Partnerzy portalu

Czynniki pozaekonomiczne windują ceny kontenerów transportowych

Prawie co 48 godzin zmienia się cena kontenerów w Chinach, które są ich głównym producentem. Analiza przeprowadzona przez platformę handlowo-leasingową Container xChange z Hamburga wykazała też, że ceny w handlu kontenerami i w leasingu nadal rosną, szczególnie dla potrzeb obsługi handlu towarowego między Chinami a Europą i USA.

fot. Pixabay

Główną przyczyną nie jest wyłącznie rosnący popyt na towary, lecz komplikacje wynikające z napięć i niepewności geopolitycznej. Szczególnie chodzi o brak swobodnej żeglugi Morzem Czerwonym i Kanałem Sueskim, z powodu ataków na statki handlowe rebeliantów Huti. „Pomimo tych podwyżek cen, rynek kontenerów nie jest jeszcze w pełni napięty” – stwierdza jeden z analityków. Kontenery są nadal dostępne, bowiem magazyny nie działają z pełną wydajnością. Tempo wzrostu cen nowych „pudełek” nie jest aż tak szybkie, jak  w okresie stłumionego popytu podczas pandemii Covid-19.

Tendencja i przyczyny

W ciągu zaledwie kilku ostatnich dni średnie ceny kontenerów transportowych w Chinach osiągnęły poziom od 2500 do 2700 USD za FEU, podczas gdy w kwietniu wynosiły 2200 -2300 USD/FEU. Już w pierwszym kwartale zmienność cen kontenerów była znacznie bardziej widoczna niż rok temu. Po pierwsze, potrzeba więcej kontenerów, bo statki obsługujące handel Azja – Europa i USA pływają wokół Przylądka Dobrej Nadziei. Skoro te przekierowania kontenerowców pochłaniają ok. 10 proc. globalnej ich zdolności przewozowej, znaczna część kontenerów jest absorbowana „po drodze”

Po drugie, dużo kontenerów utknęło w niektórych hubach przeładunkowych, co wskazuje na nadwyżkę strukturalną ich zapasów. Wysyłka tych kontenerów może być ekonomicznie nieopłacalna ze względu na takie czynniki, jak wysokie koszty transportu, niedrogie przechowywanie lub zbliżający się koniec okresu eksploatacji. Jednocześni takie porty jak: Ningbo, Qingdao, Szanghaj i Pusan odnotowały znaczny wzrost cen w okresie 11 miesięcy (od czerwca 2023 r. do kwietnia 2024 r.), Antwerpia i Rotterdam – notują stosunkowo stabilne ceny, z niewielkimi wahaniami, natomiast średnie ceny kontenerów w Singapurze wykazały niewielki spadek.

Znaczenie czynników „fundamentalnych”

„W kwietniu linie żeglugowe i firmy leasingowe złożyły nowe zamówienia na kontenery o wolumenie ponad 1 mln TEU” – powiedział konsultantom Container xChange jeden z klientów z Chin. Według niego, fabryki kontenerów Chinach mają wypełnione portfele zamówień do końca lipca, a niektóre nawet do września. „Zarazem firmy handlujące kontenerami spowolniły ich sprzedaż i robią zapasy w oczekiwaniu na dalsze podwyżki ich cen w maju”, dodał cytowany przedstawiciel branży.

Według Container xChange, obserwowany wzrost cen kontenerów w niektórych regionach napędzany także przez takie czynniki „fundamentalne”, jak dynamika handlu regionalnego i wzrost gospodarczy. Szczególnie dotyczy to Azji Północno-Wschodniej i Stanów Zjednoczonych. Z ankiety przeprowadzonej przez Container xChange wśród właścicieli magazynów wynika, że większość z nich zgłosiła działalność poniżej pełnej wydajności, szczególnie w Chinach co wskazuje, że nie są one narażone na znaczną presję ze strony podaży i zapasów kontenerów. Z kolei wyższe wskaźniki wykorzystania odnotowały magazyny w USA i Europie odnotowały.

Droższy leasing kontenerów 

Powodem wzrostu cen leasingu kontenerów są natomiast głównie napięcia geopolityczne, choć w pewnym stopniu także różnice w bezpłatnych dniach i stawkach dziennych stwierdzają autorzy analizy. Np. stawki leasingu kontenerów do transportu towarów z Chin do USA podwoiły się od października ub.r. (370 USD za kontener typu high cube 40 ft), do 610 USD już na przełomie listopada i grudnia, w związku z atakami Huti i nadal rosły. Podobna tendencja, choć w mniejszej skali, występowała na trasach z Szanghaju do Rotterdamu, Hamburga i Antwerpii.

„Ta zmiana podkreśla potrzebę elastyczności i planowania strategicznego w globalnym handlu, ponieważ firmy poruszają się w szybko zmieniającym się środowisku” – skomentował Christian Roeloffs, współzałożyciel i dyrektor generalny Container xChange.  

Ogólna rada

Ponieważ globalny handel staje się coraz bardziej złożony, kluczowe znaczenie dla firm ma ścisłe monitorowanie węzłów przeładunkowych, aby skutecznie planować podróże kontenerów. „W związku z tym, że chiński rynek kontenerowy doświadcza wzmożonej aktywności, ważniejsze niż kiedykolwiek jest, aby interesariusze uważnie obserwowali rozwój sytuacji w swoim regionie i podejmować strategiczne decyzje”, radzi Roeloffs. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close