Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rosną przewozy zbóż koleją

Tagi:

W ubiegłym roku w Polsce łącznie przewieziono koleją 231,6 mln ton towarów. W porównaniu z 2022 r. jest to spadek o 16,9 mln ton. W przewozach towarowych dominował węgiel kamienny, którego przetransportowano 75,5 mln ton. Było to mniej o 14,3% niż przed rokiem. Charakterystyczny był za to wzrost udziału zbóż w strukturze przewożonych towarów.

fot. Pixabay

W 2023 r. koleją przewieziono o 6,8% (16,9 mln ton) mniej towarów w porównaniu do roku poprzedniego. Zrealizowana praca przewozowa wyniosła 61,6 mld tonokilometrów, czyli o 1,4% mniej niż w 2022 r. Miniony rok to czas znacznego spowolnienia gospodarczego, spadających dochodów realnych i wzrostu inflacji. Miało to negatywny wpływ na popyt na towary konsumpcyjne, co z kolei wpłynęło na spadek popytu na transport i przeładunek towarów.

Bardzo podobnie jak w roku poprzednim, w 2023 r. surowce energetyczne oraz rudy metali i kruszywa, a także produkty rafinacji ropy naftowej oraz koks i brykiet stanowiły większość, bo 73,4% towarów przewiezionych w Polsce koleją (w 2022 r. ładunki te stanowiły 73,3%). Najwięcej przewieziono ładunków z grupy węgiel kamienny i brunatny, ropa naftowa oraz gaz ziemny. Jej udział w masie i pracy przewozowej wyniósł odpowiednio 33,1% oraz 24,6%, co w stosunku do 2022 r. oznacza spadek o 2,2 punktu procentowego w masie i o 1,8 punktu procentowego w pracy przewozowej. Drugą pod względem wielkości grupą ładunków była, podobnie jak w 2022 r., grupa rudy metali i inne produkty górnictwa i kopalnictwa. Jej udział w masie wyniósł 26,4%, a w pracy przewozowej 24,5%. To wzrost odpowiednio o 0,4 punktu procentowego w masie oraz spadek o 1,1 punktu procentowego w pracy przewozowej w stosunku do 2022 r. Surowce energetyczne oraz rudy metali i kruszywa stanowiły w 2023 r. większość przewiezionych towarów, odpowiadając za blisko 60% masy i 49% wykonanej pracy przewozowej.

W 2023 r. drugi rok z rzędu wzrósł przewóz w grupie towarów produkty rolnictwa, łowiectwa i leśnictwa; ryb i pozostałych produktów rybołówstwa i rybactwa. Nie był to wzrost tej skali, co w 2022 r. (wówczas wzrost według masy przewiezionych towarów i według wykonanej pracy przewozowej przekraczał 100%), lecz przewozy ładunków z tej grupy zdecydowanie utrzymywały się na wysokim poziomie, który nigdy wcześniej nie był notowany (łącznie 7,3 mln ton, co w porównaniu do 2022 r. oznacza wzrost o 0,6 mln ton). Szczególnie w podgrupie zboże odnotowano znaczący wzrost przewozów z 4,1 mln ton do 5,6 mln ton (wzrost o 36,8%). Przełożyło się to na wzrost udziału samego zboża w strukturze wszystkich przewożonych towarów z 1,6% do 2,4%.

„Sytuacja w ostatnich dwóch latach bardzo wpłynęła na strukturę towarów przewożonych koleją w Polsce. W 2022 r. w przewozach kolejowych priorytetem objęte zostały przewozy dwóch grup produktów – węgla kamiennego i zboża. W 2023 r., kiedy odpowiednie zapasy węgla zostały zapewnione, zaobserwowaliśmy spadek w przewozach tego surowca z 86,3 mln ton do 75,5 mln ton. W przypadku przewozu zbóż drugi rok z rzędu mamy do czynienia ze wzrostem – wynika on z konieczności opróżnienia zapełnionych w 2022 r. magazynów i skierowania dużych mas tego towaru na eksport” – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Eksperci Urzędu Transportu Kolejowego wezmą udział w Kongresie INTERMODAL IN POLAND 2024. Czwarta edycja największego wydarzenia branży transportu kombinowanego w Polsce odbędzie się w dniach 12-14 czerwca w Janowie Podlaskim. Więcej informacji o Kongresie znajdą Państwo na stronie: https://intermodalinpoland.eu/

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close