Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Na linii Kraków – Katowice zabudowany zostanie system ERTMS/ETCS

PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i dostosowanie linii kolejowych nr 133 i 134 (Sosnowiec Jęzor – Kraków Główny) do ogólnoeuropejskich parametrów sieci TEN-T. Dzięki instalacji nowoczesnego systemu zarządzania ruchem kolejowym zwiększy się bezpieczeństwo i płynność przejazdów na ważnym odcinku międzynarodowej magistrali kolejowej E30, łączącym Śląsk z Małopolską.

fot. Sebastian Terfloth Wikimedia Commons

Inwestycja będzie polegać na dostosowaniu w sumie przeszło 58 kilometrów linii kolejowych nr 133 i 134 (na odcinku Sosnowiec Jęzor – Kraków Główny) do parametrów wymaganych przez Wspólnotę Europejską w ramach sieci TEN-T (Transeuropejska sieć transportowa). Pozwoli to ujednolicić system zarządzania ruchem kolejowym i zwiększyć bezpieczeństwo poprzez wspomaganie i ograniczenie roli człowieka w procesie sterowania pociągiem.

ERTMS/ETCS to nowoczesny system kontroli jazdy na kolei, który w sposób ciągły nadzoruje prowadzenie pojazdu przez maszynistę, monitorując dopuszczalną prędkość oraz miejsca zatrzymania. Komunikacja pomiędzy pociągiem a systemem przytorowym odbywa się drogą radiową, z wykorzystaniem kolejowej sieci telekomunikacyjnej. Jego wdrożenie przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego oraz oszczędności w zużyciu energii poprzez poprawę przepustowości i płynności ruchu pociągów.

Harmonogram inwestycji zakłada, że wykonawcy etap projektowy zakończą w drugiej połowie 2025 roku, a roboty budowlane będą realizowane do końca tego roku. Pozwoli to przeprowadzić testy nowego systemu i wdrożyć go do eksploatacji w pierwszej połowie 2027 roku.

Finansowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy projekt „Dostosowanie do wymaganych parametrów sieci TEN-T poprzez zabudowę systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na linii kolejowej nr 133 i linii kolejowej nr 134 na odc. Sosnowiec Jęzor – Kraków Główny” pozytywnie wpłynie na funkcjonowanie transportu szynowego na ważnej magistrali kolejowej E30, łączącej Śląsk z Małopolską, oraz Polskę z Niemcami z jednej i Ukrainą z drugiej strony. Dzięki modernizacji przeprowadzonej przez PLK SA w poprzednich latach pociągi pasażerskie rozpędzają się do 160 km/h.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close