Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Polsko-francuskie rozmowy o potrzebie zmian w umowie między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego

Rewizja umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów była głównym tematem rozmowy ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka z ministrem delegowanym ds. transportu w Ministerstwie Transformacji Ekologicznej i Spójności Terytorialnej Francji Patricem Vergrietem. 

Minister Infrastruktury przedstawił swojemu francuskiemu odpowiednikowi argumenty strony polskiej, poparte analizami i danymi, które potwierdzają zasadność wprowadzenia zmian ww. umowy. Zaznaczył, że głównym celem liberalizacji warunków przewozów drogowych pomiędzy UE i Ukrainą było wsparcie gospodarcze naszego wschodniego sąsiada po wojskowej agresji ze strony Rosji. Dotychczasowe stosowanie od czerwca 2022 r. umowy między Unią Europejską a Ukrainą, dotyczącej transportu drogowego towarów, doprowadziło do znacznego zaburzenia równowagi na rynku przewozów drogowych w regionie Europy Środkowej. 

Minister D. Klimczak dodał, że problem ten zauważają nie tylko przewoźnicy z Polski, Czech, Słowacji, ale również przedstawiciele 14 europejskich stowarzyszeń przewoźników, w tym z Francji, Portugalii, Danii, Norwegii, Grecji, Szwecji i Finlandii. Z uwagi na negatywne skutki stosowania umowy w jej obecnej formie na europejską branżę transportu drogowego, szef resortu infrastruktury podkreślił pilną konieczność podjęcia wszelkich możliwych działań, zmierzających do poprawy sytuacji. 

— Kwestia rewizji umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów, przy zachowaniu niezmiennego wsparcia dla Ukrainy, stanowi wyzwanie dla polskiego, a tym samym europejskiego rynku przewozów drogowych. Niemniej jest istotna i wyczekiwana przez środowisko transportowców — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.


Minister dodał, że strona polska jest w stałym kontakcie w tej sprawie zarówno ze stroną ukraińską, jak i Komisją Europejską, która dostrzegła, zgodnie z polską prośbą, zasadność rewizji umowy i uwzględniła część propozycji, o które od dawna zabiegała strona polska.

— Konstruktywny dialog prowadzony do tej pory z Komisją Europejską przyniósł efekty w postaci propozycji zmian do umowy, polegających m.in. na możliwości całkowitego lub częściowego zawieszenia umowy lub podjęcia innych środków w przypadku poważnych zakłóceń na rynku transportu drogowego — zaznaczył minister infrastruktury Dariusz Klimczak i poprosił stronę francuską o wsparcie podczas prac nad zmianą i doprecyzowaniem umowy, tak aby pozwalała ona na zachowanie konkurencyjności na europejskim rynku międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy. 

Argumentacja polskiego ministra spotkała się ze zrozumieniem jego francuskiego odpowiednika i zapewnieniem o wsparciu dążeń Polski do rewizji niektórych zapisów umowy. Ministrowie poruszyli też tematy możliwości współpracy w obszarze transportowym w ramach Trójkąta Weimarskiego, czyli między Francją, Niemcami i Polską oraz kwestie zbliżającej się polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Potwierdzili także spotkanie bilateralne, które ma się odbyć 4 kwietnia br. w Brukseli.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close