Koleje Niemieckie wydadzą 4 mld euro na małe projekty poprawiające przepustowość
Niemieckie Koleje rozpoczęły program infrastrukturalny „Małe i średnie działania”, które obejmują 355 projektów, które zwiększą przepustowość sieci kolejowej w Niemczech. Program pozwoli naprawić skutki wieloletnich zaniedbań na niemieckiej infrastrukturze. Wśród projektów znalazły się tez inwestycje kluczowe dla przewoźników intermodalnych.
DB InfraGo planuje na cały program wydać 4 mld auro, a na pierwsze 155 projektów które będą ukończone do 2025 r. przeznaczy 1 mld euro. Program obejmuje inwestycje takie jak mijanki, nowe rozjazdy, urządzenia sygnalizacyjne, łącznice, tory odstawcze, czy elektryfikacja linii. Łącznie do 2030 r. zrealizowanych zostanie 355 projektów. Te stosunkowo niewielkie projekty mogą w znacznym stopniu zwiększyć możliwości przewożenia towarów kolejami.
— Zgodnie ze strategią Grupy Strong Rail od 2022 r. koncentrujemy się na „małych i średnich środkach”, aby szybko i przy bardzo dobrym stosunku ceny do wydajności wyeliminować wąskie gardła oraz zwiększyć odporność sieci. Dzięki przyspieszonemu wdrażaniu – na przykład poprzez łączenie działań i usprawnianie planowania projektów – coraz częściej jesteśmy w stanie szybko osiągnąć duży efekt dzięki małym i szczególnie skutecznym projektom. Bezpośrednio na tym korzystają nasi pasażerowie i klienci towarowi – mówi Philipp Nagl, dyrektor generalny DB InfraGO AG.
Część z projektów obejmuje usprawnienia dla transportu intermodalnego. Dofinansowane bedą działania dostosowujące sieć kolejową do przyjmowania pociągów o długości 740 m oraz poprawa przepustowości infrastruktury kolejowej prowadzącej do terminali intermodalnych. Program poprawy przepustowości z zadowoleniem przyjęła branża kolejowa.
— Małe i średnie działania nie są spektakularnym pomysłem inżynierów kolejnictwa. Są to oczywiste dostosowania infrastruktury, które jak dotąd nie powiodły się ze względu na tradycyjne planowanie rządu federalnego i DB Netz. Obydwa przez długi czas przerzucały na siebie odpowiedzialność za finansowanie. Rząd federalny czuł się odpowiedzialny jedynie za nowe i rozbudowywane duże trasy oraz inwestycje odtworzeniowe; DB Netz widział swoją odpowiedzialność wyłącznie w utrzymaniu — komentuje stowarzyszenie die Güterbahnen.