Sytuacja makroekonomiczna wpłynęła na wyniki HHLA
Według wstępnych, danych, spółka Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) odnotowała spadek przychodów swojej Grupy o 8,3 procent do 1 447 mln euro w roku finansowym 2023 (rok poprzedni: 1 578 mln euro). Wynik operacyjny Grupy (EBIT) wyniósł 109 mln euro, plasując się tym samym poniżej oczekiwanego przedziału od 115 mln euro do 135 mln euro (rok poprzedni: 220 mln euro).
Zysk grupy po opodatkowaniu i udziałach mniejszościowych wyniósł 20 milionów euro (rok poprzedni: 93 miliony euro). Przeładunek kontenerów grupy spadł o 7,5 proc. do 5 917 tys. TEU (rok poprzedni: 6 396 tys. TEU). Terminale kontenerowe w Hamburgu odnotowały spadek rok do roku o 6,3%. Wolumeny przewozów spadły o 5,4 proc. do 1 602 tys. TEU (rok poprzedni: 1 694 tys. TEU).
— W 2023 r. wojna na Ukrainie, napięcia geopolityczne, wysoka inflacja i podwyższone stopy procentowe miały wpływ na gospodarkę światową i w ciągu roku w coraz większym stopniu hamowały rozwój gospodarczy. Miało to wpływ również na całą branżę logistyczną i działalność HHLA, powodując wynik nieco poniżej naszych oczekiwań. Pomimo tych trudnych warunków, udało nam się przetrwać. Konsekwentnie realizujemy nasze inwestycje w automatyzację w celu zwiększenia wydajności i nadal kontynuujemy nasze działania w celu rozwijania zrównoważonych i połączonych w sieć rozwiązań logistycznych — komentuje Angela Titzrath, dyrektor generalna HHLA.
W notowanej na giełdzie podgrupie Port Logistics przychody spadły o 8,6 procent do 1 409 mln euro (rok poprzedni: 1 542 mln euro). Wynik operacyjny (EBIT) spadł o 53,9 procent rok do roku do 93 milionów euro (rok poprzedni: 202 miliony euro), co plasuje go znacznie poniżej najnowszej prognozy, która zakładała zyski w dolnej części przedziału od 100 mln EUR do 120 mln EUR. Zysk po opodatkowaniu i udziałach mniejszościowych wyniósł 9 mln euro (rok poprzedni: 82 mln euro). Na poziom przychodów i wyników roku obrotowego negatywnie wpłynęła obniżka rok do roku stawek opłat za magazynowanie w segmencie kontenerowym oraz częściowo wyraźny spadek przeładunków i wolumenów przewozów wynikający z sytuacji gospodarczej. Na rozwój wolumenów w segmencie kontenerowym wpływ miała także utrata ruchu dowozowego z Rosją w wyniku sankcji unijnych oraz związany z wojną spadek wolumenów ładunków na Ukraińskim Terminalu Kontenerowym Odessa (CTO).