Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rośnie zatrudnienie kobiet w sektorze morskim

W ciągu ostatniej dekady branża żeglugowa światowa przeszła godną uwagi transformację we wspieraniu różnorodności i inkluzyjności, tj. tolerancji na wielu poziomach, także wobec pracy kobiet. Ta zmiana jest nie tylko kwestią sprawiedliwości społecznej, ale także strategicznym imperatywem dla firm, które dążą do innowacji, zwiększania produktywności i korzystania z szerszego zakresu talentów i perspektyw.  Te opinie płyną z zagranicy. Ale dotyczą też sytuacji w polskim sektorze logistyki morskiej. W szczególności nowych danych dostarcza Związek Pracodawców Forum Okrętowe.

fot. Pixabay

„Dziesięć lat temu branża żeglugowa spotykała się z krytyką, że jest zdominowana przez mężczyzn, zwłaszcza na wyższych szczeblach. Widoczne były bariery utrudniające kobietom wejście na rynek” – przypomina Eline Muller z Multraship Towage and Salvage, holenderskiej firmy holowniczo-ratowniczej, należącej do Muller Maritime Group, współwłaścicielki m.in. Hamburg Fairplay Towage.

Od tego czasu poczyniono znaczne postępy. Te pozytywne zmiany potwierdzają różne inicjatywy, w tym program Światowej Organizacji Morskiej „Kobiety w żegludze morskiej”. To także efekt zmian w polityce korporacyjnej, gdzie kładzie się nacisk na równość płci, różnorodność rasową i etniczną oraz ogólną integrację. Z pewnością, do zmian przyczyniają się też nowe okoliczności, jak rosnący w krajach uprzemysłowionych problem braku wykwalifikowanych pracowników. Wymusza to postępy w dywersyfikacji siły roboczej, szczególnie po stronie operacyjnej.

Uwarunkowania

„Jesteśmy dumni z tego, że wśród naszego personelu morskiego kobiety są oficerami i inżynierami, ale celem naszej organizacji jest przyciągnięcie większej liczby kobiet do zespołu zarówno na morzu, jak i na lądzie”, podkreśla Muller. Zwraca uwagę, że  zwiększenie nie tylko reprezentacji, ale i widoczności kobiet w przemyśle morskim „ma kluczowe znaczenie dla inspirowania młodszych pokoleń i przełamywania stereotypów związanych z płcią”. Chociaż poczyniono postępy, szczególnym wyzwaniem pozostaje reprezentacja kobiet na stanowiskach właścicielskich i kierowniczych.

W przypadku sektora transportu morskiego wyzwania wynikają również ze szczególnych wymagań zawodowych, które mogą prowadzić do naturalnych wyłączeń. Chodzi o pracę 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i dłuższe okresy przebywania na morzu. Te uwarunkowania „w nieproporcjonalnym stopniu” dotykają kobiety pełniące obowiązki opiekuńcze. Równoważenie pracy i życia rodzinnego może być wyzwaniem, zwłaszcza dla osób ze zobowiązaniami rodzinnymi. Jest też łyżka dziegciu. Niestety, nadal zdarzają się praktyki, że w polityce równości brakuje równości wynagrodzeń.

Feminizacja politechnik?

Polska jest jednym ze światowych liderów pod względem udziału kobiet wśród studiujących na kierunkach ścisłych, takich jak: nauki przyrodnicze, techniczne, matematyka i informatyka. Na publicznych uczelniach technicznych stanowią obecnie blisko 36 proc. kształcących się. „Fenomen ten nie ominął również branży okrętowej” – informuje Ireneusz Karaśkiewicz dyrektor biura Związku Pracodawców Forum Okrętowe.

Jeszcze 35 lat temu w ówczesnym Instytucie Okrętowym Politechniki Gdańskiej udział studiujących kobiet nie przekraczał 3 proc. Obecnie jest to ok. 30 proc., a na otwartych niedawno studiach podyplomowych „Budowa okrętów” udział ten wynosi 44 proc. „To swoista rewolucja, która dokonuje się na naszych oczach”, podkreśla dyrektor Karaśkiewicz.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close