Partnerzy portalu

W Iraku powstanie nowy port na korytarzu intermodalnym Azja – Europa

Grupa AD Ports zawarła umowę z zarządcą portów irackich ws. budowy nowego hubu logistycznego, który będzie częścią korytarza intermodalnego łączącego Bliski Wschód, Irak i Turcję. Szlak ten pozwoli uruchomić przewozy towarów miedzy Azja a Europą omijając Kanał Sueski. 

fot. Daewoo E&C

Grupa AD Ports z Zjednoczonych Emiratów Arabskich zawarła umowę z Generalną Kompanią Portów Irackich na budowę nowego terminalu w porcie Al Faw Grand w pobliżu miasta Basra nad Zatoką Perską. Powstanie tam terminal kontenerowy, terminal ładunków sypkich i terminal naftowy. Nowy port będzie jednym z największych na Bliskim Wschodzie. Obok portu powstanie specjalna strefa ekonomiczna. 

Przygotowania do tego projektu trwają od 2010 i byłī wielokrotnie opóźniany, z powodu konfliktów wojennych i braku pieniędzy na inwestycję. Pierwsza faza budowy nowego portu nad Zatoką Perską ruszyła w 2021 r. a kontrakt o wartości 2,7 mld dol realizuje koreańska spółka Daewoo E&C. W ramach tego projektu powstały m.in. najdłuższe falochrony na świecie. Ten projekt ma być zakończony w 2025 r.

Korytarz Azja – Europa

Budowa nowoczesnego portu jest elementem nowego korytarza intermodalnego, który planują zbudować Irak i Turcja. Na początku 2024 ogłoszono plan budowy 1200 km magistrali kolejowej i drogi, które połączą port Al Faw z Turcją. Równocześnie zmodernizowana zostanie turecka linia kolejowa prowadząca do Iraku. Po realizacji tych projektów powstanie intermodalny korytarz, którym będzie można transportować ładunki między Europą a Azją z pominięciem Kanału sueskiego i Morza Czarnego, na którym w ostatnich latach pojawiały się spore utrudnienia dla żeglugi kontenerowej. Budowa nowej drogi i linii kolejowej w Irkau pochłonąć ma 17 mld dol. 

Irak liczy, że nowy port i korytarz transportowy przyczynią się do rozwoju przemysłu w tym kraju. — Projekt Wielkiego Portu i Strefy Ekonomicznej Al Faw ma ogromne znaczenie dla rządu Iraku, który zobowiązał się do realizacji projektu zgodnie z najwyższymi światowymi standardami, we współpracy z naszymi partnerami z ZEA i AD Ports Group. Dostarczyliśmy wszystkie niezbędne rozwiązania, aby zapewnić powodzenie projektu, którego celem jest znaczące przyczynienie się do gospodarki lokalnej i regionalnej. Co więcej, w połączeniu z projektem rozwoju dróg, najważniejszym przedsięwzięciem gospodarczym i logistycznym Iraku, projekt ten wzmocni transport morski i żeglugę towarową między Azją a Europą — skomentował Razzaq Muhaibas Al-Saadawi, minister transportu Republiki Irackiej. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close