Porty Szczecin-Świnoujście nadają rytm gospodarczy w regionie Pomorza Zachodniego
Porty Szczecin-Świnoujście – zgrany duet. Nadają gospodarczy rytm w mieście i regionie. Dzięki doskonałej lokalizacji w samym sercu Europy, gdzie morze spotyka się z rzeką, porty w Szczecinie i Świnoujściu jako jeden organizm stały się trwałym elementem krajobrazu miejskiego i strefy gospodarczej miasta i regionu. Oba porty wprawdzie różnią się od siebie, ale to sprawia, że doskonale się uzupełniają razem tworząc na południowym Bałtyku jeden z największych uniwersalnych zespołów portowych. Ich powierzchnia przekracza 1600 ha. Rocznie obsługują ponad 36 mln ton ładunków. Zarządzane są przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
Świnoujście leży nad samym morzem. Jego terminal promowy poprzez „autostradę morską” rozpoczyna korytarz transportowy wiodący ze Skandynawii na południe Europy. W porcie obsługiwane są także gazowce, statki masowe i drobnicowe z ładunkiem na pokładzie do 50 tys. ton. Z kolei Szczecin położony 68 km w głębi lądu ułatwia transport towarów sprawiając, że są one bliżej klientów.
Aby porty mogły się rozwijać konieczne są inwestycje. W ciągu dwóch dekad obecności Polski w UE, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA zrealizował i realizuje ambitne plany inwestycyjne, odważnie sięgając po środki unijne z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz CEF Łącząc Europę.
Wartość obecnie prowadzonego przez ZMPSiŚ SA pakietu inwestycyjnego to trzy mld zł. Port w Szczecinie przystosowywany jest do warunków jakie otwiera przed nim pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości technicznej 12,5 m. Trwają prace w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego. Po ich zakończeniu będą w Szczecinie obsługiwane statki o zanurzeniu 11 m z ładunkiem na pokładzie do 50 tys. ton. W tym porcie powstaje też multimodalny kolejowy węzeł przeładunkowy, gdzie będą przeładowywane ładunki drobnicowe oraz sprzęt wojskowy. W Świnoujściu, jeszcze w tej dekadzie powstanie głębokowodny terminal kontenerowy. Z kolei w przyszłym roku zacznie działać, właśnie budowany, a pierwszy na polskim wybrzeżu terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście jest Partnerem Złotym Kongresu INTERMODAL IN POLAND 2024, największego wydarzenia branży transportu kombinowanego w Polsce. Program Kongresu, listę prelegentów oraz informacje organizacyjne można znaleźć na stronie: https://intermodalinpoland.eu/