Największy, zautomatyzowany, zielony – jak budowany port Tuas zwiększy moce portu Singapur
Terminal kontenerowy PSA Tuas Port w porcie w Singapurze jest na dobrej drodze, aby stać się częścią największego na świecie portu tego typu. Co istotnie, będzie w pełni zautomatyzowany i w wielu aspektach będzie wyznaczać standardy technologiczne w branży.
Same plany rozwoju do 2040 roku portu Singapur wskazują nie tylko na to, że w takiej perspektywie może być nr 1 wśród portów świata, podwajając moce przeładunkowe. Zawarte są w nim oceny, że będzie rosło znaczenia handlu regionu Azji Południowo-Wschodniej w handlu globalnym.
Pod względem przeładunków towarów w kontenerach port w Singapurze zajmuje od kilku lat drugą pozycję na świecie, po Szanghaju (Chiny). W 2023 r. przeładował 38,8 mln TEU (o 4,8 proc. więcej rdr). Natomiast główny z dwu operatoratorów, PSA International Pte Ltd (PSA) poinformował właśnie, że na całym świecie w 2023 r. przeładował w zarządzanych terminalach łącznie (także z Singapurem) 94,8 mln TEU. Dodajmy, że PSA jest inwestorem w Bultic Hub Gdańsk.
Port
Port Singapur był „kamieniem węgielnym dobrobytu gospodarczego Singapuru”, jak stwierdza się na stronach rządowych. Sektor morski odpowiada za ok. 7 proc. PKB kraju i zatrudnia ponad 170 tys. osób (ponad 3 proc.) w ponad 5 000 różnych przedsiębiorstwach. Z informacji rządowych wynika też, że „Aby zapewnić sobie ciągły sukces i rozwijać nasz port w obliczu rosnącej konkurencji ze strony krajów sąsiednich, rząd inwestuje ok. 20 mld dolarów w port nowej generacji w Tuas”. Chodzi o przygotowanie niezbędnej infrastruktury, począwszy od niwelacji terenu, za które to prace odpowiada Urząd Morski i Portowy Singapuru (MPA), po zapewnienie łączności z lądem.
Do niedawna pod wspólną nazwą „Port of Singapore” działały cztery wielonabrzeżowe terminale: Tanjong Pagar Container Terminal, Keppel Brani, Pasir Panjang Terminal 1 i Pasir Panjang Terminal 2. Ich łączna zdolność przeładunkowa wynosi 50 mln TEU. Operatorami tych komercyjnych terminali, odpowiedzialnymi za zarządzanie nimi są: PSA Corporation Limited i Jurong Port.
Inwestycja
Od grudnia 2021 r. dołączył do nich, wpierw z jednym nabrzeżem, piąty zespół terminali w porcie Tuas. Była to realizacja pierwszego etapu (z czterech) inwestycji w tym porcie, rozpoczęta pracami ziemnymi w 2015 r. Przygotowanie terenu o powierzchni 414 ha kosztowało MPA 2,4 mld USD. Od tej pory prywatni operatorzy oddali do użytku w Tuas łącznie osiem nabrzeży. Według planów, Tuas Terminal pełną gotowość operacyjną osiągnie do 2027 r. Będzie miał wtedy 21 głębokowodnych nabrzeży o długości 26 km, zdolnych do obsługi megakontenerowców o długości 450 m, bo prawdopodobnie do tych rozmiarów urosną wtedy największe z nich. Tuas będzie w stanie obsłużyć 20 mln TEU rocznie.
Mniej więcej w tym czasie zostanie też realizowany plan łączenia Tuas z czterema wymienionymi portami kontenerowymi. Najpóźniej zostanąskonsolidowane z portem Tuas operacje w Terminalu Pasir Panjang (do 2040 r.). Powstanie jeden mega port o powierzchni ok. 1227 ha i zdolności przeładunku 65 mln TEU.
Nowoczesność
Od początku w Tuas wdrażano innowacyjne rozwiązania, obejmujące automatyzację i innowacyjne centrum dowodzenia, które nadzoruje jego operacje. Pozwoliło to portowi usprawnić łańcuch dostaw. Większość prac w porcie jest wykonywana przez bezzałogowe pojazdy – AGV pracujące non stop, a sterowane automatycznie. Jest ich obecnie 200, PSA spodziewa się ponad dwukrotnie zwiększyć ich flotę w miarę rozwoju portu w kolejnych fazach rozwoju. Jak podkreśla zarząd portu, jednocześnie ta automatyzacja „stworzyła nowe możliwości zatrudnienia dla 500 osób”.
Kluczowym elementem tej cyfrowej transformacji jest architektura sterowana zdarzeniami (EDA). Umożliwia to przetwarzanie ważnych danych w miarę rozwoju wydarzeń, ułatwiając „terminowe i świadome podejmowanie decyzji” oraz „zorganizowanie zautomatyzowanych operacji i działań konserwacyjnych portu”. EDA umożliwia zwiększyć ogólną produktywność i skuteczność operacyjną portu. Zarząd portu wdraża prywatną sieć 5G obsługującą AGV i automatyczne żurawie. Planuje również wdrożyć do zarządzania operacjami portu sztuczną inteligencję, analizę danych, robotykę i Smart Grid5.
Niskoemisyjny
Według założeń PSA, pięcioelementowy port Singapur do 2050 r. ma być nisko emisyjny, w tym Tuas Port – zero emisyjny. Służące temu celowi rozwiązania są już wdrażane. Oprócz zelektryfikowanych urządzeń i pojazdów AGV, które zmniejszają emisję CO2 o ok. 50 proc. w porównaniu z urządzeniami napędzanymi silnikami wysokoprężnymi, PSA będzie również korzystać z systemu zarządzania siecią inteligentnych sieci i budowy zielonych budynków.
Już obecnie większość budynków portu Tuas ma cechy niskoenergetyczne, korzystając m.in. z OZE, dzięki czemu zużywają o 58 proc. mniej energii w porównaniu z innymi budynkami o podobnych rozmiarach w czterech innych portach.