PKP Cargo i miasto Radomsko będą współpracować przy projekcie nowego terminala intermodalnego
PKP Cargo chce wybudować nowy terminal intermodalny w Radomsku we współpracy z samorządem tego miasta. Szczegóły planowanej inwestycji mają zostać uzgodnione w ciągu najbliższych miesięcy. Nowy obiekt na powstać w sąsiedztwie dużych hal magazynowych, które generują obecnie spore potoki przewozów towarów w ruchu samochodowym.
18 kwietnia PKP Cargo podpisało list intencyjny z władzami radomska w województwie łódzkim ws. budowy terminala intermodalnego na działce należącej do miasta. Będzie to drugi terminal przeładunkowy w Radomsku. — PKP Cargo to istotny gracz na rynku przewozów towarowych w Polsce dlatego cieszę się z tej współpracy. W Radomsku mamy dużą strefę inwestycyjną, w której działa wiele podmiotów logistycznych. Mamy tez działkę przy obwodnicy miasta o powierzchnii 15 ha. W jej sąsiedztwie znajduje się lokalizacja dużego inwestora w Radomsku jakim jest firma Jysk, a także różne hale magazynowe. Dlatego cieszę się, że udało się wypracować założenie inwestycyjne aby taki terminal powstał w Radomsku — powiedział prezydent Radomska Jarosław Ferenc podczas podpisania listu intencyjnego z PKP Cargo.
Dogodna lokalizacja
Nowy terminal powstanie w pobliżu linii kolejowej nr 1 Warszawa — Katowice oraz autostrady A1. Działka inwestycyjna lokalizowana jest w sąsiedztwie obwodnicy miasta obok, wiaduktu pod którym będzie można poprowadzić bocznicę do terminala, co władze Radomska uwzględniły projektując tę drogę.
— PKP Cargo to największy operator w środkowej Europie i drugi co do wielkości w Europie. Bez wątpienia tym, co PKP Cargo może wnieść do regionu i kraju to na pewno największa siatka połączeń i największa sieć własnych terminali. Obiekt, który może powstać w Radomsku na pewno będzie istotnym uzupełnieniem tej sieci. W obszarze transportu trzeba przyspieszyć ekologiczne rozwiązania. Jeśli w 2050 r. zgodnie z założeniami przyjętymi przez Unię Europejską mamy o 90% ograniczyć emisje CO2 z transportu, to sieć takich terminali intermodalnych jest niezbędna dla spełniania tego celu. Jeśli nie rozwiniemy tej infrastruktury, to możemy zostać wykluczeni z dostępu do dóbr. Dzięki terminalom strumienie uciążliwego dla mieszkańców miasta ruchu samochodowego będą przekierowane na tory kolejowe, co odciąży infrastrukturę drogową. Wpisujemy się zatem w dużą politykę klimatyczną oraz realizujemy strategię PKP Cargo oraz tworzymy nowe perspektywy rozwoju dla miasta Radomska — powiedział Maciej Jankiewicz p.o prezesa PKP Cargo.
Prace nad projektem
Po podpisaniu listu intencyjnego narodowy przewoźnik kolejowy oraz władze Radomska będą wspólnie pracować nad zawarciem porozumienia, na podstawie którego określony zostanie projekt umowy, po zawarciu które PKP Cargo będzie chciało pozyskać dofinansowanie do planowanej inwestycji ze środków unijnych. Jak zapewniają przedstawiciele PKP Cargo, planowany terminal ma dobrą lokalizację, gdyż w jego sąsiedztwie znajdować się będzie duża liczba hala magazynowych, co zapewni odpowiedni wolumen ładunków dla uruchamiania pociągów intermodalnych.
Grupa PKP Cargo rozwija sieć połączeń intermodalnych i inwestuje w infrastrukturę przeładunkową. Niedawno uruchomiono regularne połączenie między Portem Rotterdam a nowym terminalem spółki PKP Cargo Terminale w Zduńskiej Woli — Karsznicach.
Czytaj też: PKP Cargo uruchomi regularne połączenie Zduńska Wola-Karsznice – Rotterdam