Partnerzy portalu

Nietypowy początek roku na rynku cargo lotniczego

Rynek przewozów ładunków drogą powietrzną odnotował w lutym kolejny, dwucyfrowy wzrost popytu – o 11 proc. Jest to kontynuacja „zaskakująco silnego” popytu na początku roku, co było rzadką tendencją w minionych latach, a także jest kontynuacją dobrze zakończonego 2023 roku.

fot. Pixabay

Przyczyn tej „anomalii” jest kilka, począwszy od zwiększenia ruchu pasażerskiego (w lukach samolotów osobowych przewożono w poprzednich latach ok. połowy cargo lotniczego). Ale największy wpływ ma regionalny wzrost popytu konsumpcyjnego (Azja, Ameryka Północna), a szczególnie rosnący dynamicznie handel elektroniczny, generujący zlecenia na szybkie przesyłki. W pewnym stopniu przewozy cargo lotniczego nakręca kryzys żeglugowy na Morzu Czerwonym. W jego wyniku niektórzy spedytorzy z hubów morsko-lotniczych przekierowują krótkoterminowe zlecenia na drogę powietrzną, aby usunąć zaległości. 

Powrót (niemal) na pozycję sprzed covid

Pandemia covid-19 spowodowała m.in. gwałtowny spadek przewozów pasażerskich, co miało wpływ także na zdolności przewozu cargo lotniczego. W 2023 r. ten segment rynku lotniczego zbliżył się do poziomu z 2019 r., ale nie powrócił do tamtego stanu. Innym skutkiem covid był wzrost inflacji w większości krajów i zmniejszenie popytu -konsumpcyjnego i inwestycyjnego. Wypadkową tych zjawisk i tendencji był w 2023 r. dalszy spadek pracy przewozowej ładunków – mierzony w tonokilometrach (CTK) zmalał o 1,9 proc. w porównaniu z 2022 r. i był niższy o 3,6 proc. w porównaniu z 2019 r. 

Jednak począwszy od września popyt na przewozy cargo rósł, przynosząc w czwartym kwartale wręcz rekordowe ożywienie. W grudniu wzrósł aż o 10,8 proc. w porównaniach rdr. Była to największa roczna dynamika w ciągu ostatnich dwóch lat, podkreśla IATA.

Podtrzymanie trendu

W styczniu praca przewozowa lotniczego transportu towarowego  wzrosła o 18,4 proc. rdr, poinformowało Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA). Była to najwyższa roczna dynamika CTK od sezonu letniego 2021 r. Zdolność przewozowa, mierzona w dostępnych tonokilometrach ładunkowych (ACTK), wzrosła o 14,6 proc. w porównaniu ze styczniem 2023 r. Było to w dużej mierze związane ze wzrostem pojemności brzuchów samolotów pasażerskich. 

„To mocny początek roku. W szczególności dynamicznie rozwijający się sektor handlu elektronicznego nadal pomaga od czwartego kwartału we wzroście popytu na przewozy lotnicze i przewyższa wzrost generowany zarówno przez handel ogółem, jak i produkcję” – stwierdziła IATA.

Także najnowsze dane firmy analitycznej Xeneta pokazują, że popyt na ładunki lotnicze kontynuuje wzrost. W lutym CTK było o 11 proc. większe rdr, podczas gdy współczynnik dynamicznego obciążenia (DLF) poprawił się o cztery punkty procentowe – do 60 proc. Co istotne, w lutym zmalały stawki frachtu o 14 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym i wyniosły średnio 2,29 USD za kg, choć były o 2 proc. większe w stosunku do poziomu ze stycznia. Stawki spotowe za ładunki lotnicze mają tendencję spadkową, po szczycie sezonu pod koniec poprzedniego roku i w okresie bezpośrednio po chińskim nowym Roku Księżycowym, zanim odbiją się w kierunku wzrostu sezonów świątecznych pod koniec roku, wyjaśnia Xeneta.

Prognozy

„Ten zaskakujący początek roku, z popytem znacznie wyższym niż rok temu, z punktu widzenia wolumenu ładunków cargo lotniczego nie jest wiadomością, której spodziewaliśmy się” – skomentował Niall van de Wouw, dyrektor ds. frachtu lotniczego w Xeneta. Według niego, do nietypowej tendencji przyczyniają się prawdopodobnie zakłócenia w żegludze na Morzu Czerwonym. Ale nie tylko. „Sygnały sugerują, że inflacja nie stygnie, ponieważ konsumenci nadal wydają pieniądze. Nie chodzi o to, ile wydają, ale o to, gdzie je wydają” – podkreśla Wouw. 

Analizy Xeneta wskazują, że coraz więcej konsumentów kupuje towary na platformach handlu elektronicznego, a międzykontynentalny charakter tych firm oraz szybkość dostaw, jakiej oczekuje się od nich, jest korzystny dla przewozów cargo powietrznego. W przypadku niektórych linii lotniczych przesyłki dla operatorów e-handlu przekraczają już 50 proc. ich przychodów poza Azją Wschodnią. Analitycy Xeneta prognozują też, że można spodziewać się „ponownej presji” obniżki stawek frachtu, gdy na półkuli zachodniej – czyli także w Chinach – powrócą letnie rozkłady rejsów pasażerskich, które zwiększą zdolności przewozowe samolotów pasażerskich.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close