu dla ochrony środowiska. Dlatego z radością witamy ich plany wdrożenia zielonej transformacji w ich flocie” – powiedział członek zarządu Luke Koper, Grzegorz Belic.
Jak zauważył Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, mag. Andreja Rajha, wysiłki portu w Koper na rzecz zrównoważonego rozwoju wspiera także państwo: „Na szczególną uwagę zasługuje przybycie statku Astrid Maersk, który przeciera szlaki w obszarze ograniczenia emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu morskiego na Trasa Azja-Europa. Dzięki swojemu geostrategicznemu położeniu na północy Adriatyku Port w Koper oferuje najkrótszą i najbardziej ekonomiczną trasę przepływu towarów. W MZI wspieramy plany rozwoju portu, które mają na celu zapewnienie jak największej równowagi pomiędzy aspektami środowiskowymi i społecznymi a wymogami legislacyjnymi i ekonomicznymi. Po 2030 roku infrastruktura do zasilania statków energią elektryczną z lądu powinna być dostępna także w porcie Koper. Chciałbym podziękować Luce Koperowi, d.d. za wykazane zaangażowanie w zrównoważone funkcjonowanie portu i zarządzanie nim. Mamy świadomość, że przybycie Astrid Maersk jest efektem ich wspólnych wysiłków i współpracy z innowacyjnymi partnerami, z którymi łączy ich wspólna wizja zielonej i zrównoważonej przyszłości naszego portu. Maersk jest jednym z zwiastunów fali zielonych zmian w transporcie morskim. Posiadając wizję osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych w całej swojej działalności do roku 2040, wykazuje dobre zrozumienie swojej odpowiedzialności za osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju na poziomie globalnym.
Kontenerowiec-matka Astrid Maersk jest trzecim z łącznie 18 statków floty Maersk produkującej ekologiczny metanol, który ma zostać złomowany w latach 2024–2025. Razem ze swoim siostrzanym statkiem Ane jest jednym z zaledwie dwóch statków tej wielkości na świecie. Decyzje o przejściu na alternatywne, ekologiczne paliwa mają również wiele pozytywnych efektów mnożnikowych w żegludze. Oprócz ochrony środowiska tworzą także nowe miejsca pracy przyszłości i napędzają rozwój.
* Maersk definiuje ekologiczne paliwa jako paliwa charakteryzujące się co najmniej 65% redukcją emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia w porównaniu z referencyjnym paliwem kopalnym.