Partnerzy portalu

Wytyczne sekretarza generalnego IMO czteroletniej agendy

W miesiąc po oficjalnym objęciu stanowiska sekretarza generalnego Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), Arsenio Dominguez przedstawił swoją wizję organizacji oraz wyzwania, które uważa za priorytety dla niej. Nakreślił też swój program na czteroletnią kadencję, opierając się – jak zaznaczył – na swoim „20-letnim doświadczeniu w służbie w IMO”.

fot. Pixabay

Pochodzący z Panamy Dominguez jest inżynierem okrętowym, ma ponad 25-letnie doświadczenie zawodowe na różnych szczeblach gospodarki morskiej (w tym w zarządzie Kanału Panmskiego) i w międzynarodowych organizacjach. W latach 2014-17 był ambasadorem i stałym przedstawicielem Panamy przy IMO. Dominguez został wybrany przez Radę IMO na sekretarza organizacji w lipcu 2023 r. Decyzję tę zatwierdziło zgromadzenie ogólne IMO 30 listopada, na kadencję rozpoczynającą się 1 stycznia 2024 r. Jak podkreślały wówczas niektóre portale morskie,jako dyrektorKomitetu Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC) IMO (od stycznia 2022 r.) mógł liczyć na głosy delegatów najbardziej przychylnie nastawionych do dekarbonizacji żeglugi morskiej. 

Kluczowe wyzwanie – dekarbonizacja

Nie może zatem dziwić, że przemawiając na konferencji prasowej w siedzibie IMO w Londynie Dominguez za jedną z kluczowych kwestii stojących przed organizacją uznaje walkę z globalnym ociepleniem. Ma się w nią jak najszybciej włączyć żegluga, zmniejszając ślad węglowy eksploatowanych statków handlowych. 

Nowy sekretarz nakreślił na najbliższe dwa lata „serię agresywnych” działań w tym kierunku, jakie ma podjąć IMO. Przypomniał też, że to IMO była pierwszą agencją ONZ i pierwszym sektorem, który zdefiniował globalną strategię redukcji emisji gazów cieplarnianych. W domyśle – jest ona jednak wolno realizowana i nie bez oporów części środowiska.

Ponieważ w tej kwestii ważna jest rola regulacji żeglugi międzynarodowej, w marcu MEPC rozpocznie przerwaną dyskusję na temat „średnioterminowych wysiłków na rzecz dekarbonizacji i redukcji emisji CO2”. Dominguez zapowiedział, że program obejmuje m.in.  środki dotyczące globalnego standardu paliw i mechanizmu cenowego, a także raport okresowy oceniający, jaki wpływ na te procedury będą miały kraje członkowskie. Według sekretarza generalnego, MEPC „szybko zakończy ocenę tych skutków, do jesieni, a   stosowne środki zatwierdzi wiosną 2025 r”. Oczekuje też, że środki te zostaną przyjęte przez zgromadzenie ogólne w sześć miesięcy po ich zatwierdzeniu, czyli jesienią 2025 r.

Nowy image żeglugi

Drugim głównym punktem programu, który Dominguez wyznaczył na najbliższe cztery lata,  jest wspieranie państw członkowskich, szczególnie wyspiarskich i rozwijających się. Dla nich kontakt ze światem opiera się głównie na transporcie morskim. Kolejnym z kluczowych punktów programu dla IMO jest zmiana postrzegania branży żeglugowej przez społeczeństwo. „Jedną z rzeczy, na których bardzo się skupiam, jest uczynienie tej organizacji bardziej zróżnicowaną, inkluzywną i przejrzystą”  – powiedział sekretarz generalny. 

Chce też, aby IMO była bardziej interaktywna i responsywna, „osłabiając część krytyki z przeszłości, że jest powolna w działaniu i reagowaniu na wyzwania branży”. Jak stwierdził: „Jako globalna branża, która jest odpowiedzialna za transport ponad 80 proc. towarów w handlu na całym świecie, żegluga jest niezbędna. Jedną z rzeczy, na których bardzo się skupiam, jest uczynienie tej organizacji bardziej zróżnicowaną, inkluzywną i przejrzystą instytucją”. 

Trudne kwestie

Dominguez  przedstawił też niektóre z „trudnych kwestii”, na które IMO musi zareagować. Jako przykład wymienić potępienie ataków na Morzu Czerwonym na statki handlowe jemeńskich Huti. Podkreślił znaczenie Kanału Sueskiego dla światowej żeglugi, a powołując się na dane Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD) przypomniał, że żegluga w tym regionie w ciągu ostatnich dwóch miesięcy spadła o 42 proc. Według niego, „Przedstawiciele IMO aktywnie uczestniczą w dialogu z krajami, partnerami przemysłowymi i społecznością międzynarodową w celu znalezienia rozwiązań”. Sekretarz wskazał też na konieczność przyspieszenia cyfryzacji w żegludze, kwestie regulacji i kształtowania komercyjnego wykorzystania żeglugi autonomicznej oraz „pilną potrzebę edukacji morskiej, aby więcej osób zaangażowało się w karierę marynarza”.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close