Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

UTK opublikował informacje ws. przewożenia baterii sodowo-jonowych koleją

W Dzienniku Urzędowym Ministra Infrastruktury ukazało się obwieszczenie w sprawie wejścia w życie Wielostronnej umowy specjalnej RID 2/2023. Umowa została zawarta na podstawie Regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID). Obowiązuje do 30 czerwca 2025 r.

Umowa RID 2/2023 reguluje zasady przewozu baterii sodowo-jonowych. Mogą być przewożone jako:

  • UN 3551 baterie sodowo-jonowe (akumulatory sodowo-jonowe) z elektrolitem organicznym,
  • UN 3552 baterie sodowo-jonowe (akumulatory sodowo-jonowe) z elektrolitem organicznym w urządzeniach lub zapakowane z urządzeniami.

KLASA, KOD KLASYFIKACYJNY I PRZEPISY SZCZEGÓLNE

Baterie i akumulatory sklasyfikowane w Tabeli A przynależą do klasy 9 oraz kodu klasyfikacyjnego M4. Umowa specjalna RID 2/2023 wprowadza wymóg stosowania przepisów szczególnych 188, 230, 310, 348, 376, 377, 636, 667 i 670 z 3.3.1 RID, przy czym wyrazy „litowo-jonowe” zastępuje się wyrazami „sodowo-jonowe”.

ZNAKOWANIE NALEPKAMI

Znakowanie nalepkami ostrzegawczymi określa pkt 5.2.2 RID. Nalepka musi być  zgodna ze wzorem 9A. W przypadku zastosowania przepisu szczególnego 188 opakowania opatruje się znakiem baterii litowej – zgodnie z rysunkiem 5.2.1.9.2 RID. Oznakowanie nie musi zawierać numeru UN.

PAKOWANIE I DOKUMENT PRZEWOZOWY

Do pakowania baterii sodowo-jonowych należy stosować instrukcje P903, P908, P909, P910, P911, LP903, LP904, LP905 i LP906 z 4.1.4.1 RID. Dokument przewozowy musi zawierać adnotację „Przewóz zgodnie z wielostronną umową specjalną RID 2/2023”. Umowa zobowiązuje uczestników przewozu towarów niebezpiecznych do przestrzegania pozostałych odpowiednich przepisów RID. Przewóz towarów niebezpiecznych koleją reguluje „Regulamin międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych” (regulamin RID). RID jest załącznikiem C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF). Takie przewozy muszą się odbywać również zgodnie z „Przepisami o przewozie towarów niebezpiecznych do Umowy o międzynarodowej kolejowej komunikacji towarowej” (SMGS).

Obowiązek stosowania regulaminu RID wynika z dyrektywy 2008/68/WE, która została wprowadzona do polskiego porządku prawnego przez ustawę o przewozie towarów niebezpiecznych. Obwieszczenie Ministra Infrastruktury z tekstem Wielostronnej umowy specjalnej RID 2/2023 dostępne jest na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury.

Źródło: UTK

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close