Określono pełny profil emisji GHG w całym cyklu życia statku
W całym cyklu życia statku większość emisji gazów cieplarnianych (GHG) powstaje w okresie jego eksploatacji, a nie w procesie produkcji materiałów potrzebnych do jego budowy i podczas samej produkcji stoczniowej. To dość optymistyczna wiadomość, bowiem poziom tych emisji można będzie obniżyć, stosując paliwa niskoemisyjne lub bezemisyjne.

Takie wyniki przyniosło, przeprowadzone pierwszy raz w historii przemysłu żeglugowego, badanie pełnego pomiaru emisji CO2 i innych gazów w cyklu życia statku – „od kołyski po grób”, tj. począwszy od wydobycia surowców kopalnych potrzebnych do wyprodukowania stali i budowy kadłuba, po koniec jego eksploatacji i recykling.
Badanie
Sześciomiesięczne badanie przeprowadziły spółki i organizacje przemysłu morskiego: Lloyd’s Register (Wielka Brytania), Knutsen Group (Norwegia) i południowokoreańskie HD Korea Shipbuilding and Offshore Engineering oraz Hyundai Sambo Heavy Industries (HSHI). Do pomiarów użyto nowo zbudowany, jeden z serii sześciu zbiornikowców LNG o pojemności 174 000 m sześc.– Knutsen Extremadura, odebrany w lutym ze stoczni HSHI.
W badaniu uwzględniono emisje gazów cieplarnianych w trzech zakresach: 1 (bezpośrednie, powstające podczas budowy i eksploatacji statków), 2 (pośrednie związane z energią, wodą i parą wodną, np. zasilające plac podczas budowy) oraz 3 (pośrednie powstające zarówno na wyższym szczeblu – w łańcuchu dostaw, jak i na niższym szczeblu łańcucha dostaw, w dystrybucji, np. emisje powstające podczas produkcji, transportu i przechowywania materiałów i sprzętu oraz podczas procesu recyklingu statków).
Główne ustalenia i wnioski
Przeprowadzone badania pokazują, że 79 proc. emisji gazów cieplarnianych powstaje podczas eksploatacji statków (tank-to-wake), a 21 proc. przypisuje się wydobyciu i transportowi paliw (od źródła do zbiornika). Wskazuje to na „znaczący pozytywny wpływ paliw niskoemisyjnych lub bezemisyjnych na redukcję emisji”, podkreślono w komunikacie. Poprzez ich stosowanie, emisje gazów cieplarnianych (GHG) w okresie eksploatacji statku można obniżyć o ok. 90 proc.
Zarazem według ocena badających, znacznie można także zmniejszyć emisje GHG na etapie budowy statków, jeśli do procesu zostanie wprowadzona „zielona” stal, tj. o niskiej lub zerowej emisji gazów cieplarnianych na etapie produkcji. „Wykorzystanie energii odnawialnej mogłoby również doprowadzić do redukcji emisji GHG na poziomie stoczni o ok. 60 proc.”.
Komentarze
Andy McKeran, dyrektor handlowy Lloyd’s Register zauważył, że przepisy Międzynarodowej Organizacji Morskiej stopniowo ewoluują, aby objąć cały łańcuch wartości. Według niego, na popularności zyskuje też „ujawnianie informacji o emisjach z zakresu 3”.
Jarle Østenstad, dyrektor ds. budownictwa i innowacji w Knutsen Group, zgodził się z tą opinią wskazując, że wraz z dyrektywą Unii Europejskiej w sprawie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSRD) i innymi podobnymi regulacjami na całym świecie, armatorzy będą zobowiązani do sporządzania raportów zrównoważonego rozwoju ujawniających ich emisje z zakresu 3 i nakreślających strategie łagodzenia skutków. „Nasza analiza oceny cyklu życia przybliża właścicieli o krok do spełnienia tych wymagań” – powiedział Østenstad.