Partnerzy portalu

Siemens Mobility dostarczy 100 lokomotyw z platformy Vectron dla Csrgounit

Siemens Mobility i Cargounit, największa niezależna firma leasingująca lokomotywy w Polsce, podpisały umowę ramową na zakup 90 lokomotyw Vectron MS, z czego 30 zostało już zamówionych. Dodatkowo Cargounit zamówił 10 Smartronów. Pierwsze dostawy lokomotyw planowane są na 2025 rok. 

fot. Siemens

Najbardziej zaawansowane lokomotywy wielosystemowe Vectron i Smartron są kluczem do realizacji szerokiej gamy zadań przewozowych w całej Europie i silnego wzrostu również w segmencie intermodalnym. Vectrony są nowoczesnymi, uniwersalnymi lokomotywami na rynku europejskim, o modułowej konstrukcji pozwalającej na łatwe dostosowanie do wymogów użytkowania i specyfiki jazdy w różnych krajach. Przy ich projektowaniu kierowano się przede wszystkim wydajnością i opłacalnością w wykonywaniu zadań trakcyjnych zarówno w krajowym, jak i międzynarodowym ruchu pasażerskim i towarowym w Europie.

Historia współpracy – od 1 do 100

Współpraca pomiędzy Siemens Mobility i Cargounit rozpoczęła się w 2018 r. od zakupu jednej lokomotywy Vectron MS, zaprezentowanej w tym samym roku na torze testowym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Następnie firma zakupiła dodatkowe pięć pojazdów w 2019 r. dzięki dofinansowaniu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a dwa lata później, na targach TRAKO 2021, podpisała umowę na dostawę, wraz z utrzymaniem, kolejnych 30 Vectronów do obsługi połączeń w Europie Środkowej i Zachodniej. 

Tymczasem w latach 2021-2023 r. firma Cargounit rozwijała również swoją obecność na rynkach południowych – w Rumunii z dedykowanymi lokomotywami Smartron wyprodukowanymi przez Siemens Mobility, a także rozszerzała portfolio klientów Vectron o Bahnoperator, DB Cargo Polska, Lotos Kolej, Freightliner PL, Ost-West Logistics na rynku polskim, CD Cargo i LokoTrain na rynku czeskim, a pod koniec grudnia ubiegłego roku także Helrom na rynku niemieckim. 

Lokomotywy Vectron firmy Cargounit pracowały zarówno w transporcie towarowym, jak i pasażerskim, w tym w pociągach BWE (Warszawa-Berlin Express), obsługiwanych wspólnie przez PKP Intercity i DB Fernverkehr. 

Nowy rozdział od 2025 roku

Pod koniec lutego 2024 r. firmy podpisały we Wrocławiu kolejną umowę ramową dotyczącą rozwoju współpracy w latach od 2025 roku. Zamówienie obejmuje zakup 30 lokomotyw Vectron i 10 lokomotyw Smartron z dodatkową opcją zakupu do 60 pojazdów Siemens Mobility. Cargounit jest największym klientem lokomotyw Siemens w Polsce. Dzięki nowemu zamówieniu firma posiada w swojej flocie łącznie 66 Vectronów i 18 Smartronów, a liczba lokomotyw Siemensa może wzrosnąć nawet do blisko 150 pojazdów. 

Cargounit jest obecnie największym polskim odbiorcą lokomotyw elektrycznych Siemensa. Nowy, największy na polskim rynku kontrakt na zakup lokomotyw wielosystemowych, obejmujący do 100 dodatkowych pojazdów z dostawą od 2025 r. – to ogromna inwestycja w zrównoważony i energooszczędny transport kolejowy. A także dowód zaufania do naszej wizji odpowiedzialnego biznesu. Nasza strategia dla Polski zakłada współpracę z silnymi partnerami – takimi jak Cargounit. Realizacja działań biznesowych na dużą skalę tworzy dodatkową wartość dla naszego kraju, jednocześnie wspierając rozwój europejskiego rynku kolejowego i budując przewagę konkurencyjną – powiedział Maciej Zieliński, prezes zarządu Siemens Sp. z o.o. i Siemens Mobility Sp. z o.o. 

Zamówione lokomotywy Vectron MS mają moc wyjściową 6,4 MW przy zasilaniu prądem przemiennym i 6,0 MW przy zasilaniu prądem stałym i zostaną wyposażone w system ETCS zgodny z aktualnymi specyfikacjami (Baseline 3). Nowe lokomotywy Vectron MS dla CARGOUNIT będą przeznaczone do eksploatacji m.in. w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Holandii, Rumunii, Słowenii, Chorwacji, Serbii, Włoszech, Bułgarii i Belgii. Z kolei lokomotywy Smartron będą mogły być eksploatowane w Niemczech, Bułgarii czy Rumunii. 

Do tej pory Siemens Mobility sprzedał ponad 2400 lokomotyw z rodziny Vectron 97 klientom w 16 krajach. Lokomotywy Vectron są dopuszczone do eksploatacji w 20 krajach europejskich (Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Finlandia, Niemcy, Węgry, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Szwajcaria). 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close