Partnerzy portalu

Ambitne cele emisyjne transportu drogowego przyjęte. Czas zacząć działać

Rada Unii Europejskiej zatwierdziła radykalny plan dekarbonizacji transportu drogowego. Zdaniem organizacji branżowych nowe limity emisji CO2 były dotychczas „idealistyczne”, a ich wdrożenie wymaga rozpoczęcia konkretnych działań w kierunku budowy infrastruktury i rozwoju technologii. 

fot. Pixabay

Regulacja, zatwierdzona wcześniej przez Parlament Europejski, określa nowe cele redukcji emisji CO2 dla samochodów ciężarowych: 45% w 2030 r., 65% w 2035 r. i 90% w 2040. Nowe autobusy miejskie mają być w 100% elektryczne od 2035 r. Wprowadzono także limity emisji dla naczep i przyczep. Od tych zasad wprowadzono jednak szereg wyjątków.

Czytaj też: PE zatwierdził radykalną dekarbonizację transportu drogowego

Nowe regulacje są jednymi z najbardziej ambitnych na świecie i mogą wyznaczyć standardy dekarbonizacji transportu drogowego. — To, co jeszcze kilka lat temu wydawało się nie do pomyślenia, teraz jest jednoznaczną drogą naprzód. To historyczne prawodawstwo zapewnia przemysłowi przejrzystość, wykorzystując bezemisyjne pojazdy ciężkie jako najbardziej wykonalną technologicznie i opłacalną drogę do osiągnięcia europejskich celów klimatycznych. Branża transportu ciężarowego, drugi co do wielkości w Europie podmiot odpowiedzialny za emisję CO2 z transportu, wkrótce doświadczy rewolucyjnej zmiany – powiedział Felipe Rodríguez, dyrektor programu pojazdów ciężkich w Międzynarodowej Radzie ds. Czystego Transportu (ICCT).

Początek długiej drogi

Nieco mniej entuzjastycznie o unijnym planie dekarbonizacji wypowiadają się przedstawiciele Międzynarodowej Unii Transportu Samochodowego (IRU). Zdaniem tej organizacji jak dotąd różne unijne plany pozostawały jedynie deklaracjami woli, a nie podjęto realnych działań w kierunku rozwoju infrastruktury i technologii. To musi się zmienić. 

— Z punktu widzenia infrastruktury niezbędnej do powszechnego wdrożenia zeroemisyjnych pojazdów ciężkich jesteśmy dopiero na początku. Z punktu widzenia świadomości i chęci klientów naszego sektora do poniesienia wysokich kosztów transformacji, podróż dopiero się zaczyna. Jednocześnie UE wyznaczyła już bardzo ambitny cel na rok 2030. Jesteśmy optymistami, że w międzyczasie wiele się zrobi. Komisja powinna jednak wkrótce rozpocząć odpowiednią analizę, aby realistycznie przewidzieć, co będzie możliwe do osiągnięcia do 2030 r. Innymi słowy, jak dotąd ustawodawcy byli idealistami. Nadszedł czas, aby dodać liczby i zobaczyć, co faktycznie może zapewnić gospodarka UE — komentuje Raluca Marian, dyrektorka ds. rzecznictwa IRU.

Przyszłość silników spalinowych

W trakcie prac legislacyjnych najwięcej kontrowersji dotyczyło określenia technologii zeroemisyjnego napędu, który ma być dopuszczony w Europie. Ostatecznie zgodzono się na dalsze korzystanie z silników spalinowych pod warunkiem wprowadzenia na rynek zeroemisyjnych paliw. W latach 2025-2027 Komisja Europejska przeprowadzi analizy możliwości zastąpienia oleju napędowego i benzyny zeromisyjnymi paliwami alternatywnymi i skutków ich stosowania dla środowiska i gospodarki. Raport z tych badań opublikowany zostanie w 2027 r. i będzie podstawą do podjęcia ostatecznej decyzji o dalszym dopuszczeniu silników spalinowych w transporcie drogowym. To warunkowe dopuszczenie silników spalinowych i paliw zeroemisyjnych popiera IRU.

Pojawiają się jednak obawy co do długofalowego wpływu dekarbonizacji na rynek transportu drogowego. Obecnie branża ta jest bardzo konkurencyjna, a dużą część przewozów samochodowych wykonują małe i średnie firmy. Koszty pozyskania i eksploatacji ciężarówek elektrycznych oraz ceny paliw zeroemisyjnych są wyższe niż w przypadku klasycznych ciężarówek z napędem dieslowskim. To z kolei może być barierą dla mniejszych firm i przyczynić się do konsolidacji rynku transportu drogowego w Europie oraz zwiększyć koszty usług logistycznych, co będzie mieć negatywny wpływ na gospodarkę europejską. 

O tym, jak unijne regulacje dekarbonizacji transportu wpłyną na branżę TSL, debatować będą uczestnicy Kongresu INTERMODAL IN POLAND 2024, który odbędzie się w dniach 12-14 czerwca w Janowie Podlaskim i Małaszewiczach. Więcej informacji o tym wydarzeniu znajdą Państwo na stronie: https://intermodalinpoland.eu/

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close