Rosnący w tym roku popyt na przewozy cargo lotniczego – zwalnia
Kwiecień był czwartym miesiącem z rzędu, w którym wzrósł globalny popyt na pasażerskie przewozy lotnicze – aż o ponad 11 proc. rdr. Choć zwiększyło to pojemność przestrzeni ładunkowej w brzuchach tych samolotów, wolumen wzrostu cargo powietrznego zaczął zwalniać, bowiem zmalał popyt na przewozy towarów drogą powietrzną. Te tendencje wpłynęły na zmiany stawek frachtu na większości głównych kierunkach.

Z dostępnych danych i ocen ekspertów wynika, że należy oczekiwać dalszego zmniejszenia się wolumenu przewozów ładunków lotniczych. Wywindowane one w szczególności w relacji Azja – Europ i Ameryka Północna w pierwszych trzech miesiącach zakłóceń w żegludze kontenerowej na Morzu Czerwonym, z powodu ataków jemeńskich rebeliantów Huti. Choć popyt na transport lotniczy nadal nakręca rosnący handel elektroniczny, wraz z uruchomieniem letniego rozkładu lotów pasażerskich systematycznie rośnie też dostępność mocy przewozowych. Dlatego można oczekiwać spadku stawek frachtu powietrznego na głównych trasach.
Dane IATA
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) ogłosiło, że praca przewozowa mierzona w tonokilometrach ładunków (CTK) wzrosła w marcu o 10,3 proc. w porównaniu z poziomem z marca 2023 r., po jej wzrostach także w lutym i styczniu. W efekcie tak liczone przewozy cargo lotniczego w I kwartale br. „przekroczyły nieznacznie rekordowe poziomy odnotowane w I kwartale 2021 r., tj. w szczycie pandemii covid-19”, powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
Według niego, „Ponieważ globalny handel transgraniczny i produkcja przemysłowa nadal wykazują umiarkowaną tendencję wzrostową, rok 2024 zapowiada się korzystnie dla przewoźników ładunków lotniczych”. Tylko w marcu ich zysk wzrósł o 5 proc. w porównaniu z lutym, również korzystnym pod tym względem.
W marcu br. zdolność przewozowa, mierzona w dostępnych tonokilometrach ładunków (ACTK), wzrosła o 7,3 proc. w porównaniu z marcem 2023 r. Była głównie zasługą większej dostępności pojemności brzuchów samolotów pasażerskich (wzrost o 20,6 proc.), bowiem międzynarodowa zdolność przewozowa frachtowców wzrosła o skromne 1,2 proc. rdr.
IATA odnotowała, że w marcu występowało spore zróżnicowanie w popycie na przewozy cargo lotniczego. Największym cieszyli się przewoźnicy z Bliskiego Wschodu (wzrost o 19,9 proc. rdr), przed przewoźnikami z regionu Azji i Pacyfiku (wzrost o 14,3 proc.). Przewoźnicy europejscy odnotowali wzrost o 10 proc., a z Ameryki Łacińskiej – o 9,2 proc.
Dane firm analitycznych
Z analizy Xeneta wynika, że kwiecień był czwartym miesiącem w tym roku, w którym rósł globalny popyt na przewozy lotnicze. Zarazem rynek zaczął zwalniać, „po pracowitym początku roku”. W kwietniu ogólna pojemność ładunkowa lotnictwa frachtowego i pasażerskiego (okresowo dostarcza 50-60 proc. łącznej pojemności) wzrosła o 5 proc. „Spowodowało to oczekiwaną presję spadkową na współczynnik obciążenia dynamicznego, który zmalał z 62 proc. w marcu do 59 proc. w kwietniu” – informuje Xeneta.
Dynamiczny współczynnik obciążenia to miara Xenety, jak wykorzystana jest ładowność samolotów uwzględniająca objętość i masę przewożonego ładunku w relacji do dostępnej pojemności ładunkowej.
Stawki frachtu
Średnie stawki frachtu lotniczego w globalnych przewozach wynosiły w kwietniu 2,59 USD/kg i po raz pierwszy w br. były wyższe niż w tym samym miesiącu rok wcześniej (jeszcze w styczniu były o 22 proc. niższe rdr), informuje Xeneta. Ich wzrost „należy jednak rozpatrywać w kontekście słabego rynku w kwietniu 2023 r.”, powiedział portalowi AirCargoNews Niall van de Wouw, dyrektor ds. frachtu lotniczego Xeneta. Wzrost kursu frachtu spot był też „w dużej mierze napędzany przez wydarzenia regionalne, a także przez nastroje rynkowe podążające za fundamentami rynkowymi. (…) Wyższa kwietniowa stawka frachtowa była reakcją na wysokie wolumeny w pierwszym kwartale, ale spodziewamy się, że stawki spadną”, stwierdził van de Wouw.
W kwietniu najdroższy był koszt frachtu z Chin do USA – 4,87 USD/kg i wzrósł w kwietniu aż o 20 proc. Na kolejnych miejscach znalazły się stawki frachtów z regionu Bliskiego Wschodu i Azji Środkowej do Europy i USA, odpowiednio kosztujące 3,29 i 4,79 USD/kg (wzrost w obu kierunkach o 18 proc.).
Kurs spot z Azji Południowo-Wschodniej do Europy w kwietniu wzrósł o 14 proc. miesiąc do miesiąca i wynosił 3,06 USD za kg. Jedynym dużym regionem, w którym odnotowano znaczny spadek stawek frachtowych, był rynek z Europy do USA – stawka spot spadła o 8 proc. miesiąc/miesiąca do 1,93 USD/kg.
Prognozy ACN
Spedytorzy i przewoźnicy zabezpieczają teraz moce przerobowe przed szczytem sezonu w czwartym kwartale, ocenia Xeneta. „Obecna rzeczywistość jest taka, że na rynkach spadnie współczynnik obciążenia ze względu na wzrost zdolności przewozowych, równolegle z przygotowaniami do czwartego kwartału. Jest to priorytet dla spedytorów i, w mniejszym stopniu, linii lotniczych, które walczą o pozycję po silnym sezonowym szczycie w zeszłym roku” – powiedział van de Wouw.