Polsko-niemieckie rozmowy o potrzebie rewizji umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu
Kontynuacja dialogu ze stroną niemiecką na temat możliwości rewizji umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów była głównym tematem spotkania ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka z ministrem cyfryzacji i transportu Republiki Federalnej Niemiec Volkerem Wissingiem. Ministrowie poruszyli też tematy dotyczące zbliżającej się polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, współpracy na płaszczyźnie transportowej w ramach państw Trójkąta Weimarskiego oraz koncepcji wprowadzenia polsko-niemieckiego „biletu przyjaźni”.

Spotkanie stanowiło ciąg dalszy rozmów zapoczątkowanych w lutym 2024 r. między ministrem Dariuszem Klimczakiem a wicekanclerzem Republiki Federalnej Niemiec, ministrem gospodarki i ochrony klimatu Robertem Habeckiem. — Kwestia rewizji umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów, przy zachowaniu niezmiennego wsparcia dla Ukrainy, stanowi wyzwanie dla polskiego, a tym samym europejskiego rynku przewozów drogowych. Dotychczasowe funkcjonowanie umowy między Unią Europejską a Ukrainą dotyczącą transportu drogowego towarów doprowadziło do znacznego zaburzenia równowagi na rynku przewozów drogowych w naszym regionie — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Minister infrastruktury przedstawił swojemu niemieckiemu odpowiednikowi, poparte analizami i danymi, argumenty strony polskiej za koniecznością zmiany umowy. Zaznaczył m.in., że podstawowym jej celem było udzielenie wsparcia gospodarczego naszemu wschodniemu sąsiadowi, który padł ofiarą agresji ze strony Rosji. Biorąc pod uwagę negatywny wpływ umowy w jej obecnej formie na europejską branżę transportu drogowego, minister podkreślił konieczność podjęcia wszelkich możliwych działań mających na celu poprawę sytuacji. Dariusz Klimczak poprosił stronę niemiecką o wsparcie podczas prac nad zmianą i uszczegółowieniem umowy, tak aby pozwalała ona na zachowanie konkurencyjności na europejskim rynku międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy. Argumentacja polskiego ministra spotkała się ze zrozumieniem jego niemieckiego odpowiednika i zapewnieniem o wsparciu dążeń Polski do rewizji niektórych zapisów umowy.