Partnerzy portalu

Mniejsze przeładunki portu Rotterdam, lepsze wyniki finansowe, dużo inwestycji

Największy port w Europie – w Rotterdamie, zanotował w 2023 roku spadek przeładunków. W szczególności „Przeładunki kontenerów okazały się w ostatnich latach bardzo zmienne w odpowiedzi na Covid i wydarzenia geopolityczne, a spadek, który rozpoczął się w 2022 roku, był kontynuowany w 2023 roku” – informuje zarząd portu. 

fot. Port Rotterdam

Jak podkreśla też, ub. rok przyniósł „ważne decyzje inwestycyjne, które przyczyniają się do tego, że port i łańcuch logistyczny do/z Rotterdamu są bardziej zrównoważone”. Stabilne były wyniki finansowe portu, dzięki czemu „był w stanie zobowiązać się do dalszych inwestycji”.

Przeładunki ogółem

W ub.r. port Rotterdam przeładował łącznie 438,8 mln ton towarów, w porównaniu z 467,4 mln ton, czyli mniej o 6,1 proc. Wzrosły przeładunki jedynie trzech grup towarów: agrorolnych (o 31,3 proc., 8,1 mln ton), rud żelaza i złomu (o 9,9 proc., 25,6 mln ton) oraz LNG (11,5 mln ton, + 3,7 proc.). Najbardziej zmalały przeładunków towarów z grupy: pozostałe ładunki masowe (70,6 mln ton, -49,4 proc.), węgla (23,1 mln t, – 20,3 proc.) i pozostałych ładunków general cargo (6,5 mln t, -15,1 proc.). Ogółem przeładunki suchych ładunków masowych w 2023 r. były o 11,8 proc. niższy niż w 2022 r., a płynnych ładunków masowych o 3,4 proc. niższy.

Drobnica w kontenerach i ro-ro

Przeładunki towarów w kontenerach wagowo (130,1 mln ton) były w 2023 r. niższe o 6,8 proc. rdr, a w przeliczeniu na TEU (13,447 mln TEU) o 7 proc. mniejsze. „Głównymi powodami spadku są niższa konsumpcja, niższa produkcja w Europie oraz zaprzestanie przewozów do/z Rosji w związku z sankcjami”, wyjaśniono w komunikacie. W ub.r. nieznacznie wzrosła (o 1 proc.) liczba zawinięć kontenerowców, natomiast były one o 7,8 proc. mniej załadowane rdr.

Mniejszy były przeładunki towarów  ro-ro spadł (25,9 mln ton, – 5 proc.). „Słaba gospodarka brytyjska i słabnąca konsumpcja nadal są głównymi przyczynami. Spadek o 5 proc. w przypadku pozostałych ładunków drobnicowych można w dużej mierze przypisać spadkowi stawek kontenerowych, co spowodowało, że więcej ładunków jest przewożonych w kontenerach, a nie jako ładunki drobnicowe”, wyjaśnia zarząd portu. Ponadto „rozczarowujący popyt w Europie spowodowany inflacją i rosnącymi stopami procentowymi” skutkował tym, że wiele zapasów pozostało w terminalach drobnicowych przez długi czas, pozostawiając mniej miejsca na zakup dodatkowych ładunków.

Wyniki finansowe

W 2023 r. przychody zarządu portu Rotterdam wyniosły 841,5 mln euro i były o 1,9 proc. większe rdr. Głównym źródłem były przychody z umów dzierżawy gruntów (zmiana cen i nowe kontrakty zwiększyły te przychody o 28,4 mln euro) oraz opłaty portowe (te zmalały o 4,6 mln euro z powodu niższych przeładunków, a pomimo wyższej ceny usług za tonę).

Koszty operacyjne wyniosły 292,9 mln euro (+ 3,8 proc.) EBITDA 548,6 mln euro (+0,9 proc.), a wynik netto 233,5 mln euro i był o 5,5 proc. mniejszy rdr, co miało też związek z dwoma zdarzeniami jednorazowymi. Zarząd zgłosił propozycja dywidendy dla akcjonariuszy (gminy Rotterdam i państwa holenderskiego) 129 mln euro (w 2021 r. 132,3 mln).

