Duże zainteresowanie licencją przewoźnika kolejowego w Polsce
W 2023 r. do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) wpłynęło 31 wniosków o udzielenie licencji przewoźnika kolejowego, z czego 29 firm chce świadczyć usługi kolejowego przewozu towarowego.

W 2023 r. przedsiębiorcy w większości wnioskowali o licencję na wykonywanie przewozów kolejowych rzeczy oraz świadczenie usług trakcyjnych. Takich wniosków wpłynęło 18. 8 firm chce otrzymać licencję na kolejowy przewóz rzeczy, a 3 na przewozy kolejowe rzeczy i osób oraz świadczenie usług trakcyjnych
— 31 wniosków o udzielenie licencji przewoźnika to duży skok w porównaniu z poprzednimi latami. Na przestrzeni trzech ostatnich lat do Prezesa UTK wpływało rocznie średnio 10 wniosków o udzielenie licencji przewoźnika (2022 r. – 10 wniosków, 2021 r. – 9 wniosków, 2020 r. – 11 wniosków) — napisano w komunikacie UTK
Na koniec 2023 r. liczba licencjonowanych przewoźników kolejowych, którzy posiadali aktywną licencję, wynosiła 139 (wiodąca licencja na przewóz osób – 19, wiodąca licencja na przewóz rzeczy – 120). Natomiast na koniec 2022 r. przewoźników posiadających aktywną licencję było 125 (wiodąca licencja na przewóz osób – 19 , wiodąca licencja na przewóz rzeczy – 106).
Od 2014 r. w przewozie osób obserwujemy corocznie wzrosty (z wyjątkiem okresu pandemii) – i w pracy przewozowej, i w liczbie pasażerów. Natomiast rynek przewozów towarów koleją, pomimo wielu nowych przewoźników kolejowych, nie odnotowuje istotnych wzrostów. Praca przewozowa w ostatnich 10 latach wahała się od 50 do 62 mld tonokilometrów, natomiast masa przewiezionych towarów od 222 do 248 mln ton. Prognozy podsumowania 2023 r. w stosunku do roku 2022 r. wskazują na kilkunastomilionowe spadki w masie przewiezionych towarów.