Partnerzy portalu

Porty Szczecin-Świnoujście nadają rytm gospodarczy w regionie Pomorza Zachodniego

Porty Szczecin-Świnoujście – zgrany duet. Nadają gospodarczy rytm w mieście i regionie. Dzięki doskonałej lokalizacji w samym sercu Europy, gdzie morze spotyka się z rzeką, porty w Szczecinie i Świnoujściu jako jeden organizm stały się trwałym elementem krajobrazu miejskiego i strefy gospodarczej miasta i regionu. Oba porty wprawdzie różnią się od siebie, ale to sprawia, że doskonale się uzupełniają razem tworząc na południowym Bałtyku jeden z największych uniwersalnych zespołów portowych. Ich powierzchnia przekracza 1600 ha. Rocznie obsługują ponad 36 mln ton ładunków. Zarządzane są przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

fot. ZMPSiŚ

Świnoujście leży nad samym morzem. Jego terminal promowy poprzez „autostradę morską” rozpoczyna korytarz transportowy wiodący ze Skandynawii na południe Europy. W porcie obsługiwane są także gazowce, statki masowe i drobnicowe z ładunkiem na pokładzie do 50 tys. ton. Z kolei Szczecin położony 68 km w głębi lądu ułatwia transport towarów sprawiając, że są one bliżej klientów. 

Aby porty mogły się rozwijać konieczne są inwestycje. W ciągu dwóch dekad obecności Polski w UE, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA zrealizował i realizuje ambitne plany inwestycyjne, odważnie sięgając po środki unijne z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz CEF Łącząc Europę. 

Wartość obecnie prowadzonego przez ZMPSiŚ SA pakietu inwestycyjnego to trzy mld zł. Port w Szczecinie przystosowywany jest do warunków jakie otwiera przed nim pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości technicznej 12,5 m. Trwają prace w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego. Po ich zakończeniu będą w Szczecinie obsługiwane statki o zanurzeniu 11 m z ładunkiem na pokładzie do 50 tys. ton. W tym porcie powstaje też multimodalny kolejowy węzeł przeładunkowy, gdzie będą przeładowywane ładunki drobnicowe oraz sprzęt wojskowy. W Świnoujściu, jeszcze w tej dekadzie powstanie głębokowodny terminal kontenerowy. Z kolei w przyszłym roku zacznie działać, właśnie budowany, a pierwszy na polskim wybrzeżu terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych. 

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście jest Partnerem Złotym Kongresu INTERMODAL IN POLAND 2024, największego wydarzenia branży transportu kombinowanego w Polsce. Program Kongresu, listę prelegentów oraz informacje organizacyjne można znaleźć na stronie: https://intermodalinpoland.eu/

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close