Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Popyt na cargo lotnicze rośnie przez sytuację na Morzu Czerwonym

Popyt na lotnicze przewozy ładunków w grudniu ubr. spadł o 10,8% a w całym roku 2023 był nieznacznie niższy niż w 2022 r. — poinformowało Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA). Na początku stycznia nastąpił wzrost przewozów, zwłaszcza na trasie Bliski Wschód — Azja Płd.

fot. Pixabay

Popyt na ładunki lotnicze w ubr. był o 1,9% niższy niż w 2022 r. i o 3,6% niż w przedpandemicznym roku 2019. Równocześnie zdolność przewozowa cargo lotniczego w 2023 r. była o 11,3% większa niż w 2022 r. (i 9,6% w przypadku operacji międzynarodowych). Natomiast w porównaniu z poziomami z 2019 r. przepustowość wzrosła o 2,5%, a w przypadku operacji międzynarodowych pozostała bez zmian. Na mniejsze zapotrzebowanie na przewozy towarów samolotami pod koniec roku wpłynęła słaba koniunktura w przemyśle. Wskaźniki PMI dla produkcji i eksportu w grudniu utrzymywały się na poziomie poniżej 50 punktów, co oznacza obniżenie aktywności gospodarczej. 

W grudniu największe spadki popytu na usługi cargo lotniczego odnotowano w Ameryce Północnej (-5,7%), Europie (-3,9) i Afryce (-1,8%). Wzrost odnotowano w regionach: Ameryka Łacińska (2%), Bliski Wschód (1,6%) i Azja-Pacyfik (0,9%). Niewielki wzrost zapotrzebowani na ładunki lotnicze zaobserwowano na przełomie listopada i grudnia kiedy zaczęły się problemy z bezpieczeństwem żeglugi na Morzu Czerwonym. 

— Pomimo wyzwań politycznych i gospodarczych w 2023 r. rynki ładunków lotniczych odzyskały pozycję utraconą w 2022 r. po nadzwyczajnym szczycie pandemii w 2021 r. Chociaż całoroczny popyt był o 3,6% niższy od poziomu sprzed pandemii, znaczne wzmocnienie w ostatnim kwartale jest oznaką, że rynki stabilizują się w kierunku bardziej normalnych wzorców popytu. Stawia to branżę na bardzo solidnych podstawach zapewniających sukces w 2024 r. Jednak przy utrzymującej się, a w niektórych przypadkach nasilającej się, niestabilności geopolityki i sił gospodarczych, w nadchodzących miesiącach niewiele należy uważać za oczywiste – powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Wzrost na początku roku

Prognozy na 2024 rok dla lotniczego transportu towarów są umiarkowanie pozytywne, a dane za pierwsze 3 tygodnie stycznia przedstawione przez WorldACD wskazują wzrost popytu na te usługi na poziomie 5%. Zdolności przewozowe były w tym czasie wyższe o 12% niż w roku ubiegłym, a stawki frachtu o 22% niższe osiągając poziom 2,35 dol za kg. Jest to jednak ciągle cena o 35% wyższa niż w czasie pandemii covid-19. Również w pierwszych tygodniach br. widoczne było przenoszenie ładunków z statków na samoloty spowodowane problemami żeglugi na Morzu Czerwonym. Na szlaku Bliski Wschód — Azja Płd. tonaż ładunków lotniczych wzrósł o 22%. 

— Odzwierciedlając poważne zakłócenia w międzynarodowej żegludze kontenerowej, stawki frachtu morskiego z Azji do Europy są obecnie około trzykrotnie wyższe niż przed zakłóceniami w Morzu Czerwonym, chociaż stawki za transport lotniczy pozostają stosunkowo stabilne na całym świecie, a poza obszarem Azji i Pacyfiku w porównaniu z sytuacją przed Kryzys na Morzu Czerwonym – chociaż stawki za transport lotniczy w krajach Azji i Pacyfiku wzrosły już w ostatnim kwartale ubiegłego roku ze względu na sezonowe i produktowe czynniki popytowe — komentuje WorldACD

Czytaj też: UNCTAD: „dalekosiężne skutki gospodarcze” zakłóceń w transporcie morskim

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close