Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Koleje w Niemczech zwiększają udział w transporcie kontenerowym

W latach 2005-2022 transport kontenerowy w Niemczech z udziałem kolei wzrósł z niespełna 4,2 mln TEU do około 7,7 mln TEU, tj. o ok.  85,9 proc. W tym samym okresie przewozy ładunków kontenerami w żegludze śródlądowej praktycznie zanotowały constans. W głównych portach morskich zmalał ponadto udział transportu samochodowego w obsłudze ładunków w kontenerach.

fot. Pixabay

Takie informacje dostarczająwyniki badania przeprowadzonego przez niemiecki Federalny Urząd Logistyki i Mobilności (BALM). Miało ono w celu przeanalizowanie ewolucji transportu kontenerowego koleją i na niemieckich śródlądowych drogach wodnych, a także „tło rozbieżnego rozwoju w ciągu ostatnich kilku lat obu tych rodzajów przewozów w tym segmencie transportu”.

Zmiany modal split

Wzrost w ostatnich latach wolumenu przewozów w ruchu kontenerowym w Niemczech wynika głównie z rosnącego zaangażowania przewoźników kolejowych oraz z „pozytywnego rozwoju w głębi lądu portu morskiego w Hamburgu”, stwierdza się analizie (a w mniejszym stopniu dotyczy to np. udziału portu w Bremerhaven). W porcie Hamburg w ciągu analizowanych 17-tu lat zdecydowanie zmieniła się struktura gałęziowa udziału w transporcie intermodalnym. W 2005 r. w obsłudze ładunków skonteneryzowanych dominował transport samochodowy, mając 66,3 proc. udziału. Na kolej przypadało wówczas 31,5 proc., a na transport rzeczny – 2,3 proc.

W 2022 r. udział transportu samochodowego w porcie Hamburg zmalał do 47,3 proc., na rzecz wzrostu udziału transportu kolejowego – do 50,5 proc. Transport śródlądowy wykazał minimalny wzrost (do blisko 2,2 proc. udziału). Według zarządu portu Hamburg, obsługuje on każdego dnia po ok. 200 pociągów, w tym w stałym połączeniu m.in. do Kolonii i Duisburga.

Żegluga śródlądowa traci

Ogólnie też, wolumen przewożonych kontenerów w żegludze śródlądowej na niemieckich drogach wodnych wzrastał stopniowo z ok. 2,11 mln TEU w 2005 r. do prawie 2,6 mln TEU w 2017 r., lecz w kolejnych latach spadł do 1,97 mln TEU w 2022 r. W efekcie wolumen ten w 2022 r. był o ok. 6,6 proc. niższy niż w 2005 r.

Powodem były pogarszające się warunki żeglugi z powodu niskich stanów wód i przedłużających się takich okresów. Szczególnie żegluga na Renie na południu Niemiec dotknięta jest tym spadkiem. To, w połączeniu ze znacznym wzrostem kosztów transportu wodnego śródlądowego, spowodowało „przejście na alternatywne środki transportu”. Autorzy odnotowują też, że w okresie 2017-2022 wolumen przewożonych kontenerów koleją wzrósł łącznie o 29,5 proc., a na niemieckich drogach wodnych spadł o ok. 23,6 proc.

Kolej aktywna 

Liczba ładunków w kontenerach odprawiona z/do portu w Hamburgu w głąb kraju w latach 2012-2022 wzrosła o ok. 37,1 proc. – z niecałych 2,2 mln TEU do nieco poniżej 3 mln TEU Rynek krajowy miał ok. 72 proc. udział w odbiorze i wysyłce towarów w kontenerach.

Rośnie też liczba ładunków w kontenerach z/do portu w Hamburgu (pomimo trzech lat spadku przeładunków) odprawianych za granicę. Autorzy podkreślają, że wzrost tego wolumeny od 2005 r. był szczególnie widoczny w ruchu z Austrią i nowymi państwami UE: Polską, Czechami i Słowacją. Są to trasy, na których żegluga śródlądowa „regularnie nie jest konkurencyjna w stosunku do towarowego transportu kolejowego”.

W 2022 r. z portu Hamburg koleją wysłano towary skonteneryzowane w następujących ilościach do: Czech –  188,4 tys. TEU (w 2012 r. 153,9 tys.), do Austrii 111 tys. TEU (w 2012 r. – 68,4 tys.), a do Polski 49,7 tys. TEU (odpowiednio: 36,4 tys.). Dużym odbiorcą ładunków skonteneryzowanym w transporcie kolejowym była także Słowacja – 41,6 tys. TEU w 2022 r. Natomiast do portu w Hamburgu koleją przywieziono w 2022 r. następujące ilości ładunków w kontenerach: z Czech – 159,3 tys. TEU, z Austrii – 101,8 tys. TEU, z Polski – 55,2 tys., a ze Słowacji – 26,6 tys. TEU. W porcie w Hamburgu żegluga śródlądowa w 100 proc. obsługiwała przywóz i odwóz towarów w kontenerach w relacjach wewnętrznych.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close