Partnerzy portalu

Rośnie ryzyko geopolityczne i klimatyczne transportu towarów

Ataki na statki handlowe na Morzu Czerwonym i susza w rejonie Kanału Panamskiego spowodowały, że w porównaniu z początkiem grudnia stawki frachtu morskiego wzrosły ponad czterokrotnie. Te i inne negatywne zjawiska mogą się pogorszyć, jeśli zakłócenia utrzymają się w szczycie sezonu żeglugowego w drugiej połowie roku. 

fot. Pixabay

W związku z tym należy się liczyć z przeszacowaniem składek ubezpieczeń statków i towarów transportowanych przez obszary dotknięte tymi zjawiskami. W efekcie kolejnym potencjalnym ryzykiem jest „inflacja roszczeń”. Takie ogólne wnioski przedstawia szwajcarska firma ubezpieczeniowa SwissRe w raporcie „Navigating shipping disruptions: signs of rougher seas ahead”. Podkreśla też, że na ryzyko geopolityczne i zmian klimatu narażone są różne szlaki i wrażliwe miejsca, jak cieśniny, ale i niektóre szlaki żeglugi rzecznej (np. Renem i Missisipi).

Skutki bezpośrednie

Rozpoczęte w listopadzie ub.r. ataki na statki handlowe na Morzu Czerwonym, na kluczowym szlaku z Azji do Europy powodują, że zakłóceniami dotknięte jest ok. 12 proc. światowej wymiany towarowej. Wiele firm żeglugowych przekierowało statki na trasę wokół Afryki. Może to dodać 20 – 30 dni i 11 000 – 15 000 km do podróży w obie strony w porównaniu z krótszą trasą przez Kanał Sueski. W efekcie powoduje to duże opóźnienia i wyższe koszty wysyłki dla eksporterów. 

Co więcej, dotkliwa susza w Kanale Panamskim, którym przewozi się ok. 2,5 proc. towarów w  światowym handlu, zmniejszyła dzienne przydziały czasu tranzytowego do 24 statków na dobę, w porównaniu z 36-ma w normalnych warunkach. Stawki frachtu spotów między Azją a zachodnim wybrzeżem USA podwoiły się od października.

Zmiany

W raporcie SwissRe prezentuje wykres przedstawiający zmiany w przepływie towarów przez największe przewężenia na świecie. W styczniu br., a w porównaniu ze styczniem 2019 r., przez Kanał Sueski przewożono o ok. 35 proc. więcej towarów (w ujęciu tonażowym), natomiast Kanałem Sueskim – nie wystąpiły zmiany. Zarazem w styczniu br. w porównaniu ze styczniem ub.r. wokół Przylądka Dobrej Nadziei przewożonych było o ok. 58 proc. więcej towarów, Cieśniną Gibraltarską o 8 proc. mniej, a Cieśnią Ormuz o 9 proc.

Szacunki te uzupełnia firma analityczna Clarksons Research. Według niej, na początku lutego liczba tankowców przypływających do/z Zatoki Adeńskiej spadła o prawie 60 proc. w porównaniu z pierwszą połową grudnia, a liczba masowców o 55 proc. Z kolei analitycy kontenerowi oceniają, że aż 90 proc. statków płynących szlakiem handlowym Azja – Europa przestawiło się na trasę wokół Przylądka Dobrej Nadziei.  

Według Clarksons, w scenariuszu bazowym (zakłócenia potrwają jeszcze tylko przez pierwszy kwartał, trasę zmieni od 30 do 100 proc. statków różnego typu) globalny handel zwiększy w całym br. pracę przewozową o 0,6 proc. Najbardziej wzrośnie praca przewozowa kontenerowców – o 2 proc. w skali roku. Z pewnością przełoży się to na wyższe koszty transportu.

Skutki pośrednie

Dotychczasowe zakłócenia mają dwojaki skutek. Burza normalne funkcjonowanie łańcuchów dostaw oraz wpływają na wzrost cen produktów i towarów. Narażone są na to także produkty żywnościowe, bowiem Kanałem Sueskim transportowano wcześniej 14 proc. zbóż i 4 proc. soi oraz nośniki energii – analogicznie, przewożono 12 proc. ropy naftowej w globalnym jego transporcie i 8 proc. skroplonego gazu ziemnego. Stwarza to ryzyko wzrostu cen energii.

SwissRe podkreśla też, że na różne ujemne skutki ekonomiczne, w tym wzrost stawek ubezpieczeń, wpływają też inne regionalne problemy w swobodnej żegludze. Tylko w tym roku obserwuje się wzmożoną aktywność piractwa somalijskiego, po jego zduszeniu siłami międzynarodowymi w połowie ub. dekady. Koszt dla globalnej gospodarki piractwo w tym Rogu Afryki szacowano w latach 2005-2012 na ok. 18 mld USD rocznie.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close