SPEDCONT rozbudowuje możliwości terminalu w Łodzi-Olechowie
Spółka SPEDCONT przygotowuje się do kolejnych inwestycji na terminalu w Łodzi-Olechowie, którego atutem jest dokonała lokalizacja dla obsługi transportów ładunków z Chin oraz na rozwijającym się korytarzu północ-południe. SPEDCONT będzie rozwijać zrównoważone usługi logistyczne, a o plany firmy zapytaliśmy prezesa Marcina Dobruchowskiego.

W ubiegłym roku zakończyli Państwo rozbudowę i modernizację terminala w Łodzi-Olechowie. Jakie znaczenie miał ten projekt dla rozwoju Państwa firmy?
Nowoczesny terminal intermodalny niewątpliwie wpływa na zwiększenie konkurencyjności całego województwa łódzkiego, ale i samej firmy. Moim zdaniem położenie terminalu nie ma sobie równych. Jest doskonale zlokalizowany i stanowi polską bramę do Europy, co już docenili nasi kontrahenci z Chin i Europy. Realizacja planów i przyjętych założeń inwestycyjnych ma dla naszej spółki kluczowe znaczenie. Rozwój SPEDCONT, strategiczny plan działania jest nakreślony na długookresowy horyzont czasowy i konsekwentnie go realizujemy. Dzięki temu spółka dynamicznie się rozwija na wielu obszarach. Tylko w ubiegłym roku z sukcesem zakończyliśmy modernizację infrastruktury operacyjnej i technologicznej. Rozbudowa placów składowych, modernizacja i unowocześnienie suwnic, zakup nowego reachstalkera czy wdrożenie nowoczesnej infrastruktury informatycznej wspierającej procesy operacyjne, to tylko wybrane projekty z ostatnich miesięcy. Wyzwań było sporo, ale udało się je przezwyciężyć i zrealizować wszystkie wyznaczone cele.
Dzięki tym projektom znacząco zwiększyliśmy naszą efektywność logistyczną. Dziś obsługujemy znacznie więcej pociągów niż to miało miejsce rok temu. Warto zaznaczyć, że rozbudowa infrastruktury terminalu oznacza nie tylko większe możliwości, ale i lepszą jakość obsługi, dzięki czemu mogliśmy poszerzyć portfolio nowych klientów.
Spółka SPEDCONT stała się częścią globalnego operatora logistycznego jakim jest GEODIS. W jaki sposób przebiegła integracja Państwa działalności z siecią nowego właściciela?
Wejście SPEDCONT do struktur międzynarodowej Grupy GEODIS, która jest globalnym liderem w zakresie kompleksowych usług logistycznych, zdecydowanie otworzyło przed nami nowe możliwości. Inwestor branżowy umożliwia nam planowanie i patrzenie w długim horyzoncie. Mamy doskonały dostęp do wiedzy eksperckiej, ekspertyz i najlepszych praktyk co zdecydowanie wzmacnia naszą pozycję konkurencyjną na rynku krajowym i międzynarodowym.
Wsparcie globalnego gracza umożliwia nam realizację ambitnych projektów biznesowych takich jak wprowadzenie nowych połączeń intermodalnych, czy kontynuację rozbudowy terminala. Jednocześnie daje nam szanse pozostać neutralnym operatorem logistycznym oferującym rozwiązania „open block train”, co też warto w tym kontekście zaznaczyć.

Jednym z najważniejszych obszarów Państwa działalności jest obsługa importu z Chin. Jak wygląda obecnie sytuacja na tym rynku?
Obecna sytuacja w transporcie intermodalnym, podobnie jak w całej branży, jest wyjątkowo dynamiczna. Pomimo wyzwań z jakimi musimy się mierzyć np. konflikt na Morzu Czerwonym czy niestabilne wolumeny, firma dobrze sobie radzi. Wymiernym tego dowodem są nasze inwestycje. Uważam, że w dzisiejszych czasach kluczowymi kompetencjami jest elastyczność i zdolność dostosowania się do stale zmiennych warunków rynkowych. Dzięki temu utrzymujemy swoją pozycję na rynku i zapewniamy stały stabilny rozwój spółce i jej pracownikom.
Jakie mają Państwo plany na najbliższe miesiące?
Plany na 2024 są ambitne. Obejmują kilka obszarów naszej działalności. Mogę zdradzić, że planujemy uruchomienie nowych połączeń do Werony (Włochy) i Hiszpanii. Z najnowszych to przede wszystkim połączenie do Dębicy w podkarpackim, które już od kilku tygodni obsługuje kontenery z Gdyni i Gdańska. Ponadto, kontynuujemy inwestycje w sprzęt i rozbudowę infrastruktury. W 2024 planujemy rozbudowę powierzchni składowej terminalu o kolejne 3ha, budowę magazynu logistycznego oraz obiektu biurowego. Jeśli chodzi o zakupy i to już niedługo na naszym placu pojawi się kolejny nowy reachstacker oraz kilkadziesiąt nowych naczep i kontenerów.
Jednocześnie, starając się sprostać oczekiwaniom naszych klientów, priorytetowo traktujemy kwestię zmniejszenia emisji spalin. Dlatego też angażujemy się w analizę rozwiązań z zakresu samochodowego transportu zeroemisyjnego, aby udostępniać naszym klientom jeszcze bardziej zrównoważone rozwiązania. W ramach tego projektu planujemy zakup dwóch samochodów dostawczych z napędem elektrycznym.
Jakie znaczenie dla terminala SPEDCONT ma rozwój korytarza Bałtyk-Adriatyk?
Od trzech lat jesteśmy aktywnym uczestnikiem tego korytarza. W tym roku wzmocnimy jeszcze obecność SPEDCONT na południu Europy poprzez uruchomienie połączenia kolejowego do Verony. Nasze działania na szlaku Bałtyk-Adriatyk są obiecujące i stanowią ważny element planów rozwojowych. Jesteśmy szczególnie dumni z tego jaką rolę odgrywa terminal SPEDCONT na tym szlaku.
Z ekspertami SPEDCONT będzie można spotkać się podczas Kongresu INTERMODAL IN POLAND 2024, największego wydarzenia branży transportu kombinowanego w Polsce. Więcej informacji o Kongresie znajdą Państwo na stronie: https://intermodalinpoland.eu/