Grupa HHLA wprowadza elektryczne ciężarówki do przewozu ładunków w rejonie Hamburga
Na początku czerwca firma Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) uruchomiła pierwsze dwie ciężarówki z napędem elektrycznym u swojego wewnętrznego spedytora Container-Transport-Dienst GmbH (CTD). Te przyjazne dla środowiska ciężarówki stanowią część strategii zrównoważonego rozwoju HHLA, która ma na celu przyspieszenie dekarbonizacji łańcuchów logistycznych i zapewnienie klientom bardziej ekologicznych rozwiązań transportowych.
CTD będzie początkowo używać nowych elektrycznych ciężarówek do transferu kontenerów w porcie w Hamburgu i poddawać je szeroko zakrojonym testom. W ramach tych testów gromadzone będą dane, które pozwolą HHLA uzyskać ważne informacje na temat potencjalnych zakupów kolejnych e-ciężarówek. Dotyczy to w szczególności danych dotyczących efektywnego wykorzystania pojazdów ciężarowych w porcie w Hamburgu oraz realizacji cykli ładowania.
Elektryczne ciężarówki Volvo FH, które niedawno otrzymały tytuł Ciężarówki Roku 2024, charakteryzują się wysoką jakością i niezawodnością jako pojazdy użytkowe w transporcie logistycznym. Charakteryzują się także dużym zasięgiem, pozwalającym im pokonać dystans od 260 do 340 kilometrów przy pełnym obciążeniu. Ciężarówki są wyposażone w akumulator o pojemności 540 kWh i maksymalnej mocy ładowania 250 kW. Początkowo będą one ładowane z wykorzystaniem publicznej infrastruktury ładowania.
— Przyjazne dla środowiska, oszczędzające zasoby procesy i usługi logistyczne stanowią kluczowy filar naszej strategii korporacyjnej, która jest mocno ugruntowana od wielu lat. Postawiliśmy sobie ambitny cel, jakim jest osiągnięcie produkcji neutralnej dla klimatu w całej Grupie do roku 2040. W tym dążeniu zobowiązujemy się do stosowania innowacyjnych technologii w celu dalszej redukcji emisji gazów cieplarnianych, co przynosi korzyści również naszym klientom. Wprowadzenie na rynek nowych elektrycznych ciężarówek to kolejny decydujący krok dla HHLA na drodze do przyszłości bardziej przyjaznej dla klimatu — komentuje Angela Titzrath, dyrektor generalna HHLA.
— Nie możemy się doczekać szeroko zakrojonych testów dwóch elektrycznych ciężarówek, dzięki którym będziemy mogli oferować naszym klientom ekologiczne rozwiązania transportowe. W ten sposób wnosimy znaczący wkład w zrównoważoną logistykę w roku, w którym obchodzimy nasze 50-lecie — komentuje Ralph Frankenstein, dyrektor zarządzający CTD.
Od wielu lat HHLA pracuje nad dekarbonizacją swoich obiektów i sprzętu. Napędzane elektrycznie suwnice kontenerowe, pojazdy kierowane automatycznie i ciągniki siodłowe są już używane w terminalach firmy w Europie. W ramach klastra Clean Port & Logistics HHLA bada również zastosowanie sprzętu napędzanego wodorem we współpracy z firmami partnerskimi i porównuje ten sprzęt z urządzeniami elektrycznymi zasilanymi bateryjnie.
Ponadto kolejowa spółka zależna HHLA, Metrans, od dwóch lat używa i testuje elektryczne ciężarówki do transportu kontenerów. Od 2022 roku te elektryczne ciężarówki stanowią część przyjaznej dla środowiska floty Metrans, obok lokomotyw elektrycznych i hybrydowych oraz elektrycznych suwnic kolejowych. W ten sposób Metrans realizuje cel, jakim jest oferowanie swoim klientom całkowicie przyjaznego dla klimatu transportu z jednego źródła, przy czym połączenie ekologicznego transportu drogowego i kolejowego stanowi znaczącą wartość w tym zakresie.