Inwestycje zarządu portu

Zarząd portu zainwestował łącznie 295,4 mln euro, prawie 15 proc. więcej niż w 2022 r. (257 mln euro). Najwięcej środków przeznaczono w ubr. na budowę nabrzeża dla sektora kontenerowego (72,9 mln euro), rekultywację terenu dla Prinses Alexiahaven (23,1 mln euro) oraz odbojnice w śluzie Rozenburg (12,8 mln euro). Zarząd portu realizuje też rozbudowę Kanału Jangcy, co umożliwi wpływanie nim „w nadchodzących latach do terminali Maasvlakte” coraz większych kontenerowców.  Pierwszy etap rozpoczął się we wrześniu ub.r. i ma na celu budowę 500 metrów nabrzeża bezpośrednio przy wejściu do portu w Rotterdamie. Powstają miejsca do cumowania  dla 12 holowników. Zakończenie budowy i oddanie do użytku planowane jest na początek 2025 r.

Inwestycje operatorów

W ub.r. zarządzający terminalami kontenerowymi APM Terminals i Rotterdam World Gateway (RWG) ogłosili plany ich rozbudowy. Rozbudowa APMT obejmuje teren o powierzchni ok. 47,5 hektara, w tym budowę nabrzeża głębinowego o łącznej długości jednego kilometra. Zwiększy to przepustowość terminalu o ok. 2 miliony TEU. Zakończenie tej inwestycji planowane jest na drugą połowę 2024 roku. 

W RWG rozpoczęto zagospodarowanie 45 ha terenu terminalu i budowę 920 metrów ściany nabrzeża, co ma zwiększyć przepustowość RWG o 1,8 mln TEU (etapami). Oba terminale będą przygotowane do korzystania z energii elektrycznej z lądu i będą działać w sposób „neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla”.

Inne inwestycje

Na początku czerwca ub.r. rozpoczęła się budowa instalacji zasilania lądowego dla statków wycieczkowych, przy Holland America Quay. Korzystanie z zasilania lądowego zmniejsza emisję CO2, azotu i cząstek stałych. Firma Distro Energy, należąca do zarządu portu, opracowała inteligentną i w pełni zautomatyzowaną platformę transakcyjną, która umożliwia firmom lokalny handel wyprodukowaną zieloną energią i optymalizację jej zużycia. W grudniu została uruchomiona 17-to km Trasa Wymiany Kontenerów (CER). Tazamknięta sieć dróg łączy terminale kontenerowe: RWG, Delta Hutchison Ports ECT,  terminale i magazyny (KDD, RCT i DCS) oraz Państwowy Terminal Kontrolny Urzędu Celnego. CER ma przyczynić się do bezpieczeństwa, integralności i poprawy wydajności podmiotów operujących w porcie.

Po etapie pilotażowego wdrożenia, w styczniu ub.r. uruchomiono system Nextlogic, do szybkiej obsługi kontenerowców śródlądowych i optymalnego wykorzystania nabrzeży. Efektem jest skrócenie o 20 proc. czasu pobytu kontenerów w porcie. Realizowana jest budowa systemu Portos, do transportu i składowania CO2. Składa się z lądowego rurociągu biegnącego z Botlek przez teren portu do tłoczni gazu na Maasvlakte. Dzięki Portosowi rocznie będzie wkrótce wychwytywanych i trwale składowanych 2,5 mln ton CO2.

27 października w porcie rozpoczęto oficjalnie budowę krajowej sieci wodorowej. Będzie miała długość 1200 km i zapewni pięciu holenderskim klastrom przemysłowym dostęp do zielonego wodoru. Budowana jest pierwsza z czterech instalacji wodorowych. Elektrownia wodorowa Holland Hydrogen 1, o mocy 200 MW, ma wytwarzać „zielony” wodór z energii elektrycznej z morskich farm wiatrowych. Zostanie uruchomiona  w 2025 r. W lipcu 2023 r. rozpoczęły się wydobywanie 10 mln m3 piasku do rekultywacji 85 ha ziemi. W ten sposób zarząd portu wychodzi naprzeciw rosnącemu popytowi na nowe tereny, co ma też związek z transformacją energetyczną. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close