W 2023 r. wzrosła liczba kradzieży w transporcie w Europie
W 2023 r. liczba kradzieży ładunków z transportu w Europie wzrosła o 35,46% w porównaniu z poprzednim rokiem — poinformowała TAPA, organizacja promująca standardy bezpieczeństwa w transporcie.
Z danych TAPA wynika, że dokonano w ubr. w Europie 8 281 kradzieży, a łączna wartość skradzionego towaru wyniosła 549 mln euro. W regionie EMEA obejmującym Europę, Bliski Wschód i Afrykę skradziono towary o wartości 724 mln euro, o 163 proc. większej niż w 2022 r. Jednym z towarów, którego kradzieże znacznie wzrosły w ciagu ostatnich dwóch lat jest oliwa, co jest skutkiem wzrostu jej ceny o 75% od 2021 r. W sierpniu ubr. w Hiszpanii skradziono 56 ton oliwy extra virgin o wartości 540 tys. dol.
Z raportu BSI i TT Club wynika, że w 2023 r. produkty spożywcze były najczęściej kradzionym rodzajem ładunków w transporcie (23%). Następne w kolejności byłī produkty rolne (10%), elektronika (8%), metale (7%) i samochody (7%). 71% wszystkich kradzieży dokonano w samochodach ciężarowych, 23% na terenie magazynów i terminali logistycznych, a tylko 2% w pociągach. W porównaniu z 2022 rokiem wzrosła liczba kradzieży całych ciężarówek oraz kradzieży towaru z ciężarówek i kontenerów. Ładunki najczęściej kradzione są w Meksyku, USA, Brazylii, Niemczech, Indiach i we Włoszech.
Coraz więcej przestępstw
Europa jeszcze do niedawna uważana była za stosunkowo bezpieczny region dla transportu ładunków, jednakże od kilku lat liczba kradzieży na Starym Kontynencie rośnie. Pojawiły się gangi wyspecjalizowane w napadach rabunkowych na transporty. Specyfika europejskiego transportu drogowego i brak bezpiecznych parkingów ułatwiają złodziejom ich działalność.
— Śledziliśmy fikcyjne odbiory i organizowaliśmy operacje gangów kradnących ładunki, a także odnotowaliśmy największą liczbę kradzieży polegających na cięciu i chwytaniu zgłaszanych na całym świecie. Wynika to częściowo z powszechnego stosowania przyczep z miękkimi burtami w całej Europie, a także ogólnego braku bezpiecznych parkingów w regionie — napisano w raporcie TT Club.
Fikcyjne odbiory towarów najczęściej zdarzają się we Włoszech, Rosji, Holandii i Niemczech. Inną techniką stosowaną przez złodziei jest przecinanie burty i wyciąganie towaru z naczepy. W ten sposób dokonuje się 3% tego typu przestępstw, z czego połowa ma miejsce w Niemczech. Regulacje czasu odpoczynku kierowców, są jednym z czynników przyczyniających się do wzrostu ryzyka tego rodzaju kradzieży.
Oszustwa w transporcie
TT Club zwraca też uwagę na rosnące ryzyko oszustw w transporcie. Najczęściej stosowanymi metodami oszustw były fałszywe dokumenty, oszustwa związane z mandatami, nieuczciwość kierowców ciężarówek i firm przewozowych zgłaszających się w celu odebrania ładunku, a także działania nieuczciwych spedytorów lub brokerów. Nowym zjawiskiem w branży są oszustwa kredytowe.
— Dochowanie należytej staranności jest niezwykle istotne, zwłaszcza w kontaktach z nowymi klientami. Jest to podstawowe narzędzie do zarządzania ryzykiem w twojej firmie. Znajomość klienta ma kluczowe znaczenie na wszystkich poziomach, w tym zgodności z przepisami, bezpieczeństwa i ochrony. Oczywiście przepływ środków pieniężnych w twojej firmie jest również ważny, dlatego rozważne jest sprawdzanie zdolności kredytowej klientów przed udzieleniem kredytu — stwierdzono w raporcie.