Girteka podsumowuje testy elektrycznego zestawu ciężarowego z naczepą Schmitz Cargobull
W odpowiedzi na wyzwania związane z ochroną środowiska branża logistyczna wciąż poszukuje zrównoważonych rozwiązań. Istotne jest tutaj wykorzystanie elektrycznych pojazdów ciężarowych wraz z naczepami. W ramach wspólnej inicjatywy, Girteka oraz Nestle, Volvo, Schmitz Cargobull i BP Pulse przeprowadziły pierwsze testy w pełni zelektryfikowanego zestawu ciężarowego – ciągnika z naczepą do realizacji dostaw na krótkich dystansach. Teraz firmy dzielą się swoimi wnioskami.
W dążeniu do zrównoważonej logistyki jednym z najczęściej wymienianych rozwiązań jest wykorzystanie pojazdów i naczep elektrycznych. „Wobec najważniejszych wyzwań dzisiejszego świata, jedno z nich szczególnie dotyczy logistyki – jest to dekarbonizacja. Tu jednym z rozwiązań mogą okazać się pojazdy elektryczne (BEV – Battery Electric Vehicles) wspomagane przez naczepy elektryczne” mówi Viktorija Terekė, Head of Sustainability, Girteka. Celem najnowszej wspólnej inicjatywy firm Nestle, Girteka, Volvo, Schmitz Cargobull i BP Pulse jest przetestowanie w pełni elektrycznych rozwiązań dla realizacji dostaw na krótkich dystansach.
Inicjatywa stanowi kluczowy krok w kierunku logistyki o zerowej emisji, tym samym podkreślając wpływ jaki ma działalności liderów na środowisko. Jak mówi Harry Baxter, EV Fleet Sales Director BP Pulse w Europie: „Jeśli chodzi o e-mobilność jako rozwiązanie, to widzimy, że około 25% emisji na świecie pochodzi z transportu. Fakt, że pojazdy elektryczne nie emitują zanieczyszczeń z rury wydechowej, czyni je oczywistym wyborem”.
Dyskusja na temat tego, gdzie i w jaki sposób można wykorzystać pojazdy BEV, wciąż trwa. W tym czasie wiele firm już przeprowadza testy i stara się znaleźć rozwiązanie, które połączy potrzeby klientów, możliwości producentów, dostępność infrastruktury oraz umożliwi firmom logistycznym koordynację i integrację kluczowych interesariuszy. „Drogi do dekarbonizacji nie można pokonać w pojedynkę. Wymaga bezprecedensowego poziomu współpracy” – podkreśla Viktorija Terekė.
Wyzwania i zaawansowane rozwiązania
Wykorzystanie pojazdów i naczep elektrycznych w transporcie drogowym wiąże się z wieloma wyzwaniami, szczególnie w zakresie infrastruktury i technologii. Są one tematem dyskusji, prowadzonych zarówno podczas testów, jak i po ich zakończeniu. Kluczowym aspektem tej transformacji jest infrastruktura. Szczególnie pilną potrzebą jest konieczność budowy stacji ładowania i centrów serwisowych dla pojazdów elektrycznych i napędzanych paliwami alternatywnymi.
Z kolei Mathias Fleischer, Supply Chain Director Nestle, wskazuje na postęp i przeszkody w rozwoju transportu elektrycznego: „Transport elektryczny przebył długą drogę, jeśli spojrzymy na lata wstecz do dzisiaj. Obecnie możemy osiągać zasięgi do 250 i 300 kilometrów, znacznie większe niż przed laty. Nadal jednak musimy poprawić infrastrukturę ładowania. Trzeba znaleźć sposób na to, jak zoptymalizować ładowanie i jak najlepiej wykorzystać ładowność pojazdów”.
Potencjał do rozwoju elektromobilności zapewnia też dzisiejsza organizacja transportu towarów. „Jeśli przyjrzymy się wszystkim towarom transportowanym w Europie, 45% z nich przemieszczanych jest na dystansie mniejszym niż 300 km dziennie. Jest to również zasięg, który dziś z łatwością możemy obsłużyć bez ładowania. Jeśli ponownie naładujemy, zasięg znacznie się wydłuży. W efekcie mamy już przykłady naszych samochodów ciężarowych, które przejeżdżają do 640 km dziennie, z dodatkowym ładowaniem w ciągu dnia. Ładowanie od 0 do 80% trwa 90 minut, ale w wielu przypadkach w ciągu dnia ładuje się tylko od 30 do 80%. Co oznacza, że można to zrobić podczas zaplanowanej 45- minutowej przerwy” mówi Stefan Widlund, Electromobility Director Volvo Trucks.
„Drogę do rozbudowanej i wydajnej sieci ładowania EV wytycza współpraca – obejmująca branże, innowatorów i decydentów. Dzięki strategicznym partnerstwom, takim jak to, odpowiadamy na natychmiastową potrzebę uruchomienia większej liczby stacji ładowania. Budujemy rozległą sieć stacji o wysokiej mocy ładowania. Pojazdy ciężarowe z ważącymi 40 ton naczepami mogą przejeżdżać przez te stanowiska, bez potrzeby ich odłączania. Nie wydłuża to czas przestoju związanego z odłączaniem naczepy i pozostawieniem jej w niezabezpieczonym miejscu. Dzięki temu operacje są znacznie płynniejsze i bezpieczniejsze. Sieć zapewnia również operatorom pojazdów ciężarowych elastyczność i pewność, że mają dostęp do ładowania. Drugim aspektem jest wygoda. Nie tylko ładowanie w dogodnych lokalizacjach, ale także zapewnienie wygodnych opcji kierowcom” wyjaśnia Harry Baxter, BP Pulse.
Wizja przyszłości zrównoważonego transportu
Wspólne działania na rzecz wykorzystania pojazdów BEV i e-naczep nie ograniczają się tylko do rozwiązywania obecnych wyzwań. Ważna jest nie tylko infrastruktura, ale także możliwości, jakie dają dzisiejsze rozwiązania i ich opłacalność.
„Obecnie koszty elektromobilności w dużej mierze uzależnione są od kosztów baterii. Największym znakiem zapytania w każdym biznesie jest to, ile muszę zainwestować w stosunku do tego, jaki będzie rezultat. Jeśli spedytorzy nie są gotowi zapłacić więcej, ponieważ towary są transportowane w elektrycznej chłodni, wtedy sytuacja staje się krytyczna. Opłacalność musi wynikać z samej operacji. Dlatego zdecydowaliśmy się zmniejszyć pojemność baterii. Może to zagwarantować bezpieczne działanie przez minimum 5 godzin, ale nie kosztuje tyle, co większy zestaw baterii, który również zmniejsza ładowność, tam, gdzie ekonomia ma kluczowe znaczenie” wyjaśnia Boris Billich, CSO Schmitz Cargobull.
Możliwości nowoczesnych rozwiązań technologicznych dla branży transportu i logistyki będzie można zobaczyć podczas Kongresu INTERMODAL IN POLAND 2024, który odbędzie się w dniach 12-14 czerwca w Janowie Podlaskim. Schmitz Cargobull jest Partnerem srebrnym tego największego wydarzenia branży transportu kombinowanego w Polsce. Program Kongresu oraz informacje organizacyjne znajdą Państwo na stronie: https://intermodalinpoland.eu/