Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

M. Koubek: CL Europort w Małaszewiczach jest jednym z obiektów najsprawniej obsługujących przeładunki kontenerów 

Z powodu zakłóceń w swobodnej żegludze Morzem Czerwonym, kolejowy Nowy Jedwabny Szlak ponownie stał się bardziej interesujący dla klientów, jako alternatywa stabilnego transportu.  Mamy nadzieję, że będzie cieszył się zainteresowaniem również wówczas, gdy serwisy morskie wrócą na tradycyjne szlaki – mówi Martin Koubek,  Director – Silk Road & CIS, Member of the board of directors CL Europort Sp. z o.o. 

Jak ocenia Pan sytuację w przewozach towarów koleją Nowym Jedwabnym Szlakiem? W ub.r. odnotowano gwałtowny spadek liczby pociągów wysyłanych z Chin do Europy, co było skutkiem m.in. spadku stawek frachtu morskiego i niepewności z powodu wojny w Ukrainie. A co się zmieniło w tym roku?

– Od końca 2023 r. obserwujemy odwrotną sytuację, tj. wzrost stawek frachtu morskiego do Europy oraz wydłużenie czasu tranzytu z powodu zakłóceń w żegludze Morzem Czerwonym. W związku z tą sytuacją Nowy Jedwabny Szlak ponownie stał się bardziej interesujący dla klientów, jako alternatywa. Widać, że ta trasa jest znów częścią regularnych połączeń transportowych z Chin do Europy i z powrotem, ponieważ transport morski w tej relacji nadal przeżywa zakłócenia. Mamy nadzieję, że klienci dostrzegą, że Jedwabny Szlak jest pewnym, jednym z możliwych rozwiązań transportowych oraz będzie cieszył się zainteresowaniem również wówczas, gdy serwisy morskie wrócą na tradycyjne szlaki.

Jak zakłócenia w transporcie morskim przez Kanał Sueski wpływa na przewozy, obsługiwane przez Metrans i CL Europort Małaszewicze?

– Ogólnie rzecz biorąc, jak słyszeliśmy od klientów, stawki za fracht morski wzrosły i logicznie się stało, że ze względu na dłuższy czas tranzytu niektórzy klienci korzystają z innych kombinacji port-port. W związku z tym w niektórych przypadkach możemy być świadkami przekierowania  przepływu ładunków, na przykład z południa na północ. Podobnie dzieje się w przypadku Nowego Jedwabnego Szlaku. Jak wspomniałem, dla klientów oczekujących stabilnego czasu tranzytu NJS jest dobrym rozwiązaniem. A nasz terminal w Małaszewiczach jest gotowy na obsługę zwiększonego wolumenu. 

Co jest warte podkreślenia, CL Europort  jak i wszystkie spółki METRANS jest zintegrowany z grupowym systemem informatycznym – MIS, który zapewnia efektywną i niezawodną  obsługę ładunków. Terminal w Małaszewiczach jest zatem obecnie jednym z obiektów najsprawniej obsługujących przeładunki kontenerów, a także jako terminal – hub umożliwia kolejowe połączenia z całą siecią METRANS.  

Co zmieniło się pod względem formalno-prawnym w obsłudze przewozów kolejowych, w tym szczególnie na granicy białorusko-polskiej?

– Mogliśmy zauważyć, że z powodu pakietów sankcji gospodarczych Unii Europejskiej wobec Rosji zmniejszył się przepływ towarów na wschód do Chin. Częściowo ze względu na trudną ocenę ładunku objętego sankcjami w tranzycie przez Rosję. Dlatego niektórzy klienci na wszelki wypadek unikają tego połączenia, szukają innych, łatwiejszych rozwiązań, na przykład korzystając z naszego serwisu do Stambułu.

Co jest największym wyzwaniem, by intermodalne przewozy kolejowe nabrały większego tempa rozwoju? 

– Jako neutralny operator intermodalny i przewoźnik kolejowy uruchamiamy jak najdłuższe składy. Dlatego, gdy infrastruktura w UE będzie gotowa na obsługę pociągów o długości 740 metrów, umożliwi nam to bycie bardziej efektywnym, szczególnie bardziej konkurencyjnym w stosunku do transportu ciężarowego. W kierunku zachodnim od Małaszewicz (do granicy niemieckiej) długości pociągów są już na dobrym poziomie, widzimy też poprawę na kierunku południowym (granica z Czechami). 

W samych Małaszewiczach potrzebne są inwestycje w infrastrukturę kolejową, na której mogłyby czekać długie składy towarowe, ponieważ pewnym ograniczeniem jest to, że gdy pociągi z Chin się spóźniają, przedsiębiorstwa kolejowe muszą szukać miejsca na przetrzymanie składów w pewnej odległości od tej newralgicznej lokalizacji. Mamy nadzieję, że planowane i oczekiwane inwestycje w rejonie węzła Małaszewicze pomogą mu pozostać najważniejszym i najbardziej efektywnym rozwiązaniem transportowym w ramach NJS.

Firma METRANS jest Partnerem Strategicznym Kongresu INTERMODAL IN POLAND 2024. Czwarta edycja największego wydarzenia branży transportu kombinowanego w Polsce odbędzie się w dniach 12-14 czerwca w Janowie Podlaskim / Małaszewiczach. Więcej informacji o tym wydarzeniu znajdą Państwo na stronie: https://intermodalinpoland.eu/

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close