Partnerzy portalu

W 2023 r. wzrosła liczba kradzieży w transporcie w Europie

W 2023 r. liczba kradzieży ładunków z transportu w Europie wzrosła o 35,46% w porównaniu z poprzednim rokiem — poinformowała TAPA, organizacja promująca standardy bezpieczeństwa w transporcie. 

fot. Pixabay

Z danych TAPA wynika, że dokonano w ubr. w Europie 8 281 kradzieży, a łączna wartość skradzionego towaru wyniosła 549 mln euro. W regionie EMEA obejmującym Europę, Bliski Wschód i Afrykę skradziono towary o wartości 724 mln euro, o 163 proc. większej niż w 2022 r. Jednym z towarów, którego kradzieże znacznie wzrosły w ciagu ostatnich dwóch lat jest oliwa, co jest skutkiem wzrostu jej ceny o 75% od 2021 r. W sierpniu ubr. w Hiszpanii skradziono 56 ton oliwy extra virgin o wartości 540 tys. dol.

Z raportu BSI i TT Club wynika, że w 2023 r. produkty spożywcze były najczęściej kradzionym rodzajem ładunków w transporcie (23%). Następne w kolejności byłī produkty rolne (10%), elektronika (8%), metale (7%) i samochody (7%). 71% wszystkich kradzieży dokonano w samochodach ciężarowych, 23% na terenie magazynów i terminali logistycznych, a tylko 2% w pociągach. W porównaniu z 2022 rokiem wzrosła liczba kradzieży całych ciężarówek oraz kradzieży towaru z ciężarówek i kontenerów. Ładunki najczęściej kradzione są w Meksyku, USA, Brazylii, Niemczech, Indiach i we Włoszech.

Coraz więcej przestępstw

Europa jeszcze do niedawna uważana była za stosunkowo bezpieczny region dla transportu ładunków, jednakże od kilku lat liczba kradzieży na Starym Kontynencie rośnie. Pojawiły się gangi wyspecjalizowane w napadach rabunkowych na transporty. Specyfika europejskiego transportu drogowego i brak bezpiecznych parkingów ułatwiają złodziejom ich działalność.

— Śledziliśmy fikcyjne odbiory i organizowaliśmy operacje gangów kradnących ładunki, a także odnotowaliśmy największą liczbę kradzieży polegających na cięciu i chwytaniu zgłaszanych na całym świecie. Wynika to częściowo z powszechnego stosowania przyczep z miękkimi burtami w całej Europie, a także ogólnego braku bezpiecznych parkingów w regionie — napisano w raporcie TT Club. 

Fikcyjne odbiory towarów najczęściej zdarzają się we Włoszech, Rosji, Holandii i Niemczech. Inną techniką stosowaną przez złodziei jest przecinanie burty i wyciąganie towaru z naczepy. W ten sposób dokonuje się 3% tego typu przestępstw, z czego połowa ma miejsce w Niemczech. Regulacje czasu odpoczynku kierowców, są jednym z czynników przyczyniających się do wzrostu ryzyka tego rodzaju kradzieży.

Oszustwa w transporcie

TT Club zwraca też uwagę na rosnące ryzyko oszustw w transporcie. Najczęściej stosowanymi metodami oszustw były fałszywe dokumenty, oszustwa związane z mandatami, nieuczciwość kierowców ciężarówek i firm przewozowych zgłaszających się w celu odebrania ładunku, a także działania nieuczciwych spedytorów lub brokerów. Nowym zjawiskiem w branży są oszustwa kredytowe.

— Dochowanie należytej staranności jest niezwykle istotne, zwłaszcza w kontaktach z nowymi klientami. Jest to podstawowe narzędzie do zarządzania ryzykiem w twojej firmie. Znajomość klienta ma kluczowe znaczenie na wszystkich poziomach, w tym zgodności z przepisami, bezpieczeństwa i ochrony. Oczywiście przepływ środków pieniężnych w twojej firmie jest również ważny, dlatego rozważne jest sprawdzanie zdolności kredytowej klientów przed udzieleniem kredytu — stwierdzono w raporcie.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close