Nowy współczynnik korygujący cen bunkra, czy obrona spadających cen frachtu spot?
Przewoźnicy kontenerowi ogłaszają nowe podwyżki FAK (stawki wszelkiego rodzaju), bowiem chcą powstrzymać spadek stawek frachtu spot. Wzrosły gwałtownie w połowie grudnia z powodu ataków Huti na Morzu Czerwonym i zmniejszenia liczby statków decydujących na pływanie przez Kanał Sueski, lecz od lutego maleją, szczególnie na trasie wschód-zachód.
Trend spadkowy stawek frachtu nie zmienia się pomimo tego że, sytuacja w transporcie Azja – Wschód unormowała się, po przekserowaniu statków na trasę wokół południowej Afryki. Tylko na nielicznych szlakach wzrosły koszty transportu morskiego, jak np. z Kolombo do Jebel Ali (Dubaj – o 62 proc. w ciągu miesiąca), skąd startuje wiele samolotów towarowych do portów lotniczych w Europie.
Notowania
Wartość złożonego indeksu Drewry zmalała w ubiegłym tygodniu o 3 proc. – do 2 836 USD na 40-stopowy kontener, choć była o 66 proc. wyższa w porównaniu z tym samym tygodniem ubr. i dwukrotnie wyższa niż średnia stawka w 2019 r.
Spadły wartości subindeksów na siedmiu z ośmiu z ośmiu tras (Los Angeles – Szanghaj – constans), w tym najbardziej z Szanghaju do Genui – o 5 proc., do 3 614 USD/FEU. Z Szanghaju do portów Morza Północnego stawki spot według Drewry zmalały o 3 proc., do 3 073 USD/FEU. Były już o 38,3 proc. mniejsze niż w tegorocznym apogeum, 24 stycznia (4 984 dol.).
Także Shanghai Containerized Freight Index od początku lutego wykazuje spadek wartości. Subindeks dla trasy Szanghaj – Morze Północne miał średnią wartość 1769,46 USD/TEU, która była o 26,2 proc. mniejsza niż 2 lutego. Natomiast Xeneta odnotowała w ub. tygodniu w połączeniu Azja – Europa Północna wzrost stawek o 1 proc. tydzień/tygodnia, kończąc go na poziomie 3 341 USD/FEU.
Prognozy krótkookresowe
W bieżącym tygodniu Drewry spodziewa się „niewielkiego spadku stawek za fracht”. Platforma stawek frachtowych Freightos dla trasy wschód-zachód także ocenia spadek stawek spot i zakłada, że mogą osiągnąć wkrótce nowy, dolny pułap, uwzględniający przekierowanie statków wokół Afryki południowej. Według Freightos, zatrzymają się na poziomie 3000 USD/TEU w transporcie do Europy Północnej i 3500 USD/FEU dla trasy na Morze Śródziemne.
Reakcja przewoźników
Próbując powstrzymać spadek stawek, Hapag-Lloyd ogłosił w miniony czwartek nową stawkę FAK w połączeniu Azja – Europa Północna w wysokości 3000 USD/FED, które zacznie obowiązywać od 15 kwietnia oraz do 3700 USD/FEU na trasie Azja – zachodnie porty Morza Śródziemnego i 4100 USD/FEU do miejsc docelowych nad Morzem Czarnym. Dzień później CMA CGM ogłosiła, że „od zaraz” podnosi na tej pierwszej trasie stawkę FAK do 4000 USD/FEU, na dwu kolejnych odpowiednio: do 4800 USD i 5100 USD/FEU.
W analizach – np. The Loadstar – podkreśla się, że podwyżki prawdopodobnie będą również związane z rosnącymi kosztami paliwa. Np. w minionym tygodniu Zim wprowadził nowy współczynnik korygujący cen bunkra (BAF) na przesyłki z Azji do Morza Śródziemnego w wysokości 718 USD za TEU, tj. aż o około trzy razy więcej niż w przypadku jakiegokolwiek inne trasy. Zim tłumaczy to skierowaniem wszystkich statków na drogę okrężną z Azji do Europy, bowiem są one „najbardziej narażone na ataki Hutich na statki na Morzu Czerwonym”.
„Zarówno powszechność, jak i wiarygodność kursów spotowych są źle rozumiane. Chociaż poziom i trend stawek spot zawiera treść informacyjną, zawsze należy je analizować w kontekście tego, co dzieje się z ważniejszymi stawkami kontraktowymi” – skomentował amerykański analityk morski John McCown, starszy pracownik naukowy w Centrum Strategii Morskiej (CMS).