Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Global Gateway: 10 mld euro na udrożnienie Transkaspijskiego Korytarza Transportowego

We wtorek (30 bm.) zakończyło się w Brukseli dwudniowe Forum Inwestorów – Global Gateway omawiające warunki poprawy połączeń transportowych między Unią Europejską a Azją Środkową. Wiceprzewodniczący wykonawczy Komisji Europejskiej Valdis Dombrovskis zapowiedział, że europejskie i międzynarodowe instytucje finansowe obecne na forum przeznaczą 10 mld euro na wsparcie inwestycji w usprawnienie połączenia intermodalnego tzw. Transkaspijskim Korytarzem Transportowym (TKT).

fot. EBRD

Przebiega on przez Chiny, Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan i Gruzję. Rocznie tą trasą przewożonych jest do 10 mln ton ładunków, w tym 200 tys. kontenerów przeznaczonych do Europy. Według założeń, TKT ma być nowoczesną, multimodalną i wydajną trasą, umożliwiającą transport towarów między Europą i krajami Azji Środkowej w ciągu 15 dni. W Global Gateway uczestniczyli przedstawiciele: Komisji Europejskiej, rządów pięciu krajów Azji Środkowej (Kazachstan, Kirgistan, Tadżykistan, Turkmenistanistan i Uzbekistan), Gruzji i Turcji oraz instytucji finansowych i przedsiębiorstw prywatnych.

Nowa potrzeba

Inwazja Rosji na Ukrainę uwypukliła pilną potrzebę znalezienia alternatywnych, niezawodnych i wydajnych szlaków handlowych między Europą a Azją, które nie przebiegają przez Rosję, informuje Komisja Europejska. Oprócz otwarcia nowych możliwości dla przedsiębiorstw, rozwój połączeń transportowych jest również sposobem na wzmocnienie integracji regionalnej i rozwoju gospodarczego Azji Środkowej. 

Projekty Forum Inwestorów opierają się na wynikach badania z czerwca 2023 r. w sprawie połączeń transportowych między Europą a Azją Środkową. Inicjatorem badania była Komisja Europejska, a przeprowadzili je eksperci Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR). W badaniu tym zidentyfikowano 33 główne potrzeby inwestycji w „twardą” infrastrukturę oraz 7 kluczowych działań w zakresie „miękkiej łączności”. Jak wykazano, ich realizacja znacznie zwiększyłaby wydajność operacyjną i atrakcyjność gospodarczą transkaspijskich sieci transportowych. 

Organizacja finansowania inwestycji

Z dyskusji wynika, że „w perspektywie krótkoterminowej” do usprawnienia TKT potrzeba co najmniej 10 mld euro. Kwotę tę przewiduje „zmobilizować” Komisja Europejska, po szeroko zakrojonych konsultacjach z partnerami międzynarodowymi obecnymi na forum. Już w pierwszym dniu obrad Europejski Bank Inwestycyjny (EBI), reprezentowany przez wiceprezes Teresę Czerwińską, podpisał protokoły ustaleń o łącznej wartości 1,47 mld euro z rządami: Kazachstanu, Kirgistanu i Uzbekistanu oraz z Bankiem Rozwoju Kazachstanu. Pożyczki te będą możliwe dzięki gwarancjom udzielonym przez Komisję Europejską.

W drugim dniu forum EBOR, reprezentowany przez wiceprezesa Marka Bowmana, podpisał protokół ustaleń z przedstawicielami rządu Kazachstanem, którego wartość wynosi 1,5 mld euro. Według informacji, „projekty są już przygotowywane w celu ogólnego rozwoju połączeń transportowych w regionie Azji Środkowej”.

Strategia

Strategia Global Gateway jest propozycją UE mającą na celu „zmniejszenie światowych dysproporcji inwestycyjnych oraz pobudzenie inteligentnych, czystych i bezpiecznych połączeń w sektorach cyfrowym, energetycznym i transportowym, a także wzmocnienie systemów opieki zdrowotnej, edukacji i badań naukowych”, informuje KE. 

„W ramach podejścia „Drużyna Europy”, które łączy UE, jej państwa członkowskie i europejskie instytucje finansowania rozwoju, wspólnie dążymy do zmobilizowania do 300 mld euro w inwestycjach publicznych i prywatnych w latach 2021–2027, tworząc niezbędne powiązania, a nie zależności, oraz likwidując globalną lukę inwestycyjną”, podkreśla Komisja.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close