Partnerzy portalu

Nowy współczynnik korygujący cen bunkra, czy obrona spadających cen frachtu spot?

Przewoźnicy kontenerowi ogłaszają nowe podwyżki FAK (stawki wszelkiego rodzaju), bowiem chcą powstrzymać spadek stawek frachtu spot. Wzrosły gwałtownie w połowie grudnia z powodu ataków Huti na Morzu Czerwonym i zmniejszenia liczby statków decydujących na pływanie przez Kanał Sueski, lecz od lutego maleją, szczególnie na trasie wschód-zachód. 

fot. Pixabay

Trend spadkowy stawek frachtu nie zmienia się pomimo tego że, sytuacja w transporcie Azja – Wschód unormowała się, po przekserowaniu statków na trasę wokół południowej Afryki. Tylko na nielicznych szlakach wzrosły koszty transportu morskiego, jak np. z Kolombo do Jebel Ali (Dubaj – o 62 proc. w ciągu miesiąca), skąd startuje wiele samolotów towarowych do portów lotniczych w Europie.

Notowania

Wartość złożonego indeksu Drewry zmalała w ubiegłym tygodniu o 3 proc. – do 2 836 USD na 40-stopowy kontener, choć była o 66 proc. wyższa w porównaniu z tym samym tygodniem ubr. i dwukrotnie wyższa niż średnia stawka w 2019 r.

Spadły wartości subindeksów na siedmiu z ośmiu z ośmiu tras (Los Angeles – Szanghaj – constans), w tym najbardziej z Szanghaju do Genui – o 5 proc., do 3 614 USD/FEU. Z Szanghaju do portów Morza Północnego stawki spot według Drewry zmalały o 3 proc., do 3 073 USD/FEU. Były już o 38,3 proc. mniejsze niż w tegorocznym apogeum, 24 stycznia (4 984 dol.).

Także Shanghai Containerized Freight Index od początku lutego wykazuje spadek wartości. Subindeks dla trasy Szanghaj – Morze Północne miał średnią wartość 1769,46 USD/TEU, która była o 26,2 proc. mniejsza niż 2 lutego. Natomiast Xeneta odnotowała w ub. tygodniu w połączeniu Azja – Europa Północna wzrost stawek o 1 proc. tydzień/tygodnia, kończąc go na poziomie 3 341 USD/FEU.

Prognozy krótkookresowe

W bieżącym tygodniu Drewry spodziewa się „niewielkiego spadku stawek za fracht”. Platforma stawek frachtowych Freightos dla trasy wschód-zachód także ocenia spadek stawek spot i zakłada, że mogą osiągnąć wkrótce nowy, dolny pułap, uwzględniający przekierowanie statków wokół Afryki południowej. Według Freightos, zatrzymają się na poziomie 3000 USD/TEU w transporcie do Europy Północnej i 3500 USD/FEU dla trasy na Morze Śródziemne.

Reakcja przewoźników

Próbując powstrzymać spadek stawek, Hapag-Lloyd ogłosił w miniony czwartek nową stawkę FAK w połączeniu Azja – Europa Północna w wysokości 3000 USD/FED, które zacznie obowiązywać od 15 kwietnia oraz do 3700 USD/FEU na trasie Azja – zachodnie porty Morza Śródziemnego i 4100 USD/FEU do miejsc docelowych nad Morzem Czarnym. Dzień później CMA CGM ogłosiła, że „od zaraz” podnosi na tej pierwszej trasie stawkę FAK do 4000 USD/FEU, na dwu kolejnych odpowiednio: do 4800 USD i 5100 USD/FEU.

W analizach – np. The Loadstar – podkreśla się, że podwyżki prawdopodobnie będą również związane z rosnącymi kosztami paliwa. Np. w minionym tygodniu Zim wprowadził nowy współczynnik korygujący cen bunkra (BAF) na przesyłki z Azji do Morza Śródziemnego w wysokości 718 USD za TEU, tj. aż o około trzy razy więcej niż w przypadku jakiegokolwiek inne trasy. Zim tłumaczy to skierowaniem wszystkich statków na drogę okrężną z Azji do Europy, bowiem są one „najbardziej narażone na ataki Hutich na statki na Morzu Czerwonym”.

 „Zarówno powszechność, jak i wiarygodność kursów spotowych są źle rozumiane. Chociaż poziom i trend stawek spot zawiera treść informacyjną, zawsze należy je analizować w kontekście tego, co dzieje się z ważniejszymi stawkami kontraktowymi” – skomentował amerykański analityk morski John McCown, starszy pracownik naukowy w Centrum Strategii Morskiej (CMS).

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close