W Iraku powstanie nowy port na korytarzu intermodalnym Azja – Europa
Grupa AD Ports zawarła umowę z zarządcą portów irackich ws. budowy nowego hubu logistycznego, który będzie częścią korytarza intermodalnego łączącego Bliski Wschód, Irak i Turcję. Szlak ten pozwoli uruchomić przewozy towarów miedzy Azja a Europą omijając Kanał Sueski.
Grupa AD Ports z Zjednoczonych Emiratów Arabskich zawarła umowę z Generalną Kompanią Portów Irackich na budowę nowego terminalu w porcie Al Faw Grand w pobliżu miasta Basra nad Zatoką Perską. Powstanie tam terminal kontenerowy, terminal ładunków sypkich i terminal naftowy. Nowy port będzie jednym z największych na Bliskim Wschodzie. Obok portu powstanie specjalna strefa ekonomiczna.
Przygotowania do tego projektu trwają od 2010 i byłī wielokrotnie opóźniany, z powodu konfliktów wojennych i braku pieniędzy na inwestycję. Pierwsza faza budowy nowego portu nad Zatoką Perską ruszyła w 2021 r. a kontrakt o wartości 2,7 mld dol realizuje koreańska spółka Daewoo E&C. W ramach tego projektu powstały m.in. najdłuższe falochrony na świecie. Ten projekt ma być zakończony w 2025 r.
Korytarz Azja – Europa
Budowa nowoczesnego portu jest elementem nowego korytarza intermodalnego, który planują zbudować Irak i Turcja. Na początku 2024 ogłoszono plan budowy 1200 km magistrali kolejowej i drogi, które połączą port Al Faw z Turcją. Równocześnie zmodernizowana zostanie turecka linia kolejowa prowadząca do Iraku. Po realizacji tych projektów powstanie intermodalny korytarz, którym będzie można transportować ładunki między Europą a Azją z pominięciem Kanału sueskiego i Morza Czarnego, na którym w ostatnich latach pojawiały się spore utrudnienia dla żeglugi kontenerowej. Budowa nowej drogi i linii kolejowej w Irkau pochłonąć ma 17 mld dol.
Irak liczy, że nowy port i korytarz transportowy przyczynią się do rozwoju przemysłu w tym kraju. — Projekt Wielkiego Portu i Strefy Ekonomicznej Al Faw ma ogromne znaczenie dla rządu Iraku, który zobowiązał się do realizacji projektu zgodnie z najwyższymi światowymi standardami, we współpracy z naszymi partnerami z ZEA i AD Ports Group. Dostarczyliśmy wszystkie niezbędne rozwiązania, aby zapewnić powodzenie projektu, którego celem jest znaczące przyczynienie się do gospodarki lokalnej i regionalnej. Co więcej, w połączeniu z projektem rozwoju dróg, najważniejszym przedsięwzięciem gospodarczym i logistycznym Iraku, projekt ten wzmocni transport morski i żeglugę towarową między Azją a Europą — skomentował Razzaq Muhaibas Al-Saadawi, minister transportu Republiki Irackiej.