Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Orzeczenie sądu może przyspieszyć dekarbonizację transportu morskiego i lotniczego?

W Londynie trwa (18 – 22 marca) 81-sza sesja Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC) Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). Wśród kilku kluczowych punktów porządku obrad jest omówienie wdrożenia strategii IMO dotyczącej emisji gazów cieplarnianych (GHG) z 2023 r. Tymczasem londyńska organizacja pozarządowa zajmująca się ochroną środowiska – Opportunity Green złożyła pisemny wniosek do Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości (ICJ), na kim w istocie spoczywa obowiązek wypełnienia Porozumienia Paryskiego w przypadku transportu międzynarodowego. 

fot. Pixabay

Zgodnie z wnioskiem Opportunity Green, ICJ –uważany w wielu środowiskach za sąd najwyższej instancji na świecie – ma potwierdzić, że to państwa mają prawne zobowiązania na mocy prawa międzynarodowego (jakim jest Porozumienie Paryskie) do przeciwdziałania w szczególności wpływowi międzynarodowego lotnictwa i żeglugi na klimat. Trzon OG tworzą prawnicy i ekonomiści.

Błędne przekonanie?

Sektory lotnictwa i żeglugi przyczyniają się do prawie 5 proc. światowych emisji gazów cieplarnianych (GHG), z czego połowa przypada na emisje z międzynarodowego ruchu samolotów i statków. Jednak większość państw nie uwzględnia obecnie tych drugich emisji w swoich krajowych zobowiązaniach, stwierdza Opportunity Green. Jest to sprzeczne z Porozumieniem paryskim i z tzw. wkładem emisji ustalanych na szczeblu krajowym. 

Według argumentacji OG „błędnym przekonaniem jest to”, że w celu zapobiegania rosnącej emisji GHG z międzynarodowego lotnictwa i żeglugi morskiej państwa polegają wyłącznie na wyspecjalizowanych agencjach ONZ: IMO i Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).„Istniejące cele IMO i ICAO nie tylko nie są w stanie doprowadzić do dekarbonizacji tych sektorów, aby osiągnąć paryski cel temperaturowy, ale to państwa mają również niezależne zobowiązania prawne do redukcji GHG z międzynarodowego lotnictwa i żeglugi” – stwierdza OG w komunikacie. 

Przełomowy wniosek?

Opportunity Green w swoim przedłożeniu MTS argumentuje, że wysiłki ICAO i IMO „mają charakter dodatkowy w stosunku do działań podejmowanych w ramach indywidualnych, ustalonych na szczeblu krajowym wkładów emisji GHG”. „Zbyt długo sektory międzynarodowego lotnictwa i żeglugi morskiej unikały jakiejkolwiek poważnej kontroli swoich wysiłków na rzecz dekarbonizacji, a emisje te stale rosną. Jednak opinie doradcze, które są obecnie rozpatrywane przez ICJ i Międzynarodowy Trybunał Prawa Morza (ITLS), przyczyniają się do zwiększenia nadzoru sądowego nad tymi sektorami na poziomie międzynarodowym i dają sądom międzynarodowym kluczową okazję do potwierdzenia, że nie ma wymówek dla niewystarczających działań na rzecz klimatu” – powiedziała Isabela Keuschnigg, prawnik w Opportunity Green. Według niej, orzeczenie ICJ w sprawie wnoszonej przez OG „może być przełomowym momentem, aby skierować te sektory na wyraźniejszy kurs w kierunku zerowej emisji netto”. 

MEPC debatuje

Tymczasem MEPC kontynuuje ważne negocjacje klimatyczne dotyczące transportu morskiego. Omawiany jest koszyk środków, które wesprą realizację zmienionej strategii emisji gazów cieplarnianych w żegludze. Kolejne rozmowy MEPC planowane są we wrześniu tego roku.  

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close