LTG wymieni rosyjski system bezpieczeństwa w lokomotywach
Grupa LTG rozpoczyna wymianę rosyjskiego systemu bezpieczeństwa lokomotyw KLUB-U w taborze samobieżnym. Firma SRPA Impulse, która wygrała przetarg, rozpoczęła już prace projektowe instalacji, po których nastąpi demontaż istniejącej instalacji.

Prace te rozpoczęto po otrzymaniu przez Grupę LTG oceny zgodności z interesami bezpieczeństwa narodowego zwycięskiego oferenta SRPA Impulse przez Komisję ds. Koordynacji Ochrony Obiektów Krytycznych dla Bezpieczeństwa Narodowego (NSC). Sam serwer systemu KLUB-U został odłączony w 2017 roku i nie ma połączeń z istotnymi systemami informatycznymi LTG oraz krytyczną infrastrukturą informatyczną, natomiast radiostacje wykorzystywane w taborze do odbioru poleceń i przesyłania danych kanałem radiowym GSM-R zostały zdemontowane.
W ramach kontraktu z SRPA Impulse, zaplanowano etapową wymianę rosyjskiego systemu KLUB-U, który był montowany w przeszłości w taborze eksploatowanym na Litwie. W tym okresie wymienione zostaną systemy bezpieczeństwa lokomotyw w 35 lokomotywach LTG Link, 111 lokomotywach LTG Cargo i 17 lokomotywach LTG Infra oraz zestawach wagonów samobieżnych, łącznie 163. W czterech kolejnych taborach „Geležinkelio tiesimo centras” (GTC), spółki należącej do Grupy LTG, estoński system bezpieczeństwa lokomotyw VEPS został już zainstalowany i przetestowany.
— Przyspieszamy nasze plany i dążymy do jak najszybszego odejścia od rosyjskiego systemu bezpieczeństwa lokomotyw KLUB-U, aby zapewnić korzystanie z bezpiecznego systemu i dostawę części zamiennych we wszystkich lokomotywach i zespołach samobieżnych wagonów Grupy LTG. Choć zarządzamy ryzykiem i zapewniamy bezpieczeństwo nawet w przypadku korzystania z KLUB-U, który odizolowaliśmy od innych systemów informatycznych Grupy LTG, naszym celem jest jak najszybsze uzyskanie sprzętu w pełni zgodnego z interesami bezpieczeństwa narodowego i z gwarancją dostaw części zamiennych z krajów przyjaznych Litwie – powiedział Gediminas Šečkus, dyrektor ds. odporności w Grupie LTG.
Według G. Šečkusa, po zwycięstwie SRPA Impulse w zeszłym roku w przetargu na nowy system bezpieczeństwa lokomotyw ogłoszonym przez Grupę LTG, nawiązano kontakt z NSC i Financial Crime Investigation Service i to dopiero po uzyskaniu potwierdzenia, że nie zachodzą okoliczności uniemożliwiające realizację kontraktów. po zakończeniu umowy SRPA Impulse uzyskało zgodę na rozpoczęcie wdrożenia nowego systemu.
Łącznie Grupa LTG inwestuje 10,1 mln euro w nowy, bezpieczny system sterowania lokomotywami. Instalacja nowego systemu bezpieczeństwa jest częścią programu FREE Rail zainicjowanego i realizowanego przez Grupę LTG. Celem FREE Rail jest integracja sektora kolejowego z europejskim systemem kolejowym i zwiększenie odporności. FREE Rail umożliwi także opracowanie i wdrożenie modelu operacyjnego kolei dostosowanego do regionu Morza Bałtyckiego, w oparciu o standardy i najlepsze praktyki UE, a także dostosowanego do specyfiki kolei szerokotorowych.
Spółka LTG Cargo Polska z Grupy LTG jest Partnerem Kongresu INTERMODAL IN POLAND 2024, największego wydarzenia branży transportu kombinowanego w Polsce. Program Kongresu, listę prelegentów oraz informacje organizacyjne można znaleźć na stronie: https://intermodalinpoland.eu/