Grupa HHLA odnotowała dobre wyniki w 2023 mimo trudnych warunków rynkowych
Spółka Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) odnotowała spadek przychodów i zysków w roku finansowym 2023. Trwająca wojna na Ukrainie, napięcia geopolityczne, wysoka inflacja i podwyżki stóp procentowych obciążały gospodarkę i w dalszym ciągu utrudniały ożywienie po pandemii. Ta słabość ekonomiczna znajduje odzwierciedlenie w wynikach spółki. Przychody grupy spadły o 8,3 procent do 1 446,8 mln euro (rok poprzedni: 1 578,4 mln euro). Wynik operacyjny Grupy (EBIT) spadł o 50,4 procent do 109,4 mln euro (rok poprzedni: 220,4 mln euro). Marża EBIT wyniosła 7,6 proc. (rok poprzedni: 14,0 proc.). Zysk po opodatkowaniu i udziałach mniejszościowych wyniósł 20,0 mln euro (rok poprzedni: 92,7 mln euro).
„W świetle niezwykle trudnych warunków dla handlu światowego spółka HHLA osiągnęła dobre wyniki w 2023 r., szczególnie w porównaniu do swoich głównych konkurentów. W tym roku ponownie mamy do czynienia z niepewnymi warunkami rynkowymi. Niezależnie od tego rozszerzamy naszą obecność jako europejska grupa logistyczna i nadal inwestujemy w projekty modernizacyjne koncentrujące się na porcie w Hamburgu, rozbudowie naszej europejskiej sieci i rozwoju zrównoważonych rozwiązań logistycznych” — komentuje Angela Titzrath, dyrektor generalna HHLA.
Podgrupa Port Logistics
Notowana na giełdzie podgrupa Port Logistics odnotowała spadek przychodów o 8,6 proc. do 1 408,9 mln euro w 2023 r. (rok poprzedni: 1 542,3 mln euro). Oprócz spadku wolumenu przeładunku kontenerów, było to spowodowane niższymi opłatami za przechowywanie w terminalach kontenerowych w Hamburgu, które w ubiegłym roku skorzystały na zakłóceniach w łańcuchu dostaw. Wynik operacyjny (EBIT) spadł rok do roku o 53,9 procent do 92,9 mln euro (rok poprzedni: 201,6 mln euro). Marża EBIT wyniosła 6,6 proc., co oznacza spadek o 6,5 pkt. proc. w porównaniu rok do roku. Zysk po opodatkowaniu i udziałach niekontrolujących spadł o 89,4 procent do 8,7 mln euro (rok poprzedni: 82,1 mln euro). W ten sposób zysk na akcję wyniósł 0,12 € (rok poprzedni: 1,13 €).
W segmencie Kontenery przeładunki kontenerów w terminalach kontenerowych HHLA spadły rok do roku o 7,5 proc. do 5 917 tys. standardowych kontenerów (TEU) (rok poprzedni: 6 396 tys. TEU). Wolumen przeładunków w terminalach kontenerowych w Hamburgu, wynoszący 5 687 tys. TEU, spadł o 6,3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku (rok poprzedni: 6 071 tys. TEU). Głównym czynnikiem tego rozwoju był spadek wolumenów w regionie żeglugi Dalekiego Wschodu, w szczególności w Chinach. Pozytywna dynamika wolumenu ładunków w Ameryce Północnej i wolumenu przeładunku na Bliskim Wschodzie tylko częściowo zrównoważyły tę tendencję. Natężenie ruchu dowozowego również znacznie spadło w porównaniu z rokiem poprzednim. Oprócz ograniczenia ruchu w Szwecji i Polsce, z powodu sankcji nie było również wolumenów z Rosji. Udział przeładunków drogą morską przez podajniki wyniósł 18,6 proc. (rok poprzedni: 19,8 proc.).
Międzynarodowe terminale kontenerowe odnotowały gwałtowny spadek przeładunku o 29,1 proc. do 231 tys. TEU (rok poprzedni: 326 tys. TEU). Było to spowodowane w szczególności znacznym spadkiem wolumenu ładunków w Terminalu Kontenerowym Odessa (CTO) po zawieszeniu przez władze obsługi morskiej w tym terminalu pod koniec lutego 2022 r. w związku z rosyjską inwazją. Czasami obsługiwano tam jedynie statki zbożowe działające w ramach inicjatywy zbożowej. W 2023 roku w porównaniu do roku poprzedniego zabrakło także dodatkowych zawinięć do terminalu kontenerowego TK Estonia jako alternatywy dla portów rosyjskich. Znaczący wzrost wolumenu przeładunku w wielofunkcyjnym terminalu HHLA PLT Italy nie był w stanie zrównoważyć tego niedoboru.
