Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Samochody elektryczne przynoszą nowe wyzwania dla logistyki branży automotive

Podczas konferencji Logistics Business Days in Port Koper odbyła się debata dotyczącą branży automotive oraz związanych z nią wolumenów transportowanych przez Port Koper. Port ten obsługuje znaczny wolumen eksportu oraz importu pojazdów spalinowych, ale także elektrycznych, które są sporym wyzwaniem dla logistyków oraz zarządców portów i terminali. 

Port Koper piastuje wysoką pozycję jeżeli chodzi o przeładunki ładunków automotive. Jak informuje dyrektor terminalu Luka Koper, port ten przeładował już blisko milion samochodów. — Polski rynek dla Portu Koper jest bardzo ważny w segmencie motoryzacyjnym. Luka Koper to port, który przeładował 917 tysięcy samochodów z tego większość to gotowe, nowe samochody. To stawia nas wśród czterech głównych portów na poziomie europejskim. Jest to bardzo ważny hub dla rynku europejskiego. Z tych 900 tysięcy samochodów znaczna część trafia na rynek polski rynek, bądź też z niego pochodzi – powiedziała Sara Morato, dyrektorka samochodowego oraz Ro-Ro terminalu w Luka Koper.

Jak dodała dyrektorka, niegdyś przewyższał import pojazdów w stosunku do tych eksportowanych. Teraz sytuacja uległa zmianie, obecnie około 60% to eksport samochodów, a reszta natomiast import. Co więcej, z roku na rok przybywa ładunków automotive, które są przeładowywane w Port Koper. 

— Wzrost występuje 6-7% r/r. Bardzo ważną kwestią jest inwestowanie w infrastrukturę i rzeczywiście to czynimy. Również mamy sprecyzowane plany inwestycyjne. Poza otwartym obszarem składowania tworzymy dedykowane nabrzeża dla jednostek przewożących samochody — dodała Morato. 

Potencjał Portu Koper dostrzega także Lukasz Polaczek, dyrektor Intermodalu w DB Cargo Polska. — W mojej opinii mamy ogromną szansę rozwoju Portu Koper i transportu kolejowego do tego hubu. Również linie żeglugowe chciałyby wprowadzić Port Koper do swojego portfela, po to aby zwiększyć swoją elastyczność – stwierdził Lukasz Polaczek. Ogromnym wyzwaniem niewątpliwie jest długość składów pociągowych i czas przejazdu przez góry. Oczywiście również polityka cenowa jeżeli chodzi o transport morski, w przeszłości dość często zdarzało się, że taniej było dostać się do portów w Niemczech czy w Polsce niż do portu w Koper. To zależy od przyciągnięcia wolumenu ładunków. Tutaj potrzebujemy partnerów biznesowych, którzy chcą działać i inwestować w te połączenia. Według mnie, mamy szanse zwiększyć ilość uruchamianych pociągów – dodał Lukas Polaczek, dyrektor z DB Cargo Polska.

Obecnie Adampol współpracuje z Portem Koper przy realizacji przewozów automotive. Jak poinformowała Kinga Pikul, dyrektorka sprzedaży oraz Llgistyki w Adampolu, firma ta codziennie obsługuje 120 samochodów w Porcie Koper. Ponadto jak dodał Piotr Firak, dyrektor Handlowy w STS Logistics, jego firma do portu w Koper wysyła tygodniowo dwa pełne pociągi oraz około 20-30 samochodów ciężarowych tygodniowo. — Bardzo ważne jest dla nas dostarczając ładunki do portu, aby mieć towar na powrót, tak aby zmniejszyć puste przebiegi. To zależy od warunków w Porcie Koper. To bardzo ważna kwestia, by uzyskać dobrą rotację, czyli dostarczać i odbierać towary – dodał Piotr Firak. 

Poruszony został także temat transportu pojazdów luksusowych oraz elektrycznych. O ile w przypadków pojazdów marek premium, wymagania klientów z reguły skłaniają się do ograniczenia ryzyka występowania kradzieży, tj. postoje w miejscach pilnowanych, czy także magazynowanie pojazdu w pomieszczeniach oraz wykupienie wyższego ubezpieczenia. O tyle nieco większy problem pojawia się w przypadku transportu samochodów elektrycznych. 

— Około 10 procent pojazdów, które są przeładowywane w Porcie Koper, są elektrycznymi autami. Wymagana do tego jest specjalna infrastruktura. W porcie mamy około 30 ładowarek dla aut elektrycznych. Oczywiście potrzebna jest także wiedza oraz wykwalifikowany personel – poinformowała Sara Morato, dyrektorka samochodowego oraz Ro-Ro terminalu w Luka Koper.

Jak dodała przedstawicielka Luka Koper, w przypadku przeładunku aut elektrycznych, potrzebna jest większa przestrzeń, aby w razie wypadku straż pożarna miała miejsce do interwencji. Pozostaje także kwestia ubezpieczenia, ponieważ taka działalność wiąże się ze zwiększonymi składkami za ubezpieczenia.  

— Kwestia dotycząca ubezpieczenia nieco się zmienia. Bardzo ważne, aby przeszkolić naszych kierowców i pozostałych pracowników zajmujących się przeładunkami pojazdów elektrycznych, musimy certyfikować ich umiejętności. Muszą być w stanie działać operacyjnie przy załadunku i rozładunku pojazdów elektrycznych. Do tego jest potrzebna specjalna certyfikacja – dodała dyrektorka sprzedaży oraz logistyki w Adampolu Kinga Pikul

Podczas dyskusji pojawiła się także kwestia transportowania pojazdu elektrycznego w kontenerze. W łańcuchu dostaw trafiają się ładunki niebezpieczne. Jaka jest różnica między pojazdem elektrycznym w kontenerze, a 10 tysiącami telefonów czy laptopów? Dla mnie to ładunki porównywalne, bo nie wiemy co stanie się z tym towarem. (…) Natomiast jeżeli mamy normalny samochód i mamy 60 litrów paliwa, a przy nowym to będzie 10-15 litrów. Ale w przypadku samochodu elektrycznego mam akumulator, który waży 500 kg. Jeżeli dojdzie do wypadku – będzie miał on poważne skutki. Obecnie firmy, które przewożą tego typu ładunki muszą upewnić się, że robią to w sposób bezpieczny – stwierdził Lukas Polaczek

— Już teraz transportujemy samochody w kontenerach. Np. z Chin na nasz terminal w Małaszewiczach. Jest to niebezpieczne. Zdajemy sobie z tego sprawę. Musimy mieć odpowiednie ubezpieczenie oraz musimy spełniać kryteria klienta. Również borykamy się z brakiem odpowiedniego potencjału przewozowego jednostkami pływającymi z Chin. W naszym terminalu Adampol w Małaszewiczach jesteśmy w stanie rozładować samochody i następnie wywieźć samochody naszymi pojazdami ciężarowymi po Europie – dodała Kinga Pikul. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close