Porty w Duisburgu i Bazylei wdrożą system PCS
Mając na celu znaczne zwiększenie efektywności wymiany danych z żeglugą śródlądową, szwajcarskie porty Renu i duisport ogłaszają wprowadzenie Port Community Systems (PCS), który będzie dostępny do wymiany danych w Bazylei do końca 2024 r. oraz w Duisburg do połowy 2025 r. stanie się obowiązkowy w portach. System ten, znany jako opracowany już „System planowania i informacji RiverPorts” (RPIS), oznacza znaczący postęp w cyfryzacji procesów logistycznych wzdłuż Renu.

Obowiązkowe wprowadzenie PCS dla wszystkich operacji przeładunkowych i przedsiębiorstw żeglugowych w Bazylei i Duisburgu stanowi decydujący krok w kierunku modernizacji cyfrowej infrastruktury portowej. Dzięki konsekwentnej cyfryzacji przepływu komunikacji i informacji upraszcza się procesy w portach, usprawnia obsługę ruchu morskiego i optymalizuje współpracę w całym łańcuchu logistycznym – od operatorów portów po spedytorów.
Konsekwentny dalszy rozwój systemu planowania i informacji RiverPorts (RPIS) prowadzi obecnie do wieloportowego rozwiązania dla żeglugi śródlądowej, które umożliwia również wydajne i pozbawione barier połączenie danych z portami morskimi. Integracja ta nie tylko zwiększa efektywność komunikacji w portach nad Renem, ale także standaryzuje dostępność i wykorzystanie danych w łańcuchach dostaw z portami śródlądowymi. Wprowadzenie do portów stanowi podstawę i oferuje wiele możliwości łączenia innych elementów, takich jak zarządzanie nabrzeżami, zaopatrzenie w energię elektryczną i wodę, odprawa celna, ruch kolejowy czy żegluga pasażerska.
Stopniowe wprowadzanie RPIS jako obowiązkowego Port Community System (PCS) w szwajcarskich portach nad Renem do końca 2024 r. i jednocześnie w Duisburger Hafen AG w pierwszej połowie 2025 r. stanowi obecnie początek konsekwentnej cyfryzacji komunikacji i przepływu danych w portach. Wraz z operatorem RheinPorts gracze z branży portowej zostaną podłączeni do systemu w ciągu roku i przeniesieni z fazy testowej do systemu działającego. Na obszarze Bazylei RPIS jest już z powodzeniem stosowany w segmencie kontenerowym przez przedsiębiorstwa żeglugowe i operatorów terminali. W dłuższej perspektywie inicjatywa ma na celu dalszą rozbudowę sieciowej infrastruktury cyfrowej, która obejmuje cały łańcuch logistyczny wzdłuż Renu i poza nim. Nie tylko zwiększy to wydajność portów, ale także posłuży jako katalizator dla dalszych innowacji w zakresie procesów cyfrowych w branży.