Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Określono pełny profil emisji GHG w całym cyklu życia statku

W całym cyklu życia statku większość emisji gazów cieplarnianych (GHG) powstaje w okresie jego eksploatacji, a nie w procesie produkcji materiałów potrzebnych do jego budowy i podczas samej produkcji stoczniowej. To dość optymistyczna wiadomość, bowiem poziom tych emisji można będzie obniżyć, stosując paliwa niskoemisyjne lub bezemisyjne.

fot. Pixabay

Takie wyniki przyniosło, przeprowadzone pierwszy raz w historii przemysłu żeglugowego, badanie pełnego pomiaru emisji CO2  i innych gazów w cyklu życia statku – „od kołyski po grób”, tj. począwszy od wydobycia surowców kopalnych potrzebnych do wyprodukowania stali i budowy kadłuba, po koniec jego eksploatacji i recykling. 

Badanie

Sześciomiesięczne badanie przeprowadziły spółki i organizacje przemysłu morskiego: Lloyd’s Register (Wielka Brytania), Knutsen Group (Norwegia) i południowokoreańskie HD Korea Shipbuilding and Offshore Engineering oraz Hyundai Sambo Heavy Industries (HSHI). Do pomiarów użyto nowo zbudowany, jeden z serii sześciu zbiornikowców LNG o pojemności 174 000 m sześc.– Knutsen Extremadura, odebrany w lutym ze stoczni HSHI.

W badaniu uwzględniono emisje gazów cieplarnianych w trzech zakresach: 1 (bezpośrednie,  powstające podczas budowy i eksploatacji statków), 2 (pośrednie związane z energią, wodą i parą wodną, np. zasilające plac podczas budowy) oraz 3 (pośrednie powstające zarówno na wyższym szczeblu – w łańcuchu dostaw, jak i na niższym szczeblu łańcucha dostaw, w dystrybucji, np. emisje powstające podczas produkcji, transportu i przechowywania materiałów i sprzętu oraz podczas procesu recyklingu statków).

Główne ustalenia i wnioski

Przeprowadzone badania pokazują, że 79 proc. emisji gazów cieplarnianych powstaje podczas eksploatacji statków (tank-to-wake), a 21 proc. przypisuje się wydobyciu i transportowi paliw (od źródła do zbiornika). Wskazuje to na „znaczący pozytywny wpływ paliw niskoemisyjnych lub bezemisyjnych na redukcję emisji”, podkreślono w komunikacie. Poprzez ich stosowanie, emisje gazów cieplarnianych (GHG) w okresie eksploatacji statku można obniżyć o ok. 90 proc.

Zarazem według ocena badających, znacznie można także zmniejszyć emisje GHG na etapie budowy statków, jeśli do procesu zostanie wprowadzona „zielona” stal, tj. o niskiej lub zerowej emisji gazów cieplarnianych na etapie produkcji. „Wykorzystanie energii odnawialnej mogłoby również doprowadzić do redukcji emisji GHG na poziomie stoczni o ok. 60 proc.”. 

Komentarze

Andy McKeran, dyrektor handlowy Lloyd’s Register zauważył, że przepisy Międzynarodowej Organizacji Morskiej stopniowo ewoluują, aby objąć cały łańcuch wartości. Według niego, na popularności zyskuje też „ujawnianie informacji o emisjach z zakresu 3”.

Jarle Østenstad, dyrektor ds. budownictwa i innowacji w Knutsen Group, zgodził się z tą opinią wskazując, że wraz z dyrektywą Unii Europejskiej w sprawie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSRD) i innymi podobnymi regulacjami na całym świecie, armatorzy będą zobowiązani do sporządzania raportów zrównoważonego rozwoju ujawniających ich emisje z zakresu 3 i nakreślających strategie łagodzenia skutków. „Nasza analiza oceny cyklu życia przybliża właścicieli o krok do spełnienia tych wymagań” – powiedział Østenstad. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close