Przychody segmentu spadły w okresie sprawozdawczym o 18,0 procent do 708,8 mln euro (rok poprzedni: 864,2 mln euro). Oprócz znacznego spadku wolumenów, było to głównie spowodowane krótszym czasem postoju kontenerów obsługiwanych w terminalach w Hamburgu, co doprowadziło do wyższych opłat za magazynowanie w tym samym okresie poprzedniego roku ze względu na zakłócenia w łańcuchu dostaw. W rezultacie wynik operacyjny (EBIT) spadł o 70,0 procent do 47,2 mln euro (rok poprzedni: 157,3 mln euro). Marża EBIT spadła o 11,5 pkt. proc. do 6,7 proc. (rok poprzedni: 18,2 proc.).
W segmencie Intermodal przewozy kontenerów spadły łącznie o 5,4 proc. do 1 602 tys. kontenerów standardowych (TEU) (rok poprzedni: 1 694 tys. TEU). Transport kolejowy spadł rok do roku o 3,1 proc. do 1 365 tys. TEU (rok poprzedni: 1 409 tys. TEU). Spadek nastąpił w transporcie drogowym o 16,9 proc. do 226 tys. TEU (rok poprzedni: 285 tys. TEU).
Przy wzroście o 4,2 procent rok do roku do 620,5 mln euro (rok poprzedni: 595,4 mln euro) rozwój przychodów był przeciwny do wolumenu transportu. Było to efektem obserwowanego już w roku ubiegłym wzrostu przychodów transportowych, który został skorygowany o zwiększone koszty zakupu usług, w szczególności energii. Wzrost udziału kolei w całkowitym transporcie intermodalnym HHLA z 83,2% do 85,2% również miał pozytywny wpływ na przychody.
Wynik operacyjny (EBIT) spadł o 23,6 procent do 72,9 mln euro (rok poprzedni: 95,3 mln euro). Marża EBIT spadła o 4,3 pkt. proc. do 11,7 proc. (rok poprzedni: 16,0 proc.). Główną przyczyną spadkowego trendu EBIT był spadek wolumenów przewozów. Oprócz wzrostu związkowych stawek płac, niekorzystny wpływ miał także rozwój działalności w transporcie kolejowym.
Perspektywy na rok 2024
Ze względu na nieprzewidywalność przyszłego rozwoju napięć geopolitycznych, trwającą wojnę na Ukrainie oraz skutki zapowiadanej reorganizacji struktur konsorcjalnych towarzystw żeglugowych, prognoza ta obarczona jest dużą niepewnością. W podgrupie Port Logistics spodziewany jest znaczny wzrost przeładunku kontenerów oraz umiarkowany wzrost przewozów kontenerowych w porównaniu do roku poprzedniego. W sumie oczekuje się umiarkowanego wzrostu przychodów rok do roku. Znaczący wzrost prognozowany jest dla segmentu Kontenerowego oraz umiarkowany wzrost dla segmentu Intermodalnego.
Podgrupa Port Logistics przewiduje, że EBIT w roku finansowym 2024 wyniesie od 70 mln EUR do 100 mln EUR w przedziale od 70 mln EUR do 100 mln EUR. Silny spadek prognozowany jest dla segmentu Kontenerowego i mocny wzrost dla segmentu Intermodalnego. Oczekuje się, że przychody podgrupy Nieruchomości utrzymają się na poziomie roku poprzedniego. Za możliwy dla wyniku operacyjnego (EBIT) uważa się znaczący wzrost rok do roku.
Na poziomie Grupy HHLA spodziewa się umiarkowanego wzrostu przychodów i wyniku operacyjnego (EBIT) w przedziale od 85 mln EUR do 115 mln EUR. Oczekuje się, że na poziomie Grupy nakłady inwestycyjne wyniosą od 400 mln EUR do 450 mln EUR w 2024 r. Podgrupa Port Logistics będzie odpowiadać za kwotę od 360 mln EUR do 410 mln EUR z tej kwoty.
W segmencie Kontenerowym inwestycje skupią się na rozbudowie przepustowości terminali krajowych i zagranicznych oraz rozbudowie własnych możliwości przewozowych i przeładunkowych Grupy w segmencie Intermodal. HHLA pozostaje wierna swojej polityce dywidendy zorientowanej na wyniki, która ma na celu wypłatę w formie dywidendy od 50 do 70 procent rocznego zysku netto po uwzględnieniu udziałów mniejszościowych.