Partnerzy portalu

Apel: więcej pieniędzy na transport – Europa nie będzie tego żałować

44 Europejskie organizacje transportowe wspólnie wzywają Radę i Parlament Europejski do ustanowienia instrumentu finansowania transportu o większej puli środków, niż zapewnia fundusz Łącząc Europę (CEF). „Ambicje i wyzwania stojące przed sektorem transportu są wysokie, ale nie są zaspokajane przy obecnym wsparciu finansowym UE”, stwierdzają zgodnie organizacje. „Nadszedł czas, aby Europa odwróciła tendencję ciągłego niedofinansowania sektora transportu i zawiesiła wysoko poprzeczkę”. 

fot. Pixabay

Wspólny apel ma sam w sobie wielką wymowę polityczno-społeczną. Wystosowany jest też w szczególnym momencie – przed zbliżającymi się wyborami do PE i oczekiwanym przeglądem wieloletnich ram finansowych. Dlatego też przybrał formę ulotki kampanijnej, która zostanie przekazana przedstawicielowi UE podczas Dni Łącząc Europę w Brukseli.

Punkt wyjścia

Sektor transportu ma strategiczne znaczenie dla reagowania na wyzwania geostrategiczne, środowiskowe i związane z „przepustowością ludzi i towarów” w Europie, stwierdza się w ulotce.  Niedawne i trwające kryzysy po raz kolejny dowiodły, że tylko dzięki silnemu, elastycznemu i innowacyjnemu sektorowi transportu Europa będzie w stanie skutecznie reagować na ogromne zakłócenia, chronić suwerenność łańcucha dostaw oraz zapewnić wzrost gospodarczy i społeczny oraz dobrobyt, czytamy w przesłaniu. 

Jeśli Europa ma wzmocnić swoją odporność, być liderem w przechodzeniu na zerową emisję netto i wreszcie ukończyć transeuropejską sieć transportową, musi przełożyć swoje słowa na czyny i odzwierciedlić te ambicje w nowym budżecie UE na transport. W jednym z punktów ulotki podkreśla się, że „transeuropejska sieć transportowa jest nadal niekompletna i boryka się z utrzymującymi się wąskimi gardłami, które wpływają na wydajność całego łańcucha dostaw w transporcie. W miarę jak nasze gospodarki i społeczeństwa stają się coraz bardziej zintegrowane, popyt na transport będzie tylko rósł. Europa musi dopilnować, aby wąskie gardła i brak interoperacyjności zostały rozwiązane, można było wdrożyć cyfryzację i zapewnić wystarczającą przepustowość, aby sprostać obecnemu i przyszłemu zapotrzebowaniu na transport”.

Niedoinwestowanie

Ogromna nadwyżka oczekiwanej pomocy finansowej w składanych wnioskach o środki z CEF w obecnym budżecie transportowym „po raz kolejny pokazuje, że ambicje i wyzwania stojące przed sektorem transportu są wysokie, ale nie zaspokajane”. Same europejskie porty mają na najbliższe dziesięć lat potrzeby inwestycyjne na łączną kwotę ponad 80 mld euro, wynika z nowego studium inwestycyjnego ESPO (Europejska Organizacja Portów Morskiego). 

„Porty nie są już tylko węzłami w morskim łańcuchu dostaw. Bez kluczowych portów niemożliwe jest zabezpieczenie źródeł energii, przeprowadzenie zielonej transformacji, zapewnienie spójności, zrównoważone i konkurencyjne rolnictwo, utrzymanie atrakcyjności dla przemysłu – w szczególności dla nowych gałęzi przemysłu o zerowej emisji netto – oraz posiadanie silnego potencjału wojskowego” – skomentowała sekretarz generalna WSTO Isabelle Ryckbost.

Natomiast według EFRA (Europejskie Stowarzyszenie Kolejowych Przewoźników) rozszerzony CEF może przyczynić się do ukończenia transeuropejskiej sieci transportowej, usunięcia wąskich gardeł i rozbudowy kluczowych parametrów infrastruktury, aby umożliwić obsługę pociągów o długości 740 metrów z naciskiem osi 22,5 tony. Według ERFA, większy CEF będzie miał kluczowe znaczenie dla osiągnięcia 50-procentowego wzrostu wolumenu kolejowych przewozów towarowych do 2030 r. i podwojenia wolumenu do 2050 r., co jest celem określonym w unijnej strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close