Transport intermodalny kontynuował trend spadkowy w 2023 r.
W 2023 r. w transport intermodalny odnotował spadki w porównaniu z poprzednim rokiem. Masa przewiezionych ładunków to 24,5 mln ton. O 6,3% mniej niż w 2022 r. Wykonana praca przewozowa wyniosła 8,5 mld tkm. To spadek o ok. 1,5% i drugi rok z rzędu ze spadkami w tej gałęzi transportu.
2023. był kolejnym rokiem, kiedy odnotowano spadek podstawowych parametrów w transporcie intermodalnym (w 2022 r. w stosunku do 2021 r. mieliśmy wzrost jedynie w wykonanej pracy przewozowej). Z danych zebranych przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, że w 2023 r. w transporcie intermodalnym przewieziono 24,5 mln ton ładunków. W 2022 r. było to 26,2 mln ton – masa przewiezionych ładunków zmniejszyła się o 6,3%. Wykonana praca przewozowa kształtowała się na poziomie 8,5 mld tkm. W porównaniu z 2022 r. zmniejszyła się o ponad 0,1 mld tkm (ok. 1,5%). Przez cały 2023 r. przewoźnicy kolejowi przetransportowali 1,59 mln sztuk jednostek ładunkowych, z czego 1,49 mln sztuk stanowiły kontenery. W stosunku do 2022 r. liczba przetransportowanych jednostek spadła o ok. 9,1%.
W 2023 r. przewieziono 2,431 mln TEU (1 kontener 20-stopowy to 1 TEU). W porównaniu z 2022 r. jest to spadek o 405 tys. TEU (14,3%). Masa towarów przewiezionych koleją w ramach transportu intermodalnego stanowiła 10,6% masy wszystkich ładunków, których transport odbył się po torach. To o 0,1 punktu procentowego więcej niż w 2022 r. Udział pracy przewozowej zrealizowanej przez kolej w transporcie intermodalnym wyniósł 13,7%.
,,Na polskim rynku transportowym obserwowaliśmy przez ostatnie lata systematyczny wzrost przewozów intermodalnych. Dane za lata 2022-2023 pokazują jednak, że przewozy intermodalne są wrażliwe na wydarzenia gospodarcze i geopolityczne. Konflikt zbrojny w Ukrainie wpłynął na wyhamowanie wzrostu przewozów intermodalnych. Wymusił też zmiany w łańcuchach dostaw oraz konieczność poszukiwania alternatywnych kanałów dystrybucji. Wojna w Ukrainie miała istotny wpływ również na funkcjonowanie polskich portów. Porty Gdańsk, Gdynia oraz Szczecin-Świnoujście odnotowały spadki w przeładowywanych TEU względem 2022 r. W 2023 r. sytuacja u naszych wschodnich sąsiadów powodowała zwiększony obrót surowcami masowymi. Pomimo trudności porty planują rozwijać swój potencjał i zwiększać możliwości przeładunkowe kontenerów’’– sytuację na rynku przewozów intermodalnych komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Jak informuje UTK, segment przewozów intermodalnych spotyka się z coraz większym zainteresowaniem spółek. W 2023 r. na rynku funkcjonowało 29 przewoźników. Część z nich po raz pierwszy zaczęło działalność w zakresie transportu intermodalnego – m.in. Laude Smart Intermodal, LokoTrain, Lubelski Węgiel Bogdanka czy Ost-West Logistics Poland. Część przewoźników, m.in. EP Cargo czy Inter Cargo, po przerwie w 2022 r. powróciło do świadczenia usług przewozu kontenerów. Największym przewoźnikiem intermodalnym w 2023 r. było PKP Cargo. Udział tego przewoźnika w rynku wyniósł 19,4% według masy i 21,1% według pracy przewozowej. Drugie miejsce na rynku osiągnęła spółka PPC Intermodal z udziałem według masy na poziomie 18,2% i 19,9% według pracy przewozowej. Po I półroczu 2023 r. PCC Intermodal miało wyższy udział w rynku według masy od PKP Cargo, a według pracy przewozowej było na pierwszym miejscu na rynku przez trzy pierwsze kwartały 2023 r. Na trzecim miejscu jest DB Cargo z udziałem 15,3% według masy i 16,1% według pracy przewozowej.
O sytuacji na rynku przewozów intermodalnych debatować będą uczestnicy Kongresu INTERMODAL IN POLAND 2024, który odbędzie się pod Patronatem honorowym Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Program Kongresu oraz informacje organizacyjne można znaleźć na stronie: https://intermodalinpoland.eu/