Gorsze wyniki przewozów towarowych w styczniu 2024 r.
Początek roku w kolejowych przewozach towarów charakteryzował się słabszymi wynikami w zestawieniu rok do roku. Ma to związek z pogarszającą się koniunkturą w tym sektorze – informuje Urząd Transportu Kolejowego.
W styczniu 2024 r. kolej przewiozła prawie 17,7 mln ton ładunków, co w porównaniu do stycznia ubiegłego roku oznacza spadek o ponad 2,7 mln ton (-13,4 %). Praca przewozowa wykonana przez pociągi towarowe osiągnęła wartość prawie 4,5 mld tonokilometrów i była niższa o ponad 0,9 mld tonokilometrów (-17,6%) niż rok wcześniej. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która wyniosła prawie 6,4 mln pociągokilometrów, spadek wyniósł prawie 13%. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku w styczniu 2024 r. to ok. 252 km, czyli prawie 13 km mniej niż w pierwszym miesiącu 2023 r.
Styczeń 2024 r. pod względem przewiezionej masy towarów i pracy eksploatacyjnej był nieznacznie lepszy w zestawieniu miesiąc do miesiąca. Ogółem kolej obsłużyła o prawie 8,1 tys. ton ładunków więcej (+0,05%) niż w grudniu 2023 r. W odniesieniu do pracy eksploatacyjnej był to wzrost o prawie 0,1 mln pociągokilometrów (+1%).
Pociągi towarowe wykonały pracę przewozową, której wartość była niższa o ponad 0,1 mld pociągokilometrów (-2,9%) wobec grudnia 2023 r. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku była zaś o prawie 8 km krótsza niż w grudniu.