Partnerzy portalu

Na budowie terminalu instalacyjnego w Świnoujściu rozpoczęły się prace czerpalne

W Świnoujściu na terenie przyszłego terminala instalacyjnego do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej rozpoczęły się prace czerpalne. Wykonują je holenderskie jednostki tj:  pogłębiarka  „Vox Ariane” oraz jednostka wspomagająca „Maas”. 

fot. ZMPSiŚ

Roboty czerpalne poprzedziło oczyszczanie akwenu z ferromagnetyków i innych zalegających w dnie potencjalnie niebezpiecznych elementów pochodzenia wojskowego. W części lądowej także toczą się intensywne prace budowlane. Zniknęły dotychczasowe budowle, utwardzany jest teren oraz rozpoczęły się prace związane z budową budynku warsztatowego i administracyjno-biurowego. Kontynuowane są prace nad przygotowaniem nabrzeży.

Zadanie inwestycyjne budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w  Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej – port instalacyjny jest inwestycją wspólnie realizowaną przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, w części obejmującej budowę nabrzeża oraz placu bezpośrednio przy nabrzeżu, a także w części zapleczowej przez spółkę Orlen Neptun. ZMPSiŚ SA do realizacji części hydrotechnicznej zadania wybrał spółkę PORR SA. Z kolei funkcję inżyniera kontraktu sprawuje firma Sweco Polska sp. z o.o. Roboty budowlane w części lądowej Orlen Neptun powierzył spółce Budimex.

W ramach kontraktu PORR wykona rozbudowę nabrzeży nr 1 i 2 oraz pogłębienie kanału wejściowego i basenu portowego doprowadzającego statki do nabrzeża, wykona też konstrukcję nabrzeża nr 3 na długości ok. 300 metrów, co w przyszłości pozwoli na dalszy rozwój terminala instalacyjnego. Nabrzeża nr 1, 2 i 3 będą wobec dzisiejszych wysunięte na akwen Świny o docelowej głębokości technicznej 12,5 m. Nabrzeże nr 1 długość 249,2 m, nośność użytkowa 50 kN/m2 dedykowane będzie obsłudze statków typu WTTV – Wind Turbine Transport Vessel o parametrach dł. 220 m, szer. 50,0 m, zanurzeniu 11,0 m. Nabrzeże nr 2, długość 245,8 m, nośność użytkowa od 50 kN/m2 do 250 kN/m2 z 10 stanowiskami do scalania wież turbin wiatrowych o nośności 500 kN/m2 przeznaczone do obsługi statków Wind Turbine Installation Vessel typu Jack-up o parametrach dł. ≤ 170 m, szer. ≤ 60 m. Z kolei nabrzeże nr 3 długość ok. 293,1 m, powierzchnia wraz z zalądowieniem ok. 32 030 m2. Tutaj wykonane będzie umocnienie brzegu w celu zalądowienia a w późniejszym etapie inwestycji dla budowy nabrzeża do obsługi statków. 

W rezultacie w pierwszym etapie inwestycji  powstaną nowe nabrzeża o długości około 500 m i głębokości technicznej 12,5 m. Będą to nabrzeża z dziesięcioma stanowiskami do wstępnego montażu wież. Do nabrzeży będzie prowadził nowy tor podejściowy o głębokości 12,5 m i szerokości 140 m. Na lądzie powstaną place składowe, co pozwoli na obsługę do 80 turbin wiatrowych rocznie o mocy 15MW każda. Terminal ma być uruchomiony na początku 2025 roku.

Każde z dwóch dostępnych nabrzeży pozwoli na wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie około 1200 ton każda. Długość nabrzeży, wynosząca w obu przypadkach 250 metrów, umożliwi operowanie największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up, służącym do instalacji elementów morskich farm wiatrowych. Zgodnie z planem terminal rozpocznie pracę w 2025 roku, a w trakcie prac instalacyjnych zatrudnienie w nim znajdzie około 100 osób.

ZMPSiŚ SA otrzymał 85 procent dofinansowania kosztów całkowitych projektu pn. „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej”. Dofinansowanie pochodzi z Instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Całkowity koszt projektu to 77,5 mln euro, kwota dofinansowania to 65,9 mln euro.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close